… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Ohodnoťte článek

Paměť je velmi nebezpečná veličina, člověk si umí představit, jak aktuální situace mohou dopadnout, protože podobné modely už zažil. To, co zažívá dnešní Izrael v souvislosti s kampaní proti ortodoxním obyvatelům své země, je situace velmi podobná té, kterou prožívala československá veřejnost v období kolem Charty 77.

Dehonestaci, hrubé útoky, nepřiměřená policejní aktivita … Všechno co lidem, kteří v té době žili, zůstalo v paměti. Samozřejmě, že podmínky v Izraeli jsou trochu odlišné a téma je odlišné, ale mediální masáž je stejná. Co se tedy v dnešním Izraeli děje, že to dokonce zvedlo z křesla ministryni zahraničí USA, Hillary Clintonovou a mnohé další?

V Izraeli žije dnes již nezanedbatelný počet židů, kteří přijímají svoje náboženské přesvědčení jako určující hodnotu pro svůj život. Česky se jim říká ortodoxové, hebrejsky charedim. Velká část mužů se zabývá studiem Tóry, což v praxi znamená, že studují Talmud a jeho komentáře a jejich hlavní snahou je dodržovat veškeré zákony, které toto učení předepisuje. Jsou mezi nimi ovšem i dělnící, technici a „pracující inteligence“ a také kapitalisté a podnikatelé, vojáci a policisté. Prostě jako mezi ostatním obyvatelstvem. Ovšem pro potřeby médií jsou to výlučně „paraziti, kteří sedí v ješivách“ za peníze daňových poplatníků. Slouží také jako vděčné téma snaživým fotografům, kteří hledají dekorativní objekty pro svá díla. Ženy jsou prezentovány jako chudinky, které rodí děti a živí ony parazity. Málokdo se snaží vidět v nich samostatné bytosti, které svůj život žijí tak, jak jim to vyhovuje. Málokdo také ví, že tyto ženy a muži pronikli do vysokých technologií a téměř veškeré digitalizační projekty jsou právě plodem jejich práce. Také velké firmy jako například IEC (Israel Electrical Company) s podporou státu vytvořily podmínky pro práci ortodoxních žen, matek. Také armáda umožňuje ortodoxním vojákům sloužit a přitom dodržovat náboženské tradice. Haifský Technion, proslavený svými nositeli Nobelovy ceny, otevřel přípravné kurzy pro ortodoxy, a jejich absolventi jsou velmi vítanými studenty, protože jsou disciplinovaní a studiu se věnují naplno. Stejně tak lze hovořit o ortodoxních kampusech v Kyriat Ono, Haifě a jinde. Stále rostoucí počet ortodoxních obyvatel a jejich účast na životě Izraele s sebou přináší i změny v ekonomice.

Vznikají obchodní řetězce, které se orientují na tuto skupinu obyvatel, ale i veřejná doprava, a to zejména kooperativ Egged se začal zhruba před osmi lety orientovat na specifické požadavky dopravy, a to zejména zavedením nových tras z center s větší koncentrací ortodoxního obyvatelstva a přistoupil i na podmínku odděleného sezení mužů a žen. A tady se dostáváme k jednomu z problémů, které jsou záminkou současné mediální bouře. Zejména chasidské kruhy, které vycházejí ve své interpretaci z učení Baal Šem Tova a Kabaly vznesly tento požadavek. Také první autobusy, které začaly takto fungovat, spojovaly chasidské čtvrti různých měst. Samozřejmě, že tyto autobusy používají i jiní tradiční židé. Přiznávám se, že od samého začátku tento způsob přepravy používám a ráda. Nikdy jsem nebyla svědkem žádného konfliktu, i když přistoupila nějaká slečna, která náboženský dress code ignoruje. A pokud cestuji s manželem, sedíme uprostřed, kde je jakési neutrální území, kde sedí spolu manželské páry. Často tyto autobusy používají také vojáci. V části, ano v zadní části autobusu, sedí ženy a často se tam vytvoří atmosféra příjemného popovídání, vzájemné pomoci a porozumění. Neidealizuji, cestuji tak nejméně šestkrát do měsíce. Nikdy jsem nebyla svědkem nějakého konfliktu. Požadavek na autobusy s odděleným sezením pro muže a ženy vznikl také v Jeruzalémě, kde jsou autobusy ze Starého města přeplněné asi jako metro v Praze mezi stanicemi Muzeum – Můstek v pět odpoledne, a to je opravdu problém. Především je to problém těch, kdo veřejnou dopravu organizují, ale také pro muže a ženy, jejichž životné pravidla vyžadují zamezení přímého kontaktu s člověkem opačného pohlaví. Mezi námi, kromě lidí, kteří nejsou tak úplně v pořádku a kapsářů nemá tlačenice rád nikdo. Proto vznikla v Jeruzalémě skupina aktivistek, kterou netvoří jen ortodoxní ženy, ale i feministky, které velmi prosazují oddělené sezení v autobusech. Mimochodem, arabští přepravci, kteří přivážejí věřící do mešity na Chrámové hoře, používají dokonce oddělené autobusy pro ženy a muže.

Před dvěma týdny došlo k provokaci v autobusu používaném ortodoxními obyvateli z Ašdodu do Jeruzaléma, kdy si mladá studentka sedla do první řady za řidiče, v přední části autobusu, kde sedí muži. Cestující k tomu měli výhrady a došlo k ostré výměně názorů, řidič přivolal policii a celá věc se těšila obrovské publicitě. Skutečným a jediným výsledkem je, že Egged řidiče propustil, protože jednal v rozporu s pravidly která zakazují řidiči vmísit se do sporu mezi cestujícími.

Ještě než utichla tato aféra, došlo v městě Bejt Šemeš k politování hodné situaci, kdy nějaký mladík plivl na osmileté děvče, které šlo do školy po chodníku, který je v blízkosti ješivy. Pro dítě jistě traumatizující zážitek a o tom, kdo to udělal lze pouze říct, že jednal  rozporu se vším co Tóra a židovská tradice učí. Následovala další událost, která ve svém důsledku opravdu připomíná totalitní praktiky. V autobusu, kde je přijato oddělení mezi ženami a muži, se vojačka vmísila mezi muže a jeden z cestujících jí nazval prostitutkou, na místě byli „náhodou“ kontroloři, okamžitě přivolali policii a tato muže zatkla a obvinila ze sexuálně motivovaného obtěžování. Muž byl zatčen a teprve po 24 hodinách propuštěn na kauci.

V Izraeli se nyní nemluví téměř o ničem jiném, veškerá média brání práva ortodoxních žen a vyjadřují se proti ortodoxním více či méně. Nikdo se neptá, jak se k situaci staví ortodoxní ženy samy. Pouze v jediném programu na rozhlasové stanici Reshet Bet v noci ze soboty na neděli mezi dvanáctou a druhou hodinou v noci promluvily ortodoxní ženy. Ovšem ten vysílací čas, ještě navíc během novoroční noci, není jistě nijak populární. Chybí mi také hlasy feministek, které by se snažily zaujmout k věci postoj alespoň trochu objektivní. Materiály a informace jsou k dispozici. Například ekonomické centrum Adva přináší informace o tom, jaké je postavení žen v ekonomice a státních institucích. Předkládá k dispozici statistiky, podle kterých ženy, a to všechny ženy bez rozdílu náboženské příslušnosti, obrazně řečeno, nesedí v autobusu vzadu, ale za autobusem běží. Například v oblasti platů za stejnou práci ženy dostávají výrazně nižší platy než muži a zastoupení v městských radách a komisích je také diskriminující. O tom se mlčí, protože v tomto okamžiku to není populární . Problém bude jistě časem zapomenut anebo odsunut do pozadí. Otázkou je, co tato intenzivní mediální masáž udělá s izraelskou společností. Domnívám se, a nejsem v tomto názoru sama, že vznikne, stejně jako to bylo v ČSSR v době Charty, opačný efekt – totiž že se více lidí začne zajímat jak to s tím náboženstvím vlastně je a budou hledat odpovědi na mnohé otázky a tím se k náboženství více přiblíží. Takto také charakterizovala situaci rabanit Jemima Mizrachi, která vychází z evropské ortodoxní tradice a věří ve slušnost a vzájemnou úctu.

Všeobecně je tato situace plodem protináboženského vzdělávacího systému, který zavedla socialistická vláda po založení státu. Nyní se demograficky situace mění. Doufejme, že v izraelské společnosti zavládne konsensus a nedojde k další eskalaci, která by jistě nepřinesla nic dobrého.

Odkaz na článek v Adva

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Leden 2012
Po Út St Čt So Ne
« Pro   Úno »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Archiv