… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Ohodnoťte článek

1,9-10

Nemohu vás sám unést. Hospodin, váš Bůh, vás rozmnožil; je vás dnes takové množství jako hvězd na nebi.Národ Izraele se podobá jak mořskému písku,  tak hvězdám na nebi. Vlastnost písku je, že každé jeho zrníčko lne k dalšímu zrníčku a to k dalšímu…, jako by všechna písková zrníčka byla vzájemně k sobě přitahována jakousi magnetickou silou. Hvězdy na nebesích jsou od sebe vzdáleny miliony kilometrů a každá hvězda sama o sobě představuje svůj uzavřený svět. Když je národ Izraele sjednocený a soudržný jako mořský písek, „je možné jej unést“ i se všemi jeho problémy a zvláštnostmi.

Avšak v období, kdy národ Izraele je rozpolcený, každá jeho část „se udělá sama pro sebe“ a odmítá se nejen sjednotit, ale i spolupracovat s jinou částí národa a vnitřní polarizace dosahuje vrcholu, je prakticky nemožné i pro tak velkého vůdce lidu, jakým byl Mojžíš, aby takový národ vedl a řídil.

To vysvětluje slova našeho učitele Mojžíše: „Nemohu vás sám unést, neboť Hospodin, váš Bůh vás rozmnožil. Ne dost na tom, ale ještě jste jako hvězdy na nebi. Jste vzdálení jeden druhému, jste rozhádaní, každý vidí jenom sám sebe. V takové situaci vás nemohu vést a být vaším vůdcem.“

Posunutý půst Devátého avu

Devátý av je dnem, kdy Babylóňané zbořili roku 586 př.o.l. první jeruzalémský Chrám a stejný osud postihl tohoto dne i druhý Chrám, který zničili Římané roku 70 o.l. Proto je dodnes devátý av nejsmutnějším dnem v židovském kalendáři.

Letos datum 9. avu připadá na tento šabat. Vzhledem k tomu, že šabat je svátečním dnem, je zakázáno se o něm postit. Výjimkou je pouze Jom kipur – Den smíření, který když připadne na šabat, tak se postíme i o šabatu. Jom kipur však není postním dnem v pravém slova smyslu. Půst o Jom kipuru vyjadřuje naše přání osvobodit se od pozemských záležitostí spojených s hmotou (tedy i s jídlem a pitím) a povznést naši duši do vyšších duchovnějších sfér.

Ostatní postní dny, včetně Devátého avu, pokud připadnou na šabat, přenáší se půst na neděli.

Půst začíná počátkem 10. avu, tj. na konci šabatu, ve 21.51 hod.

Odpolední šabatovou bohoslužbu – mincha konáme o něco dříve než obvykle, abychom šabatovou třetí hostinu – seuda šlišit zahájili též dříve a zakončili ji, včetně modlitby po jídle – birkat ha-mazon, ještě před západem Slunce. Seuda šlišit, která též je seuda mafseket se letos liší tím, že během ní můžeme jíst maso a pít víno a nemusíme se omezit pouze na jedno vařené jídlo jako když je tiša be-av ve všední den.

Poté jdeme domů, vyměníme šabatový sváteční oděv za všední a obujeme si jiné než kožené boty. Pak se vrátíme do synagógy na večerní modlitbu.  Ve modlitbě „Šmone esre“ pronášíme havdalu „atá chonantánú“. Neděláme havdalu nad pohárem vína ani nad vonnými rostlinami, ale zažehneme havdalovou svíci a pronášíme požehnání „bore meorej ha-eš“.

Na konci půstu, v neděli večer ve 21.28 hod. Děláme havdalu nad pohárem vína s požehnáním „bore perí ha-gefen“ a „hamavdil“. Ten, kdo dělá havdalu pije sám trochu vína, ale nedává ho pít ostatním.

Maso a víno můžeme jíst a pít teprve po poledni 11. avu, tj. v pondělí 30. července.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Červenec 2012
Po Út St Čt So Ne
« Čvn   Srp »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Archiv