… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu

Ohodnoťte článek

izraelská výzkumnice (ilustrační foto)

Izraelští výzkumníci objevili gen, který prodlužuje délku života myší a mohl by mít týž efekt i u lidí. Vědci pod vedením Dr. Chajma Kohena (Haim Cohen) z Fakulty biologických věd Míny a Everarda Goodmanových Bar-Ilanovy univerzity prováděli studii společně s vědci z Léčebného centra Hadasa, z Hebrejské univerzity v Jeruzalémě a z Carnegie Mellon University.

Objev genu, který prodlužuje délku života u savců, zvyšuje pravděpodobnost, že by obdobná aktivita mohla být objevena i u lidského genu. Zjištění byla zveřejněna minulý týden v prestižním časopise Nature.

The sirtuin SIRT6 regulates lifespan in male mice – článek na webu Nature (anglicky, plné znění placené)

V poslední době byla odhalena řada genů, které mají vliv na délku života laboratorních zvířat. Mezi nimi je skupina nazývaný sirtuiny (sirtuins, Sir2 proteiny), kterou lze nalézt u každého druhu. V rámci souboru sedmi genů v této skupině je jeden, nazývaný SIR2, který je jedním z nejvíce prozkoumaných a jeden z těch, který prodlužuje život kvasinek, červů a much. Výzkum tohoto genu u savců přinesl odhalení sady sedmi genů, z nichž jeden – SIRT6 – byl zkoumán Kohenovým týmem u myší.

„Původně u myší bez genu výzkumníci viděli předčasné stárnutí,“ uvedl Kohen. „Trpěly zakřivením páteře, nedostatkem vápníku a osteoporózou, problémy imunitního systému a diabetem – což jsou projevy, které známe u stárnoucích lidí.“

„Nazvali jsme druhou skupinu, kterou jsme v laboratoři vytvořili, ‘MOSES’ (při překladu zkratky do češtiny – Mojžíš) myši a srovnávali jsme jejich délku života s myšmi stejného typu, jaký žije divoce a které měly normální množství SIRT6.“

Obě skupiny myší – divoce žijícího typu i MOSES – byly krmeny vysoce tučným jídlem, které mělo o 60 % více tuku, než je průměr, uvedl Kohen. U divoce žijících myší se objevily nemoci spojené se stárnutí, zatímco myší ze skupiny MOSES zůstaly zdravé.

Vědci navíc odhalili prodloužení délky života u samců v závislosti na omezení kalorií, které podle Kohenova vyjádření zahrnovalo také gen SIRT6. „Samice od samého počátku měly vyšší předpokládaný věk dožití kvůli základnímu mechanismu, který je již aktivní, takže upravení samci jen dohnali samice,“ řekl.

„Jsme první, kdo ukázal, že tyto sirtuin geny regulují délku života savců,“ prohlásil Kohen. „Výzkum proběhl na laboratorních zvířatech za velmi sterilních podmínek. Dochází k tomuto v přírodě? To není jasné. Lidský SIRT6 gen je velmi podobný tomu u myší.“

„Je možné, že léky navržené k aktivaci genu budou mít pozitivní dopad na naši schopnost léčit nemoci spojené se věkem, jejichž četnost se zvyšuje u starších lidí a při fyziologickém poškození způsobeném obezitou,“ uvedl.

sc

Článek je překladem ze zpravodajského webu Arutz Sheva – Israel National News, a to článku Israeli Scientists Discover ‚Life Gene‘.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).

Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb