V právě čerstvých záříjových novinách Volná hodina (שיעור חופשי), které vydává Odborový svaz učitelů Izraele, je zajímavý sloupek, jehož autorem je Reuben Šabat. Již název sloupku „Vynikající učební výsledky a láska k Bohu“ napovídá, že se bude jednat o náboženskou školu či školy. Ano, jedná se o síť františkánských škol v Izraeli.
Jak autor uvádí, františkánský řád vznikl počátkem 13. století v Itálii a byl založen Františkem z Assisi (1182-1226). František, který kázal o povinnosti žít v chudobě a pokoře našel během krátké doby velké množství přívrženců. Františkánský řád se dostal do Palestiny koncem 13. století a zanedlouho byl ustanoven jako dohližitel nad kostely a kláštery. Počínaje 18. stoletím začali františkáni budovat školy, například v Jeruzalémě a v Ramle. Ke školám časem přibyly vývařovny pro chudé křesťany a poutníky, sirotčince a hospice.
Dnes žije v Izraeli 200 františkánských mnichů. Řád vlastní a spravuje sedm škol, kde se od čtvrté do dvanácté třídy učí celkem sedm tisíc žáků. Františkánské školy jsou v Jeruzalémě, Ramle, Haifě, Akku, Jaffu a v Nazaretu. Většina žáků jsou katolického vyznání, ale učí se v nich i řecko-pravoslavní a muslimové. Františkáni jsou mezi izraelskými křesťany považováni za vynikající pedagogy a vychovatele. Představeným řádu v Izraeli je otec Abd-el Masich. Škola Terra Sancta (Svatá země), která sídlí v Ramle, je jeho rezidencí a současně střediskem všech řádových škol na území Izraele. V loňském roce tato škola získala cenu ministra školství za vynikající výsledky v chemii a politologii. Otec Abd-el Masich říká, že ve všech jejich školách je kladen velký důraz na skloubení učebního programu s křesťanskými náboženskými hodnotami. Představený řádu tvrdí, že žáky motivují nejen k vynikajícím učebním výsledkům, ale učí je i etickým hodnotám, které obsahují lásku k Bohu, přírodě a Božím stvořením. Hodiny náboženství probíhají o nedělích v katolických kostelích a jsou oddělené od formálního systému výuky. Naopak, při těchto hodinách se klade velký důraz na osobní náboženský prožitek žáka. Občas mniši hrají divadelní hru, kterou se snaží zaujmout žáky a „vtáhnout“ je do příběhu.
Etická výchova v duchu Františka z Assisi vede žáky k lásce k Bohu a stvoření jako takovému a zejména ke vzájemné úctě a toleranci.