… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Parašat hašavua BALAK (Nu 22,2 – 25,9) 5.00/5 (100.00%) 18 ohodnocení

1-toraTato paraša je důkazem, že i jiné národy mají své proroky, kteří však, byť by mnohdy chtěli, nemohou se vzepřít vůli Všemohoucího. Takovým prorokem byl i midjánský prorok Bileám, kterého si najal moábský král Balak, aby mu proklel syny Izraele, kteří se přiblížili k jeho království. Balak měl obavu z množství synů Izraele.

Nejdříve Hospodin zakázal jít Bileámovi s Balakovými posly zpět do Moábu a vyplnit přání moábského krále – proklít Izrael. Bileám se podřídil a odeslal je zpět k jejich králi.

Balak posílá k Bileámovi ještě váženější poselstvo, které ho přemlouvá, aby neotálel a vydal se s ním do Moábu proklít Izrael. Bileám však i tentokrát odmítá, ale chce vyčkat do druhého dne, aby se dověděl, co mu Hospodin v noci řekne. Bůh mu cestu povoluje s jasnou podmínkou: „ואך את-הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה – ale budeš dělat jenom to, co ti poručím“ (22,20). Hospodin znal Bileámovu duši, která neustále prahla po majetku a věděl, že Bileám, kterému slíbil Balak tučnou odměnu, se třese na to jít a zasloužit si ji, byť se takticky zdráhá, když říká: „I kdyby mi Balak dal dům plný stříbra a zlata, nemohl bych přestoupit rozkazy Hospodina…“ Proto se Hospodin rozhněval na Bileáma, že se rozhodl s Balakovými posly jít do Moábu, i když mu to v nočním vidění povolil. Proto mu poslal naproti anděla, který ho měl od cíle cesty odradit.

22,5

וישלח מלאכים אל בלעם בן בעור – A poslal posly k Bileamovi, synu Beorovu.

Rabi Šlomo Jicchaki – רש“י ve svém komentáři uvádí: Můžeš říci: „Proč Svatý, budiž požehnán, dopustil, aby Jeho prorocký duch spočinul na hříšném jinověrci?“ Odpovím ti, že to je pouze proto, aby zbavil cizí národy možnosti říci: „Kdybychom měly proroky, tak bychom se polepšily.“ Proto jim povolal z jejich středu proroky, kteří prolomili mravní zábrany světa. Neboť na začátku se (Midjánci) vystříhali incestu a prostopášnosti, ale Bileam jim poradil, aby se jí oddali.

To však není problém, neboť stále se cizí národy mohou ptát proč Izrael dostal takového proroka jakým byl Mojžíš a ony se musely spokojit s prorokem Bileamem, který prolomil mravní zábrany světa.

Aby přiblížil toto téma, vyprávěl rabi Bunem z Przysuchy (1765-1827), že jednou přijel do Berlína, aby si tam léčil svou oční chorobu. Proto samozřejmě hledal výborného očního lékaře-specialistu. Někdo mu však poradil, aby zašel k jakémusi „zázračnému lékaři“, který léčí nemoci silou zázraků. Rabi Bunem mu odpověděl: „Po pravdě řečeno, Žid by neměl chodit k lékaři, aby ho léčil z nemoci, ale měl by jít k opravdovému cadikovi a poprosit ho, aby se za něj modlil. Na druhou stranu však Tóra jasně říká: „ורפא ירפא – a zajistí mu léčení“, což znamená, že člověk musí hledat léčbu přirozenou cestou.

Pokud by však chtěl člověk hledat „zázračnou léčbu“, pak je lepší se obrátit přímo na svatého kazatele z Kozienic – מגיד מקוז’ניץ (Rabi Jisrael Hopsztajn, 1736-1814), který to vysvětloval takto:

Midjánci a Moábci nevěřili v našeho učitele Mojžíše, protože nevěřili v Hospodinovu nadpřirozenou sílu a podle jejich mínění se tudíž nejednalo o zázraky, ale pouze o náhodné přírodní úkazy a jevy. Proto jim dal Všemohoucí proroka z jejich středu. Ten také prorokoval a byl Bohem nadán nadpřirozenými silami a oni mu věřili. Když již věřili svému prorokovi hříšnému Bileamovi a jeho kouzlům, o to více měli již věřit v opravdovou nadpřirozenou Boží sílu a pravému proroku Mojžíšovi.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Červenec 2014
Po Út St Čt So Ne
« Čvn   Srp »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
Archiv