… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Cyklosuka, aneb „Zařaďte na svátky správnou rychlost“ 5.00/5 (100.00%) 12 ohodnocení

cyklosuka

Cyklosukot v akci
© Chabad.org

V roce 2009 dostal 16 letý Levi Duchman bláznivý nápad: Proč nepostavit mobilní Suku taženou na kole? Myšlenka dávala teenagerovi smysl a ukázalo se, že není až tak bláznivá. Dnes se cyklosuky prohání na kolech v desítkách měst ve čtyřech zemích.

Suka, dřevěný nebo plátěný příbytek krytý zelenou větvovou střechou, je nedílnou součástí osmidenního svátku Sukot, který začal večer ve středu 18. září. Je místem, kde Židé jedí, studují, modlí se a obecně v ní tráví celý týden. Těm kdo nemají vlastní suku dává cyklosuka možnost uvnitř pojíst a při modlitbách třást čtyřmi druhy rostlin, neboli „čtyřmi druhy“ v lulavu .

„Koncept se rozvíjel ve skocích,“ říká Duchman mezi telefonáty od ‚chabadniků‘, kteří si na poslední chvíli objednávají mobilní suku. „V roce 2009 jsem viděl cyklotaxík, a to mě inspirovalo postavit první cyklosuku. V roce 2010 jsem si pronajal 10 tříkolek a tak jsme měli malou ‚flotilu‘. Před Sukot 2011 jsem si koupil 10 vlastních tříkolek a zdvojnásobili jsme svoje řady. Dnes je 30-40 cyklosuk na místech jako Portland v Oregonu, ale i tak daleko, jako například v belgickém Bruselu.“

Vývoj však pokračoval. Zatímco Duchmanovy první modely byly postaveny ze silných dřevěných rámů, které vyžadovaly každý rok složitou montáž, jsou ty současné vyrobeny z plátěné sítě, takže skrz ně může bez problémů vát vítr. Také je lze sestavit bez jediného nástroje.

Nový design je výsledkem partnerství mezi Duchmanem a Waynem Sosinem, prezidentem firmy Worksman Cycles, která se zabývá výrobou nákladních a průmyslových kol, ale také tříkolek pro dospělé již od přelomu 20. století.

I přes 25 000 vozítek, které se ročně používají pro přepravu nákladů se ukázalo, že sestrojení cyklosuky, která by byla dostatečně pevná a stabilní na to, aby si lidé nastoupili a použili, je náročné. Problém byl vyřešen pevným podstavcem, který zároveň slouží jako schůdek.

micvacykl

Požehnání nad „čtyřmi druhy“ loni v New Yorku
© Chabad.org

Společnost se sídlem v New Yorku také dělá „deluxe model“, který může být po dlouhém dni šlapání poháněn motorem.

Sosin říká, že cyklosuka je určitě jedním z nejunikátnějších projektů, na nichž spolupracoval od svého nástupu do firmy v roce 1979. V praxi vyžadoval mnohem větší přizpůsobování,  než běžně povoleno pro projekty této velikosti.

„Dali jsme Levimu neobyčejnou volnost k realizaci jeho nápadu“, říká Sosin, „protože je to skvělý mladík a protože nebere ne jako odpověď.“

Při práci navrhl Duchman i celoroční ‚micvacykly‘, které mohou třeba na Chanuku táhnout menory, před Pesachem rozvážet macesy, a jindy se změní na kiosky s tfilin. Duchman prozradil, že jeho micvacykl byl dokonce byl používán v kampusu jako stánek s košer hot dogy.

Přestože jisté znalosti o Sukot má, řekl Sosin, že při se práci s Duchmanem naučil mnohem více o halachických požadavcích na stavbu suky.

Již od římských dob starověcí moudří Izraele učili, že je povoleno postavit suku na lodi, vozu či povozu, nebo dokonce na velbloudovi. Ti také ustanovili, že suka musí být alespoň 10 dlaní vysoká. Přesto je těžké si představit, že někdo předpokládal uplatnění stejných pravidel vedle zákonů aerodynamiky pro suky na kolečkách.

 

Jedna reakce na Cyklosuka, aneb „Zařaďte na svátky správnou rychlost“

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Září 2013
Po Út St Čt So Ne
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
Archiv