… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Ohodnoťte článek

32,4 וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו

Jákob vyslal napřed posly ke svému bratru Ezauovi… „Drž se dále od špatného souseda a nespolčuj se s hříšníkem“ (Pirkej avot 1:7). Neboť i ten nejdokonalejší člověk, který žije v blízkosti hříšníka je jím nakonec ovlivněn a může se učit z jeho špatných činů. Jákob se bál proto poslat k Ezauovi lidi, aby tento nemohl mít na ně špatný vliv, a tak poslal anděly – מלאכים . (Podle díla „Chomat eš“ rabi Menachema Asche – Eisenstadta, který byl předsedou rabínského soudu v Užhorodu a zemř. v listopadu 1869)

 33,4 ויפול על צוארו וישקהו ויבכו …..padl mu kolem krku a políbil ho a plakali. V midraši se uvádí, že ho nechtěl Ezau políbit, ale kousnout. Tu se stal Jákobův krk jako z mramoru, a proto se Ezaův záměr nezdařil. V Tóře je jasně napsáno, že ho Ezau políbil, tak kde je ve verši náznak na to, že jej chtěl kousnout? Pravda, Ezau Jákoba políbil, ale Jákob vnímal jeho polibek jako bolestné kousnutí. הנשיקה („ha-nešika“ – polibek) není nic jiného než הנשיכה („ha-nešicha“ – kousnutí). (Podle díla „Sefat emet“ rabi Jehudy Arie Leiba Altera, 1847-1905, druhého admora gerských – Góra Kalwaria – chasidů).

33,9 a 11 ויאמר עשו יש לי רב אחי Ezau řekl: „Mám mnoho, bratře… Jákob však řekl: „….וכי יש לי כל – neboť mám vše…“ Ezau nikdy nebude mít „כל – vše“, neboť co by neměl, vždy se mu to bude zdát, že toho má málo a bude chtít stále více a více. Bude mít sto, chce dvě stě a tak dále. Kdežto Jákob je spokojen s tím, co má – שמח בחלקו (viz Pirkej avot IV:1). Co má nyní, to je pro něho vše – כל a nechce více. (Podle neznámého učence.)

 35, 2-3 הסרו את אלוהי הנכר אשר בתוככם…. …Odstraňte cizí bohy, které máte mezi sebou… ונקומה ונעלה בית אל ואעשה שם מזבח לה‘ Budeme putovat do Bejt Elu, chci tam udělat oltář Bohu. Před tím, než vyplní micvu, musí se člověk velmi dobře očistit od zlého pudu – יצר הרע. Jaký cizí bůh může být v těle člověka? Je to zlý pud – יצר הרע (viz traktát Šabat 105b). Teprve poté, kdy se zbavíme zlého pudu v nás, můžeme postavit oltář a obětovat Bohu. (Podle díla „Tiferet Šlomo“ rabína a zakladatele chasidské dynastie v Radomsku, rabi Salomona Rabinowicze, 1801-1866.)

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Listopad 2012
Po Út St Čt So Ne
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Archiv