… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša BO (Ex 10,1 – 13,16) 5.00/5 (100.00%) 1 ohodnocení

1 toraParaša, kterou jsme četli minulý týden se nazývá וארא, první dvě písmena, jimiž název začíná, jsou „ו“ a „א“ a jejich číselná hodnota je 6 + 1 = 7. V této paraše se uvádí sedm ran, které Bůh seslal na Egypt: krev, žáby, vši, divoká zvěř, mor, vředy a krupobití.

Číselná (gematrická) hodnota názvu dnešní paraši בא je „ב“ a „א“, což odpovídá 2 + 1 = 3. Tato paraša hovoří o třech posledních Božích ranách, kterými Hospodin trestal Egypt a faraóna: kobylky, tma a smrt prvorozených.

 V této paraše hovoříme také o prvním z řady přikázání, která Hospodin přikázal pouze synům Izraele. Je to povinnost prostřednictvím velkého soudního dvora posvěcovat měsíce (stanovovat novoluní), stanovovat přestupné roky a stanovovat svátky, neboť stojí psáno:“ ראשון הוא לכם לחדשי השנה החודש הזה לכם ראש חדשים – Tento měsíc bude pro vás začátkem měsíců. Bude pro vás prvním měsícem v roce.“

Proto se v TaNaCHu (bibli) data všech událostí  řídí podle prvního měsíce roku, kterým je měsíc aviv, jenž poexilní Židé nazvali nisan, měsíc, kdy naši praotcové vyšli z Egypta. Proto hovoří-li například prorok Zacharjáš o půstu čtvrtého, pátého, sedmého a desátého měsíce (8,19), má na mysli měsíce tamuz, av, tišrej a tevet.

Také v Mišně, začátek traktátu Roš hašana (Nový rok) se upomínají čtyři nové roky. Prvním z nich je Nový rok pro krále a pro poutnické svátky (Pesach, Šavuot, Sukot), který začíná prvního nisanu.

Dalším důležitým bodem v této paraše je skutečnost, že se Egypťané začali synů Izraele bát. Několik staletí je zotročovali a nyní, před jejich východem ze země, kterou Hospodin označil za dům otroctví (20,2) se situace změnila. Proč se jich Egypťané začali náhle bát? Souviselo to s dalším Božím přikázáním, které Izraelci vyplnili. Bůh přikázal, aby si každá rodina desátého dne tohoto měsíce (avívu) vzala beránka (jehně), přivázala ho doma a opatrovala ho do čtrnáctého dne a navečer, to již bude 15. avívu, jej zařízne, jeho krví potře obě veřeje a nadpraží. Beránka pak budou péct jako oběť překročení  (קרבן פסח )a jíst ho společně s nekvašenými chleby (macesy) a hořkými bylinami. Zde máme popsánu první pesachovou – sederovou večeři tak, jak ještě probíhala v Egyptě. Beran byl symbolem egyptských bohů Chnuma, Ba nebo Chertiho. Představíme-li si, že Izraelci symbol boha Chnuma přivázali a poté jej zařízli, jakoby zabili samotného boha. Tato skutečnost musela  jistě otřást  zbožnými a pověrčivými Egypťany a jistě v jejich srdcích vyvolala paniku a strach. Někteří mohou říci právem, že mnozí ze synů Izraele se za tak dlouhou dobu v Egyptě (více než 400 let) duchovně asimilovali a stali se modloslužebníky jako jejich egyptští zotročitelé. To je pravda, ale touto pesachovou obětí jehněte dokázali, že přestali s modloslužbou, přestali uctívat egyptské bohy a vrátili se pod ochranu Boha svých otců Abrahama, Izáka a Jákoba.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Leden 2013
Po Út St Čt So Ne
« Pro   Úno »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
Archiv