… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Ohodnoťte článek

21,10

כי תצא למלחמה על אויביך ונתנו ה‘ אלוקיך בידך ושבית שביו…

Když vytáhneš do boje proti svým nepřátelům a Hospodin, tvůj Bůh, ti je vydá do rukou a ty zajmeš zajatce…

Naši učenci říkali, že zlý pud – יצר הרע by každodenně vítězil nad člověkem, pokud by Hospodin člověku nepomáhal.Přirozenou cestou je velice těžké přemoci zlý pud, ale pokud se to pro jednou  podaří, tak to vyžaduje od člověka tak obrovskou sílu, že napříště mu již nezbyde dostatek sil se zlým pudem efektivně bojovat. Proto nám Tóra říká: „Když vytáhneš do boje proti svým nepřátelům…“ I když budeš v samém začátku války proti zlému pudu, proti יצר רע, můžeš být zcela ubezpečen, že Hospodin, tvůj Bůh, ti ho vydá do tvých rukou. Nebesa budou při tobě v této těžké bitvě a pomohou ti zvítězit nad zlým pudem. (Podle díla „Torat Moše“, bratislavského rabína Chatama Sofera, 1762-1839)

 Ve chvíli, kdy vedeš neustálou válku proti tvému stálému nepříteli, proti zlému pudu – יצר הרע a podaří se ti „zajmout zajatce“, tj. ovládneš, zneškodníš zlý pud, nauč se od „svého zajatce“ jak on vede válku proti tobě, jak je ve své válce rychlý a neoblomný. Ty také použij těchto jeho vlastností v boji proti němu samému. (Podle slov Baal Šem Tova, zakladatele moderního chasidismu, 1698-1760)

23,4

לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה‘ גם דור עשירי לא יבוא…

Do Hospodinova shromáždění nikdy nevstoupí Amónec nebo Moábec; ani jejich desáté pokolení….

Zde máme základ určitého halachického problému spojeného s konverzí. Každý z národů se konverzí (giurem) podle halachických pravidel stává plnoprávným Židem. Edómský a egyptský konvertita se jím stává sice až ve třetím pokolení, ale možnost konvertovat mu není odepřena.

Před Amóncem  a Moábcem je cesta ke konverzi zcela uzavřena, a to navěky.

Mišna, traktát Jevamot 8:3 tuto skutečnost potvrzuje, ale a dodává, že jejich ženy, tj. Amónky a Moábky jsou povoleny ke sňatku okamžitě (po konverzi). Talmudický traktát Jevamot 77a uvádí, že Amónec nevejde do Hospodinova shromáždění, nikoli však Amónka. Moábec taktéž nevejde do Hospodinova shromáždění, nikoli však Moábka. Raba vysvětloval, co znamenají slova Žalmu 116,16: „Ty jsi mi rozvázal pouta.“ David pravil Všemohoucímu, budiž požehnán: „Vládče světa, dvě pouta, která mě svazovala, jsi rozvázal. Moábku Rút a Amónku Naamu.“Toto je teudat hechšer, v tomto případě potvrzení o židovství,  pro krále Davida od samotného Hospodina. Moábka Rút byla Davidovou prababičkou (Rt 4,21-22) a Amónka Naama byla Šalomounovou ženou a matkou Rechabeáma, prvního judského krále (1 Kr 14,21).

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Srpen 2012
Po Út St Čt So Ne
« Čvc   Zář »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Archiv