… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša EMOR (Lv 21,1-24,23) 4.92/5 (98.46%) 13 ohodnocení

1 tora23,15-16  Sfirat ha-omer – počítání snopku – dnes je 17. den omeru

וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עומר התנופה-Potom si odpočítáte ode dne po dni odpočinku, ode dne, kdy jste přinesli snopek k oběti podávání…..

V těchto dvou verších se hovoří o povinnosti odpočítávat 49 dní neboli 7 plných týdnů ode dne, kdy byl do Chrámu přinesen snopek ječmene k oběti podávání. Tento verš vykládají v současné době karaité a Samaritáni podle jeho doslovného znění. Pod slovem שבת rozumějí opravdu šabat neboli sobotu. Proto čekají na šabat chol ha-moed Pesach a od neděle 20. dubna (ode dne po dni odpočinku) začínají počítat omer-snopek. Proto také svátek Šavuot u nich připadá vždy na neděli. My však, kteří se se přidržujeme rabínské tradice – ústní Tóry, přijímáme v tomto případě rabínský výklad slova שבת ne jako šabat-sobotu, ale jako יום שבתון – den odpočinku. Pod dnem odpočinku se se rozumí první den svátku Pesach, který je dnem odpočinku, neboť je také o svátečním dni  zakázáno pracovat. Tedy omer jsme začali počítat ve středu večer 16. dubna. Toto období počítání omeru, t. j. od Pesachu do Šavuot je považované za smutné období židovských dějin. Podle talmudického traktátu Jevamot 62b v tomto období zemřelo 12 tisíc párů, t. j . 24  tisíc žáků rabi Akiby. Zemřeli na jakousi záhadnou epidemii, pravděpodobně na záškrt. Měl to být trest za to, že neprokazovali jeden druhému patřičnou úctu. Tato epidemie byla velmi zvláštní, neboť si vybírala oběti pouze mezi žáky rabi Akiby. Již rabi Šerira Gaon (10. století) ztotožňoval tuto „epidemii“ s římským terorem, který rozpoutali Římané po potlačení Bar Kochbova povstání roku 135 o.l. Rabi Akiba byl ideologickým vůdcem protiřímského povstání, proto se jistě jeho žáci revolty aktivně zúčastnili a tak se stali terčem římské pomstychtivosti. V období sfirat ha-omer dodržujeme některé smuteční zvyky: nekonají se svatby, muži se neholí a nestříhají, neoblékáme si nové šaty, neboť neříkáme požehnání „šehechejánú“ a nezúčastňujeme se zábavných akcí. Výjimkou bude LaG be-omer 18. května.

Chasidský příběh:

Jednou jakýsi chasid slyšel mnoho zajímavého o rabi Mešulamu Zušovi z Annopole (1718-1800), zvaném prostě rabi Zuša, a chtěl jej osobně poznat. Když přijel do Annopole a vešel do domu rabiho Zuši, nevěřil vlastním očím. Tak obrovskou bídu, která panovala v Zušově domě ještě neviděl. V domě nebylo kousíčka chleba k snědku, střecha děravá, ze všech skulin se do domu dral studený vítr. O oblečení, které měli na sobě členové Zušovy rodiny, raději ani nemluvit. Když se náš chasid zeptal, kde reb Zuša je, řekli mu, že v učebně. Když chasid přišel do učebny, viděl mezi přítomnými jakéhosi přímo veselím zářícího člověka, který chodil sem a tam po učebně. Když se přítomných zeptal, kdo je ten veselý člověk, odvětili mu, že to je reb Zuša. Chasid ho uctivě pozdravil a řekl, že je velmi rád, že rebeho Zušu nyní osobně poznal. Řekl mu také, že ho hledal doma, ale řekli mu, že je tady, v učebně. Chasid se pak nesměle zeptal rabiho Zuši jak může být tak veselé mysli, veselím přímo zářit, když u něj doma panuje tak obrovská bída a celá rodina je smutná a děti nemají co do úst. Reb Zuša mu na to odvětil: „Ano, ano doma spoléhají na mne, na Zušu, že se celé postarám o obživu. Jak jste to viděl u mě doma, tak jste poznal,  že mají právo být smutní. Kdežto já, Zuša, spoléhám na Hospodina, tak přece nemohu nebýt veselým.“

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Květen 2014
Po Út St Čt So Ne
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Archiv