Jak v neděli uvedla korespondentka internetového portálu News1.co.il Meirav Arad a i další izraelské sdělovací prostředky, během vykopávek na Tel Bejt Šemeš našli archeologové kamenné pečetítko s vyrytou scénou muže napřahujícího svou pravou ruku proti hlavě velkého zvířete s dlouhým dlouhým ocasem, které by mohlo představovat lva. Scéna vyrytá na pečetítku velmi připomíná biblický obraz z knihy Soudců 14,5-6, kde se proti Samsonovi vyřítil mladý lev a ten jej holýma rukama roztrhl. Pečetítko bylo nalezeno ve vrstvě z rané doby železné, odpovídající 11. století př.o.l., což ho řadí do biblické doby Soudců. Pečetítko objevili pracovníci Archeologického ústavu Tel-avivské univerzity, kteří vedou tamnější vykopávky a výzkum.
Kromě výše uvedeného pečetítka byl v posledení době na Tel Bejt Šemeš odkryt dosti rozsáhlý komplex zbytků kamenných staveb sloužících tamnějším obyvatelům jako místo konání rituálních obřadů a s nimi spojených slavností a hostin. Zbytky staveb pocházejí taktéž z 11. stol. př.o.l., z rané doby železné. V historii tohoto kultovního komplexu se odráží bouřlivé období, které prožíval starověký Bejt Šemeš, který tehdy ležel na hranici tří etnicko-politických seskupení – Kenaánců, Pelištejců a Izraelců.
Dr. Zwi Lederman, který celý tento jedinečný komplex kultovních staveb prozkoumal a zdokumentoval uvádí, že se jedná o dvě základní stavby: Velmi dobře postavený sál, v němž se prováděly kultovní obřady a vedle něj se vyvyšuje okrouhlá stavba podobající se pódiu a sloužící taktéž ke kultovním účelům. Byla zde nalezena také dolomitová deska podobná stolu. Vedle této kamenné desky se našlo neobvyklé množství zvířecích kostí, což podporuje domněnku, že kamenný „stůl“ hrál určitou roli při porážce obětních zvířat. Jeden z vedoucích archeologického výzkumu profesor Shlomo Bunimovich uvedl, že Bejt Šemeš je zářným příkladem odporu místního kenaánského obyvatelstva žijícího blízko hranic Pelešetu (pelištejského území) používat výrobky jemu cizí hmotné pelištejské kultury nebo přejímat pelištejská jídla a nápoje. Například bylo prozkoumáno na dvacet tisíc zvířecích kostí z Tel Bejt Šemeše a výsledek byl zajímavý. Například místní kenaánské obyvatelstvo, narozdíl od svých pelištejských sousedů, vůbec nekonzumovalo vepřové maso.
Závěrem uveďme, že Pelištejci uloupili Boží schránu (1. Samuelova 5n), kterou po sedmi měsících vrátili do Bejt Šemeše (1. Samuelova 6,1-21). To však je již pozdější historie, kdy pravděpodobně většinu obyvatel Bejt Šemeše tvořili Izraelci.
Profesor Shlomo Bunimovich má za to, že pokud je správný předpoklad, že pečetítko z Tel Bejt Šemeše zobrazuje Samsona se lvem, pak se jedná opravdu o jedinečný nález, který spojuje biblický příběh s opravdovým archeologickým nálezem.