Dr. Oktar Babuna, vrchní rabín Šlomo Amar, Dr. Cihat Gundogdu
Během návštěvy dvou tureckých teologů Dr. Oktara Babuny a Dr. Cihata Gundogdu, kteří přijeli do Izraele jako emisaři tureckého teologa a filosofa Dr. Adnana Oktara, došlo v Izraeli i k setkání s vrchním sefardským rabínem Šlomem Amarem (Shlomo Amar). Ten kladně odpověděl na pozvání Dr. Oktara a přislíbil, že se jako jeho host zúčastní mezikonfesního dialogu v Istanbulu, jehož cílem je zlepšení vztahů mezi Tureckem a Izraelem.
Rabi Amar vyjádřil zájem o hebrejský překlad Oktarovy knihy Evoluční podvod (The Evolution Deceit) a poslal Oktarovi svoji knihu Genesis, která se zabývá otázkou fosilii z jeho hlediska, jako výraz důležitost názorů a učení o stvoření
Datum návštěvy dosud nebylo stanoveno.
Oba emisaři se setkali na počátku týdne s ministrem Elim Jišajem (Eli Yishai), předsedou nábožeské sefardské strany Šas (ש“ס), a pozvali ministra k návštěvě Adnana Oktara a podle Barbuny Eli Jišaj toto pozvání zvažuje.
V rozhovoru pro Arutz 7 Dr. Gundulu prohlásil, že věří, že interkonfesní dialog může přispět k odstranění napětí, které mezi oběma státy vzniklo.
Během rozhovoru s Eli Jišajem emisaři vyjádřili přesvědčení, že příčinou stávajícího napětí mezi Ankarou a Jeruzalémem je situace kolem lodě Mavi Marmara v květnu 2010. Eli Jišaj se zajímal o to, zda jako zástupce izraelské vlády bude požádán, aby se omluvil za smrt devítí tureckých teroristů z organizace IHH, kteří byli zabiti při napadení izraelských vojáků, bránících lodi pokračovat v cestě do Gazy.
Vláda v Ankaře žádala od Izraele omluvu, kompenzaci pro rodiny a zrušení blokády Gazy, k níž došlo z důvodu pašování zbraní na území palestinské autonomie. Izrael vyjádřil politování a nabídl odškodnění pro rodiny, ale odmítá se omluvit za smrt ozbrojených teroristů, kteří napadli jako první izraelské vojáky a kteří na lodi nevezli humanitární pomoc.
Oktar v rozhovoru pro Arutz 7 ozřejmil, že se neočekává omluva ze strany Jišaje, nicméně je Oktar přesvědčen, že omluva ze strany Izraele je tím nejrozumnějším krokem. Doslova řekl: „Nemohu rozhodnout za izraelský národ, ale můj osobní názor je, že omluva je nutná. Omluva je důstojný akt, je to zdvořilost a slušnost. Není to nic degradujícího, nejedná se o pokoření, je to akt milosti. Doporučujeme omluvu a kompenzaci, protože to umožní zmírnit napětí a dojít minimálně k rovnováze ve vztazích.“
„Naše víra nás zavazuje k tomu učinit něco, co situaci zmírní,“ řekl. „Nicméně Izrael se musí rozhodnout o omluvě. Věříme, že návštěva vrchního rabína Amara a ministra vnitra Eliho Jišaaje v Istanbulu může zmírnit napětí.“
„Při této příležitosti si dovolujeme vyjádřit naší úctu, lásku a pochopení pro židovský lid. Chceme vyjádřit naše společné principy ve víře a společné cíle. Podle naší víry v této době není lepšího řešení, než příchod krále Mesiáše. Budeme se spolu setkávat a diskutovat, ovšem žádná setkání ani diskuse nemohou přinést úplné řešení problémů. Úplné řešení přinese teprve příchod krále Mesiáše, s jehož řešeními problémů budou všichni spokojení a budou pro všechny přijatelná,“ řekl Oktar.
Oba emisary přijal také předseda Knesetu Reuven Rivlin, předseda frakce strany Likud v Knesetu poslanec Ze’ev Elkin a poslanec Nissim Ze’ev a další osobnosti veřejného a života. Oba teologové se vrátí do Istanbulu koncem tohoto týdne.
hm
Článek je překladem ze zpravodajského webu Arutz Sheva – Israel National News, a to článku Rishon Lezion Accepts Invitation to Turkey.