… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu

Ohodnoťte článek

běžný seismograf

Vědci z Univerzity Tel Aviv (אוניברסיטת תל־אביב) vytvořili nový nástroj k pochopení struktury dávných zemětřesení.

„Fosilní seismograf“ vynalezl profesor Šmuel Marco (Shmuel Marco) z Katedry geofyziky a planetologie Fakulty exaktních věd Raymonda a Beverly Sacklerových Univerzity Tel Aviv. Marco spolupracoval s kolegou z katedry profesorem Ejalem Chejfecem (Eyal Heifetz) a doktorantem Nadavem Vecerem (Nadav Wetzer).

V článku, který zveřejnil časopis Geology, Marco uvedl, že objev byl inspirován podivným „vlnovým“ fenoménem, který studoval v narušeném sedimentu v oblasti Mrtvého moře.

Vrstvy usazenin byly původně rozvrstveny velmi vyrovnaně. Nicméně nyní se zdá, že těžší sediment byl vytlačen nahoru do lehčího sedimentu, vysvětloval.

Výzkumníci došli k teorii, podle níž se vrstvy usazenin řídí obdobnými fyzikálními pravidly jaké nalezneme u mraků a mořských vln – ale které pokud jsou nalezeny v kamenech, jsou důsledky zemětřesení. Tato teorie turbulence v kapalinách se nazývá „Kelvin-Helmholtzova nestabilita“ (Kelvin-Helmholtz Instability).

Nový nástroj, vyvinutý díky podnětům geologů a fyziků, lze použít v oblastech, kde zemětřesení zasáhla vodní masy – jako je západní pobřeží USA nebo severovýchodní pobřeží Japonska, kde minulý týden zemětřesení o síle 8,9 stupně vyvolalo 10 metrové vlny cunami.

„Rozšířili jsme rozsah pozorování přes 100 let, abychom vytvořili – pokud budete chtít – ‘fosilní seismograf,’” uvedl Marco, ale dodal, že nástroj dává relevatní výsledky jen v oblastech zemětřesení, které procházejí masami vody, například jezery nebo mořem.

Tento nástroj pomůže inženýrům zjistit míru rizika při plánování nových hydroelektráren – což jsou v reakci na tragické události v Japonsku minulý týden nezbytné znalosti.

(IsraelNationalNews.com)

mbs

Článek je překladem ze zpravodajského webu Arutz Sheva – Israel National News, a to článku Scientists Build Tool to Spot Ancient Earthquakes.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).

Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb