… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Ohodnoťte článek

TóraGn 25,22

ויתרוצצו הבנים בקרבה – Děti se však v jejím těle začaly strkat.

Midraš uvádí, že to nebylo jen tak. Když šla totiž Rivka okolo modliteben a učeben, chtěl Jákob ven. Poté, když šla okolo pohanských svatyň, chtěl naopoak ven Ezau.

 

ותלך לדרש את ה‚ – A šla se dotázat Hospodina.

Midraš Berešit Rabba 63:6 uvádí, že Rivka šla do učebny – בית מדרש Šéma a Hebera, kteří byli velmi staří (Šém byl Noemovým synem a Heber Šelachovým, viz Gn 11,10-14. Tradice oběma připisuje velkou učenost). To nás má poučit o tom, že ten, kdo ctí starce jakoby ctil Boží imanenci – שכינה.

Midraš Berešit Rabba 63:10 nám říká, že Jáboba a Ezaua je možné přirovnat k malým sazenicím, které právě vyrostly ze země. Obě sazenice se od sebe zpořátku téměř nijak nelišily, i když jedna ze sazenic byla myrta a druhou byl bodlák. Teprve když obě rostliny vyrostly, rozdíl byl ihned patrný: Jedna se pokryla vonnými listy a druhá bodláky. Podobně se od sebe v raném dětství nelišili ani Jákob s Ezauem. Celých třináct let se oběma dostalo Izákovy a Rivčiny rodičovské výchovy. Teprve potom, „když vyrostli“, tak se osamostatnili. Jákob navštěvoval učebny – בתי מדרשות a celý život se věnoval studiu Tóry, kdežto Ezau si oblíbil pohanské svatyně.

Rabi Elazar řekl, že otec se musí výchovně zabývat svým synem po celých třináct let a potom musí pronést: „ברוך שפטרני מעונשו של זה – Požehnaný, jenž jsi mě osvobodil od trestu kvůli němu (tomuto chlapci)“.

Toto požehnání říká otec při bar-micvě svého syna. Od třinácti let je každý židovský chlapec považován za dostatečně dospělého, aby byl plně odpovědný za své činy.

(Viz též český sidur Adir ba-marom, str. 87-88).

3 reakce na Parašat Toldot (Gn 25,19 – 28,9)

  • Fanuel napsal:

    Shalom Shabbat….cti otce i matku…?? Cti boha ,,živého“ před radami otců i matek včetně starců. Je jen jeden zákon..ustanovení i přikázání….boha svého miluj a toho cti…To znamená v reálu (JHVH) i jeho moudrost…..to je život to je i smrt……To je i požehnání …to je také zlořečení….:)) Vyber si Izraeli :))
    P.S
    Kolik rad starců dovedlo Izrael ke skáze …kolik rad králů se protivilo proti svému (JHVH) co následovalo ????? První..druhá diaspora…první i druhý chrám….Budeli třetí chrám bude i třetí diaspora pak už nebude nic ani Izrael.
    Stanek Frantisek Fanuel

  • Daniel Mayer napsal:

    Zapsaná ústní tradice (např. midraše) uvádějí mnoho věcí, které písemná Tóra či další biblické knihy neuvádějí. Tóra např. neuvádí podrobnosti o malém či mladém Abrahamovi a jeho rodině. Midraše naopak velmi barvitě líčí jeho dětství a zkoušky, v nichž musel obstát.
    Například Tóra je jednou z deseti věcí, které Hospodin strořil ještě před stvořením světa a schraňoval ji pro Izrael. Pak si pro ni Mojžíš přišel na nebesa.
    Šavua tov a chodeš tov D.M.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Listopad 2011
Po Út St Čt So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Archiv