… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Kuchyňská teologie Pesachu 4.86/5 (97.27%) 22 ohodnocení

018

Lov na zajíce z Pražské Hagady 1526

Zatímco židovské svátky již začínají, křesťanské Velikonoce pomalu přicházejí a teprve poslední den svátků Pésach bude současně i vyvrcholením křesťanských Velikonoc. Svátky jsou to veskrze odlišné i když je pravděpodobné, že podle křesťanské tradice poslední večeře byla vlastně sederová večeře. Podívejme se tedy na tu večeři ne pohledem teologa, ale pohledem kuchařky. Stejně jako před Pesachem tak i před Velikonocemi hospodyně sbírají recepty, oprašují staré, hledají inovace a radí se s kamarádkami o tom, co a jak letos uvaří.

Leckomu se může zdát divné, jak se mohou radit židovky s křesťankami o vaření, když pesachová kuchyně je zcela jiná než obvyklá židovská kuchyně, ale diametrálně se liší od kuchyně v domácnosti křesťanské. Samozřejmě je možné říct, že nelze hovořit s někým o kuchyni, která není košer, aby snad Bože chraň, nějaký „duchovní kvašený drobeček“  nepronikl do zcela vysmýčené duchovní košer kuchyně, nemluvě už o drobečku virtuálním, který by mohl třeba ohrozit celý košer virtuální svět. Anebo je možné být úplně normální a sbírat dobré nápady všude tam, kde jsou, a při tom zůstat tam kam patříme, tedy v případě Pesachu, v židovské kuchyni.

Nemohu sice ochutnat velikonoční nádivku své sousedky, ale mohu se jí zeptat, jak ji dělá, a vím, že místo housky namočené v mléce, použiji maces namočený ve vodě, anebo ve vývaru a do nádivky místo mléka přidám jeden či dva žloutky, a pak je to už jednoduché, máslo zaměním olivovým olejem a bylinky, čerstvé bylinky jsou to tajemství, které si navzájem můžeme prozradit a použít. Tak se z obou domácností budou nést podobné vůně jen s tím rozdílem, že jedno kuře s nádivkou bude pesachové košer a to druhé bude velikonoční. Nikomu a ničemu nebylo ublíženo, jen se tak trochu zakulatily hrany. Stejně tak lze získat a přizpůsobit recepty od příbuzných, kteří si s kašrutem hlavy nelámou, ale když jim řekneme, jak je to vlastně snadné, tak to možná příští rok s tím Pesachem zkusí. Podle tradice ne všichni, kteří vyšli z Egypta, byli na stejné duchovní úrovni, proto je třeba i dnes pochopit ty, kdo nevědí, proč by Pesach měli slavit, stejně jako ty, kdo jej slaví až příliš horlivě či okázale.

3 reakce na Kuchyňská teologie Pesachu

  • Hana Mayer napsal:

    Pokud svátek Pesach (první sederový večer) začíná na konci šabatu, v מוצאי שבת, tak seder zahajujeme jinak než v ostatní všední dny.
    1. Pronášíme požehnání nad pohárem vína Jajin
    2. Posvěcení svátku Kiduš
    3. Zažehneme havdalovou svíci Ner
    4. Pronášíme text havdaly (rozlišení mezi šabatem a všed. dny) Havdala
    5. Požehnání pro sváteční dny – šehechejánú Zmanim
    Z prvních písmen těchto hebr. slov J, K, N, H, Z dostaneme větu v židovské němčině, jejíž slova začínají nebo jsou tvořena stejnými písmeny: Jakt den Haze – Ulov zajíce!
    A tak si ilustrátor s touto mnemotechnickou pomůckou trochu zahrál. 🙂

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Březen 2013
Po Út St Čt So Ne
« Úno   Dub »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Archiv