… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Vyjádření rabína Sidona ke složení funkce vrchního pražského rabína 4.96/5 (99.23%) 26 ohodnocení

Karol Efraim Sidon, zdroj: Wikipedia, 2006

Karol Efraim Sidon, zdroj: Wikipedia, 2006

Článkem z dnešního rána, zčásti založeným na informacích webu Židovské listy, jsme informovali o rezignaci rabína Karola Efraima Sidona na funkci vrchního rabína Židovské obce v Praze. Na webu Federace židovských obcí České republiky bylo dnes odpoledne zveřejněno veřejné prohlášení rabína Sidona k jeho odchodu, které s ohledem na citlivost věci přetiskujeme doslovně.

Jak už bylo oznámeno, složil jsem k 1. červenci tohoto roku funkci vrchního pražského rabína. Jakkoliv to na někoho může působit překvapivě, byl to krok, který jsem avizoval již před lety a v pražské židovské komunitě byl očekávaný. V reprezentaci pražské obce byl dokonce projednáván můj návrh, aby úřad vrchního rabína převzal izraelský rabín Menachem Kalchheim, který byl řadu let mým zástupcem, ale návrh tehdy o dva hlasy neprošel, protože většině reprezentace připadal vhodnějším nástupcem rabín David Peter, jenž se na práci rabína pro pražskou obec připravoval v Izraeli. Hned po jeho nástupu jsem také oznámil, že mu úřad předám, až se zapracuje, a kdyby nebylo jiných okolností, došlo by k tomu stejně ještě před Vysokými svátky.

Okolnosti, které mě přiměly přistoupit k tomuto kroku nyní, o pár měsíců dříve, jsou dány tím, že když člověk bilancuje, nemůže se vyhnout ani tomu, aby nebilancoval svůj soukromý život. Přitom jsem bohužel zjistil, že jsem se pro své zaujetí prací pro obec a také svou literární činností vyhýbal řešení problémů právě v soukromém životě, a je na čase uvést jej do relativní harmonie se sebou samým. Bohužel jsem si neuvědomil, jak vítaným úlovkem to bude pro lidi, kteří mne nemohou vystát a ještě deset let poté, co se poměry v pražské židovské obci opět uklidnily, myslí na pomstu za tehdy prohranou partii. Smyšlenky, které přitom pouštějí do světa, jsou tak vzdáleny skutečnosti, že kdybych se pokoušel je vyvracet, poskytoval bych zlým jazykům jen další materiál. Přesto jsem musel uznat, že čím dříve splním jejich horoucí přání, tím rychleji snad celá aféra s vrchním pražským rabínem vyprchá. Na tom jsem se také dohodl s předsedou našeho rabínského soudu rabi Noachem Landsbergem s tím, že se v pražském rabinátu budu dále věnovat úkolům, pro jejichž výkon mám předpoklady, a více pozornosti a času než dosud budu moci vynaložit na úřad vrchního zemského rabína a školu.

Na závěr mohu dodat jen to, že si nesmírně cením příslušnosti k pražské židovské obci, a že dokonce ani vůči těm, kteří o mně šíří pomluvy, necítím zášť. Je to pro mne jako pro většinu z nás rodina, a tu si nevybíráme.

10 reakcí na Vyjádření rabína Sidona ke složení funkce vrchního pražského rabína

  • gugi napsal:

    Zdravím Vás, rabi. 🙂 Svůj názor jsem vyřkl v komentáři k předešlém článku.

    Vím, že Vás to míjí, ale zcela marginálně mne napadá, co podotkne pan TJ v ŽL k platnosti rozvodu před rabínským soudem, o němž nedávno prohlašoval, že jeho rozhodnutí nejsou v Izraeli uznávána… 😆 😆 😆

    • Scooolie napsal:

      Bez toho, že bych se chtěl jakkoliv zaplétat do debaty o uznávání / neuznávání rabínského soudu v Praze, tak TJ v ŽL psal cosi o návštěvě rabínského soudu z Izraele. Asi aby ten rozvod byl nezpochybnitelný 😉

  • gugi napsal:

    Yea, jenže ve složení, o kterém TJ prohlašoval, že jejich rezultáty se v Izraeli neuznávají (tuším, že rav Damari, rav Landsberg). 😆

  • gugi napsal:

    Oficiální stanovisko tiskové agentury GUGI.

    Rabi Sidon byl a je člověkem na svém místě. Je to druh osobnosti, kterou vygenerovala současná společnost. Nemohl být a také nebyl potomkem slavných rabínských dynastií. Není žádným Lubaviče Rebbe ani ravem Metzgerem, nicméně má určité charizma, neboť v duši mu řvou lvi a draci invence (avšak kdoví, jestli mezi jeho předky nebyl Šlomo Zigeuner, stavitel Cikánovy synagogy – jak naznačuje Chaim Cigan v 1. díle své tetralogie). Vypracoval se na zelené louce. Je dělný. Jeho předchůdce – rabi Mayer – stejně tak. Oba dělali, co mohli, aby vytlačili káru českého židovství, zabořenou až po nápravy do bahna sekulárního marastu, na nějakou sjízdnou cestu, po které by se dalo kontinuálně pokračovat v tradicích. Rabi Mayera odrovnala porevoluční hysterie, a to i přesto, že byl erudovaným a vzdělaným, historicky založeným chochemem. Rabi Sidon byl a je nepochybnou autoritou už od dob svého heidelberského studia. Jestli tu někdo chce tvrdit, že o jeho inauguraci rozhodla politická objednávka či momentální poptávka, je na omylu. Prostě to vyžadovala potřeba konfesního směřování naší obce a logika vývoje. Nikdo lepší nebyl k mání. Rabi Sidon byl, jaký byl. A stačilo to. Na zdejší poměry to bohatě stačilo. „Myslim, ze vrchni rabin by mel byt uz nikoliv konvertita, ale Zid od narozeni s hluboce zakorenenou tradici a zvyky“ říká nick Yourope v Židovských listech A já se ptám: kde byl Yourope v roce 1992? Kde vzít rabiho, splňujícího jeho kritéria? Čistě hypoteticky: představme si, co by nastalo, kdyby se nynější bratislavský rabi Baruch Myers rozhodl v r. 1993 místo do Bratislavy, zavítat do Prahy? Znám dost zdejších lidí, znalých ritu a liturgie, ovládajících davinen, lainen, znajících halachu, ale nikdo z nich se tak nějak do funkce rabi nehrnul. Proč? Když si pročítám komentáře chronicky známých nicků, myslím, že vím proč. Rabi Sidon, kromě svých halachických znalostí a po absolutoriu studia judaismu, má ještě dvě podstatné věci. Je macho-man a má silný, odolný žaludek. To jsou vlastnosti chlapa. To jsou vlastnosti, hodící se do tlačenice a do téhle dobré společnosti. To jsou vlastnosti, které jemní, minuciézní a vzdělaní hoši postrádali. Stesky, že dostatečně nereprezentoval obec, jsou stesky nad sebou samými, nikoliv nad ním. Člověk se nemůže příliš lišit od společnosti, ze které vzešel. Nemůže překročit vlastní stín. Na druhou stranu však jako člověk, který se úspěšně přimkl k ortodoxní denominaci, věděl dobře, že (kromě stálého minjan) čelí obci, která ač se bezvýhradně identifikuje jako židovská, nepovažuje za nutné se příliš zatěžovat požadavky na ortodoxní způsob života a v tomto směru svého rabiho respektovat.

    Jde o generační problém. Až si zde vychováme dostatečné množství religiózního kádru, až zde bude jedna ješive vedle druhé a v nich hafo bocherim, pak navážeme na slavné rabínské tradice obce. A správně nám rabi Sidon odpovídá, že on si svoji velkou obecní rodinu nevybral – vybrala si ona jeho.

    Na blogu Židovských listů padla slova o názoru Arnošta Lustiga na rabi Sidona. Arnošta Lustiga jsem zbožňoval. A dovolím si odpovědně prohlásit, že kdyby byli všichni v kehile jako byl Arnošt Lustig (a další z“l: chazan Feuerlicht, Grünberger, Neumann, chazan Miki Roth, Lejbovič, Krása, Feuerstein, chazan Blum, Berkovič, Josovič, Zisovič, Gross, Meszároš, Steinové, Dudi Salomon, Kantner a další, blahé paměti, jejichž jména si teď na fleku nevybavím, pak by rabi Sidon dosáhl rozměru ještě většího formátu.

    Jeho paralelní aktivity – dramaturgie a psaní – jsou jen dokladem jeho všestrannosti. Nesmí být nikdy zapomenuty jeho knihy. Jeho Pražská Hagada, jeho překlad Tory, jeho beletrie. Fakt, že není lhostejný, chladný k ženám, ale ani ženy vůči němu, by nám ho měl spíše lidsky přibližovat, než provokovat k prudérním exposé. A nepleťme si jeho požadavek na vnitřní harmonii s upachtěnými erotickými aférami jakýchsi politických utrápenců, kterých je v této republice vždy dostatek.

    Vrátím se ještě k oné zpětné vazbě obce na rabína – když rabi Sidon začínal, byl mnohem duchovnějším, intelektuálnějším. Teprve postupem času, v konfrontaci se svou tvrdohlavou kehile, musel nutně zdrsnět a stát se tvrdším. Rabi formuje obec, ale obec formuje rabína. Větší než ten, kdo žehná, je ten, kdo říká amen. Můžete si to přečíst na zdi.

    Přečetl jsem si všechny příslušné články a komentáře k nim. Zmocňují se mně smíšené pocity. Být rabi od r. 1992 doteď v takové kehile, jako je ta naše ….. požadoval bych příplatek za práci na rizikovém pracovišti plus příplatek na ochranné pracovní pomůcky.

    Naštěstí má zdejší obec k dispozici bezkonkurenčně vzdělaného a erudovaného rabiho v osobě Davida Petera, který není tím, čemu se říká „věčná družička“, nýbrž důstojným reprezentantem kehile, prozatím v operativní záloze. Tenhle tandem – pražský rabi Peter a zemský rabi Sidon – je velmi slibnou sestavou a nepochybuji, že zkušenější rabi Sidon se podělí o své užitečné poznatky o chodu obce a o znalosti místních lidí se svým mladším kolegou.

    Nikdy jsem nezastíral, že jsem vždy sympatizoval s rabi Sidonem a respektoval ho. Tím spíše se mé sympatie a respekt směrují k novému, nadějnému tandemu.

    • Scooolie napsal:

      Vážený příteli, díky za obsáhlé vyjádření. Vaše analýza je věcná a upozorňuje na zcela zásadní věc, které se nevěnuje velká nebo dokonce žádná pozornost – že je to obec, kdo si vybírá rabína. Věta „Rabi formuje obec, ale obec formuje rabína“ je nadčasová a měla by být vytesána do kamene na nějakém hodně navštěvovaném místě…

  • Tomáš Kolský napsal:

    Konečně jsem se od někoho dozvěděl, co kdo proti rabínu Sidonovi má. Jsou všeobecně známa pochybení vcelku formálního rázu, ale publikované divoké teorie nemá kdo čím podložit.

    • talarich napsal:

      Pane Kolský, řekněte mi upřímně, jaký je vás názor. Vadilo by vám, kdyby váš rabín udržoval mimomanželský poměr? A teď nemluvím jenom o Sidonovi, neboť u něj to doposud není prokázáno na 200%. Ani já nestál vedle nich dvou, když spolu „trávili volný čas“.
      Ale ptám se obecně. Vadilo by vám to?
      Mě osobně ano. Vadí mi to u politiků, kteří vedou naši zemi (Topolánek, Paroubek, Nečas, …) a vadí mi to i u Rabína.
      Je mi jasné, že jsem s tímto názorem zde ve skupině osamocen, ale jenom jsem si to chtěl ujasnit 🙂

      Zdravím gugiho a nic proti němu. Jeho názor respektuji, i když s ním částečně nesouhlasím. Každopádně souhlasím s ním v tom bodě, že kehila formuje svého rabína a přetváří ho – k obrazu svému. Přesto by mě takový čin od rabína zasmušil. Ale chápu, že někoho jiného ne, že někdo jiný to bere jako vzdání pocty životu a ukázání skutečného chlapa s gulemi.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Červen 2014
Po Út St Čt So Ne
« Kvě   Čvc »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
Archiv