melchitský patriarcha Gregorios III
V Sýrii sídlící patriarcha Melchitské řeckokatolické církve Gregorios III. varuje představitele západních států, aby nepodporovali revoluce, jež v současné době otřásají zeměmi na Blízkém východě.
„Naše arabské země nejsou připraveny na revoluce, a dokonce ani na demokracii evropského typu a vzoru,“ vysvětloval patriarcha v nedávném dopise představitelům západních států. „Žádám Západ, aby rozhodně nepodporoval revoluce zde a v dalších částech arabského světa.“
V patriarchově rodné Sýrii vládní jednotky zabily stovky demonstrantů v reakci na pokračující masové demonstrace.
Patriarcha řekl, že „sociální, náboženské a demografické“ faktory mohou vyvolat nestabilitu a násilí, pokud režimy budou svrženy, místo aby byly reformovány. Vyzval k „evoluci, ne k revoluci“ a řekl, že představitelé západních zemí by měli prosazovat reformy.
„Žádejte hlavy arabských států, aby pracovaly pro skutečný rozvoj, a požadujte jasný, smělý plán,“ prohlásil. „Ale nepodporujte revoluce!“
Představitelé arabských zemí by měli být vyzváni k rozvoji demokratických struktur, svobody a dodržování lidských práv a v této činnosti by měli být podporováni,“ napsal patriarcha Gregorios, duchovní vůdce 1,6 milionu melchitských katolíků.
Řekl, že arabští představitelé by měli být rovněž „podporováni v prosazování systémů zdravotní a sociální péče a bydlení,“ aby se zmírnily hospodářské potíže, jež vyvolaly mnohé z těchto revolucí.
Patriarcha popsal nestabilitu Sýrie, která se vyznačuje sílícími veřejnými protesty a stále násilnějšími reakcemi vlády prezidenta Bašára al-Asada, jako „tragickou situaci“ pro všechny zúčastněné.
Odmítl však představu svržení vlády. Mnozí syrští křesťané nepodporují protesty a obávají se, že náhlý konec Asadova režimu by uvrhl zemi do sektářského boje o moc srovnatelného s následky války v Iráku.
„Situace je už velmi špatná,“ poznamenává patriarcha Gregorios a cituje zprávy o „organizovaném zločinu, loupežích, strachu, šíření hrůzy a zvěstech o ohrožení kostelů… To vše vytváří trauma.“
Sýrie se současnou vládou zvládá udržet křehkou rovnováhu mezi muslimskou většinou a křesťanskou menšinou. Patriarcha popsal zemi jako „model osvědčeného a otevřeného sekularismu“ a řekl, že Damašek je „jedním z nejdůležitějších měst, pokud jde o přítomnost křesťanů v arabském světě“.
Avšak tato přítomnost by mohla skončit, pokud by náhlé mocenské vakuum umožnilo islámským a dalším extremistům bojovat o ovládnutí země. „Obzvláště křesťané jsou velmi zranitelní tváří v tvář krizím a krvavé revoluci,“ uvedl patriarcha.
„Křesťané budou prvními obětmi těchto revolucí, zejména v Sýrii. Okamžitě bude následovat nová vlna emigrace.“
Patriarcha Gregorios rovněž požádal Západ, aby upřednostnil izraelsko-palestinský mírový proces. Řekl, že výsledek tohoto projektu, který se v loňském roce zastavil kvůli otázce izraelských osad, bude rozhodující pro budoucnost křesťanství na Blízkém východě.
Přetištěno s laskavým souhlasem redakce Res Claritatis.
Původně publikováno pod názvem Nepodporujte arabské revoluce, říká melchitský patriarcha představitelům západních zemí.
Presne o tomto hovorim jiz dlouhou dobu. Zadne revoluce – je to boj o moc, ve kterem jsou zneuzivani mladi naivni lide, ti vladu neziskaji a nebudou pak zit lepe, spis naopak. Bude se tam vrazdit, loupit, radikalni skupiny budou ovladat casti statu.
Při vší úctě k panu patriarchovi s ním souhlasím v otázce nesmyslných revolucí,které umožńují nástup násilí a vraždění ale nesouhlasím s ním v prosazování tzv.mírové koexistence islámu a křesťanství.Historie mnoha tisíciletí ukázala zcela přesvědčivě,že s islámem křesťanství nikdy nemůže soužít.Islám je nesoucitná,barbarská,vypočítavá,násilná a velmi nebezpečná ideologie,která si podrobuje nebo vraždí každého,kdo nevyznává korán.
Prosazování mírové koexistence s islámem je nutnost. Islám se nám nemusí líbit, ale vojensky nemáme šanci ho porazit. Proti ideologii lze bojovat jen tím, že oslabujeme víru v ni. A to je běh na dlouhou trať, přičemž „duchovní válka se vede duchovními zbraněmi“. Takže prosazování mírové koexistence je pro nás prospěšné. Vojenská konfrontace k ničemu nevede. A ideologický boj proti islámu lze vést i za mírového stavu.
Koneckonců, stačí se podívat, jak bylo poraženo komunistické impérium – na bojišti plném tanků to nebylo…
Navíc, a to nelze přehlížet, z křesťanského hlediska je nepřijatelné a fakticky nemožné vést válku proti islámu ve smyslu skutečného konfliktu. Nepřijatelné proto, že to je v rozporu s elementárními křesťanskými zásadami (viz třeba kázání na hoře). Nemožné proto, že na to nemají křesťané síly.
Kdyby to nebylo „nemožné“, mohlo by se to stát „přijatelným“ ? 😀
Nemohlo. Ale je lepší mít dva důvody, proč to dělat nelze, současně 😀 Aby se neztrácel čas vymýšlením, zda to přece jen není přijatelné 😉