… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Ohodnoťte článek

tora1,9-10

הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו הבה נתחכמה לו…..

Hle, izraelský národ je početnější a zdatnější než my. Musíme s ním nakládat moudře…

Když pro syny Izraele nastanou těžké časy, vždy z jejich středu povstane vůdce, který posiluje lid v této nelehké době. Dodává srdcím lidí odvahu, pomáhá jim dobrým slovem a radou odolávat útisku a ústrkům. Nenechává svůj národ zmalomyslnět v době jeho těžkých zkoušek a tak jej zachraňuje od nejhoršího.

Všichni nenávistníci Izraele znají tuto skutečnost ve všech dobách a proto své ničitelské úsilí soustřeďují právě proti takovým vůdcům izraelského národa. Snaží se například co nejvíce omezit jejich vliv uprostřed židovského lidu a tak celkově oslabit a ještě více mu ublížit.  V Tóře se uvádí, že také faraon nazval syny Izraele národem: „Hle, izraelský národ…“, a v tom se ukrývá tajemství celistvosti židovského národa. „Je početnější a zdatnější“, neboť vždy mají synové Izraele svého silného a zdatného vůdce, který dodává svému lidu sílu a odvahu obstát v době těžkých zkoušek. (Podle díla Noam megadim)

2,23

ויאנחו בני ישראל

Vzdychali však synové Izraele

Zpočátku byli synové Izraele tak pohrouženi do svého galutu, že jej vůbec nepociťovali jako galut, jako něco cizího a nepřirozeného. Avšak nyní, když se začaly projevovat prvopočátky osvobození (Hospodin zanedlouho povolá Mojžíše, aby se vrátil z Midjánu zpět do Egypta a stal se vůdcem porobeného lidu na jeho cestě ke svobodě), tak si synové Izraele začali onu tíhu galutu uvědomovat a proto pod její tíhou vzdychali. (Podle díla חדושי הרי“ם zakladatele hnutí górských chasidů, rabiho Jicchaka Meira Altera z Góry Kalwarije, 1799-1866)

2,23

ותעל שוועתם אל האלוקים מן העבודה

Jejich volání o pomoc vystupovalo z té roboty k Bohu.

Synům Izraele nevadila ani tak těžká fyzická robota, kterou je Egypťané zotročili, jako skutečnost, že jim nebyla dána možnost modlit se a sloužit Bohu.  Proto jejich volání o pomoc z té roboty vystoupilo na nebesa a bylo ihned Hospodinem přijato.

(Ze slov rabiho Šmuela Šmelke Horovice z Mikulova, 1726-1778)

 4,22

כה אמר ה‘: בני בכורי ישראל

Toto praví Hospodin: Izrael je můj prvorozený syn

Prvorozený syn má zvláštní privilegia. Dostane se mu například dvojitého podílu z dědictví po otci, než ostatním bratřím.  Proč? Neboť svým narozením učinil ženatého muže poprvé otcem – אב. Podobně tomu je i u synů Izraele, kteří učinili Hospodina otcem světa, neboť šířili mezi ostatními národy víru v Něj, v Jeho sílu a moc. (Podle díla משך חכמה rabína Meira Simchy z Dvinsku, 1843-1926)

Jedna reakce na Paraša ŠEMOT (Ex 1,1 – 6,1)

  • Josef napsal:

    dosud jsem si nedovolil diskutovat se zemřelými učenci, ale v tom článku chybí to hlavní -pokání lidu, na které následovala odpověď, ( někdy v podobě vůdce) Hospodinova.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Leden 2013
Po Út St Čt So Ne
« Pro   Úno »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
Archiv