… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Ohodnoťte článek

S ohledem na pracovní cestu rabiho Mayera Vám tento týden přinášíme jeho komentář k týdennímu oddílu Tóry z roku 2009, který však nic neztratil na aktuálnosti.

TóraLv 25,20-21 sedmý rok odpočinutí – šmita

Snad řeknete: Co budeme jíst sedmého roku, když nebudeme sít ani sklízet žádnou úrodu? Na můj rozkaz sestoupí na vás šestého roku mé požehnání, takže vydá úrodu na tři roky.

Když se zeptají „co budeme jíst“, bude nutné Božího rozkazu, aby sestoupilo na zemi jeho požehnání. Rozkazu však nebylo třeba, neboť synové Izraele měli tak pevnou a čistou víru, tudíž neměli také žádné pochybnosti o tom, že by je Hospodin nechal bez obživy. Proto se také Boží požehnání nalézalo již na zemi (Bůh požehnal úrodě šestého roku).

Proč se vlasně lidé mají ptát „co budeme jíst“? Zdali ten, který dává život nedá také obživu?! Ne všechna pokolení jsou schopna pochopit Boží zázraky. Taková pokolení budou chtít poznat jaká je přirozená cesta k obživě. Odpověď je taková: Boží požehnání způsobí, že úroda šestého roku bude velice bohatá. Bude to Boží zásah (zázrak) do chodu přírody, vše bude vypadat jako zcela přirozený jev.

Člověk má však vědět, že příroda a zázrak – jedno jsou. Vždyť příroda je jedním z největších zázraků. Pokud takto chápeme přírodu, nemusíme si pak klást takovou otázku. Každoročně nám příroda poskytuje obživu a i to je vlastně velký zázrak a je zdela jedno, jakou formou se tento Boží zásah do přírody projevuje (jako zázrak či přirozený jev).

Pokud se však přece jen zeptají „co budeme jíst“, znamená to, že rozlišují mezi přírodním jevem a zázrakem. Proto „na Boží rozkaz sestoupí požehnání“, ale bude to vypadat jako přirozený příordní jev, t.j. zázrak v hávu přirozenosti.

(Podle Jehudy Arie Leiba Altera z Góry Kalwarije-Ger, zvaného Sefat Emet, 1847-1905).

 

Lv 25,23

…..Vy jste u mne jen hosté a osadníci“.

Mezi mnou a vámi, říká Hospodin, je vztah hosta a osadníka. Považujete-li (synové Izraele) svou existenci na tomto světě za dočanou, tak já, Hospodin, jsem uprostřed vás stále, t.j. שכינה je mezi syny Izraele.

Pokud jsi však myslíte, že vaše existence je na tomto světě stálá, že jste se v něm pevně usadili, pak já, Hospodin, jsem mezi vámi jako host.

(Podle Ohel Jakob)

 

Lv 25,35-36

„Když tvůj bratr zchudne a nebude moci vedle tebe obstát, ujmeš se ho jako hosta a přistěhovalce a bude žít s tebou. Nebudeš od něho brát lichvářský úrok…“

Ani tehdy ne, pokud jsi mu půjčil peníze v době, kdy ještě byl pohanem a měl jsi právo na něm úrok požadovat. Ale od okamžiku, kdy tento konvertoval, nemáš právo od něj brát úrok. Proto je zde uvedeno „ujmeš se ho jako hosta a přistěhovalce – גר ותושב Naši učenci tvrdili, že každý, kdo půjčuje peníze na úrok, nemá účast v zmrtvýchvstání.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Květen 2011
Po Út St Čt So Ne
« Dub   Čvn »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Archiv