… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Ohodnoťte článek

TóraDvě důležité paraši – Jitro a Balak jsou nazvány jmény dvou jinověrců. První, v níž je Desatero, podle Jitra, midjánského kněze a otce Cipory, Mojžíšovy ženy. Když Jitro uslyšel o věcech, které Hospodion udělal Izraeli, to tom, že ho vyvedl z Egypta, rozdělil před ním Rákosové moře a dal mu zvítězit nad Amalekem, přišel k Mojžíšovi na poušť a uvěřil v Hospodina, Boha Izraele a Tvůrce světa. Naši učitelé říkají, že konvertoval – התגייר.

Druhá, dnešní paraša, podle Balaka, moábského krále, který si najal druhého Midjánce, Bileama, aby mu proklel národ synů Izraele, kterého se obával, že zaplaví jeho území.

Nu 22,5

וישלח מלאכים אל בלעם בן בעור – A poslal posly k Bileamovi, synu Beorovu.

Rabi Šlomo Jicchaki – רשי ve svém komentáři uvádí: Můžeš říci: „Proč Svatý, budiž požehnán, dopustil, aby Jeho prorocký duch spočinul na hříšném jinověrci?“ Odpovím ti, že to je pouze proto, aby zbavil cizí národy možnosti říci: „Kdybychom měly proroky, tak bychom se polepšily.“ Proto jim povolal z jejich středu proroky, kteří prolomili mravní zábrany světa. Neboť na začátku se (Midjánci) vystříhali incestu a prostopášnosti, ale Bileam jim poradil, aby se jí oddali.

To však není problém, neboť stále se cizí národy mohou ptát, proč Izrael dostal takového proroka jakým byl Mojžíš a ony se musely spokojit s prorokem Bileamem, který prolomil mravní zábrany světa.

Aby přiblížil toto téma, vyprávěl rabi Bunem z Przysuchy (1765-1827), že jednou přijel do Berlína, aby si tam léčil svou oční chorobu. Proto samozřejmě hledal výborného očního lékaře-specialistu. Někdo mu však poradil, aby zašel k jakémusi „zázračnému lékaři“, který léčí nemoci silou zázraků. Rabi Bunem mu odpověděl: „Po pravdě řečeno, Žid by neměl chodit k lékaři, aby ho léčil z nemoci, ale měl by jít k opravdovému cadikovi a poprosit ho, aby se za něj modlil. Na druhou stranu však Tóra jasně říká: „ורפא ירפא – a zajistí mu léčení“, což znamená, že člověk musí hledat léčbu přirozenou cestou.“

Pokud by však chtěl člověk hledat „zázračnou léčbu“, pak je lepší se obrátit přímo na svatého kazatele z Kozienic – מגיד מקוזניץ (Rabi Jisrael Hopsztajn, 1736-1814).

Tak se věci mají: Midjánci a Moábci nevěřili v našeho učitele Mojžíše, protože nevěřili v Hospodinovu nadpřirozenou sílu a podle jejich mínění se tudíž nejednalo o zázraky, ale pouze o náhodné přírodní úkazy a jevy. Proto jim dal Všemohoucí proroka z jejich středu. Ten také prorokoval a byl Bohem nadán nadpřirozenými silami a oni mu věřili. Když již věřili svému prorokovi hříšnému Bileamovi a jeho kouzlům, o to více měli již věřit v opravdovou nadpřirozenou Boží sílu a pravému proroku Mojžíšovi.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Červenec 2011
Po Út St Čt So Ne
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Archiv