… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Rozhodnutí Vatikánu uznat „Palestinu“ je logické 4.00/5 (80.00%) 8 ohodnocení

vlajky Vatikánu a "Palestiny"

Svatý stolec, uzavřel v pátek svoji první mezinárodní smlouvu, jejíž druhou stranou je „Stát Palestina“. Přestože Vatikán už v minulosti deklaroval svoji podporu vzniku nového arabského státu v Judeji, Samaří a Gaze, je tato smlouva explicitním právním uznáním existence nikdy neexistujícího státu. Vatikánsko-palestinská smlouva se dočkala ostré kritiky z izraelské strany. Tato kritika – očekávaná a nevyhnutelná – je však neoprávněná, protože přinejmenším díl odpovědnosti za uznání „Palestiny“ Vatikánem leží na samotném Izraeli.

Smlouva mezi Svatým stolcem, tedy subjektem mezinárodního práva veřejného, který v mezinárodních vztazích zastupuje Církev římskokatolickou, jí podřízené církevní právnické osoby, a k ní přidružené církevní denominace, a „Palestinou“ je logickým vyústěním historického vývoje.

Vatikán již při dělení Země izraelské / Palestiny (oddělení východní části – dnes Jordánska a rozhodnutí o dalším rozdělení západní části na arabský a židovský stát) zasazoval za práva křesťanů ve Svaté zemi. Podpořil plán OSN z roku 1947 na rozdělení západní části Erec Jisrael na stát židovský, stát arabský a svobodné město Jeruzalém. Po arabsko-izraelské válce v roce 1948, kdy Stát Izrael uhájil právo na existenci a s Jordánskem a Egyptem si rozdělil západní část Země izraelské, spolupracoval Vatikán při hájení křesťanských práv v rámci možností se všemi těmito zeměmi. Spolupráce s Izraelem se posílila po II. vatikánském koncilu a zejména pak po Šestidenní válce v roce 1967, kdy Izrael vypudil ze západní části Země izraelské / Palestiny Jordánsko a Egypt a převzal správu Judeje, Samaří a Gazy, jakož i sjednotil Jeruzalém.

Vatikán ve své mezinárodní politice vždy bral a i nyní bere v úvahu situaci křesťanů, zejména katolických, v každé příslušné zemi. Vatikánská politika, která se nemůže opřít o žádné ozbrojené síly či ekonomickou sílu, tak vždy balancovala na hranici mezi správným a možným. Vatikán vždy volil slova a činy, které mohly mít reálný pozitivní dopad a současně nebyly kontraproduktivní, nevyprovokovávaly zuřivou odvetu příslušné země vůči tamním křesťanům. Tak je nutné číst vatikánskou zahraniční politiku vůči režimům nacistickým, fašistickým, komunistickým… i vůči státům islámským.

Při pohledu na politiku Vatikánu vůči Svaté zemi je nutné mít na paměti, že křesťané v této oblasti jsou až na nepatrné výjimky Arabové. Vatikán se proto formálně vždy stavěl na stranu palestinských Arabů a ve vztahu k Izraeli podporoval jejich údajné právo na vznik – vedle Jordánska dalšího – vlastního státu na území Země izraelské / Palestiny. Podpora to však bývala jen slovní, nepřetavující se v právní či faktické kroky, protože Vatikán současně realisticky vnímal, že Judea, Samaří a Gaza jsou pod izraelskou správou. Vatikánský přístup tak byl přístupem chytré horákyně – formálně podporoval aspirace na „Palestinský stát“, fakticky reálně spolupracoval s Izraelem.

Současná změna vatikánského postoje je důsledkem jednak změny mezinárodního klimatu, kdy stále více států de iure uznává nikdy neexistující „Stát Palestina“, především však reakcí na postoj Izraele. Je to Izrael, kdo řadu let opakovaně deklaruje, že je připraven umožnit vznik arabského státu v Judeji, Samaří a Gaze. Je to současný staronový izraelský premiér Benjamin Netanjahu, kdo tento slib nedávno zopakoval. A je tudíž logické, že Vatikán, který má v Judeji, Samaří a Gaze nepopiratelné zájmy vztahující se k existenci zdejší křesťanské komunity, se připravuje na „den poté.“ Na den, kdy „Stát Palestina“ se souhlasem Izraele skutečně vznikne. Uznat „Palestinu“ až po jejím skutečném vzniku by mohlo být pro dobré vztahy s její vládou a pro práva palestinských křesťanů nebezpečné.

Vatikánské uznání „Palestiny“ tak není krok ani překvapivý, ani neuvážený. Je to přirozená a zcela logická reakce na opakovaná vyhlášení Izraele, že je ochoten vznik „Palestiny“ umožnit.  Kdyby nebylo izraelské ochoty jednat o vzniku arabského státu v Judeji, Samaří a Gaze, dost pravděpodobně by nebylo ani vatikánského předčasného uznání.

1 komentář u Rozhodnutí Vatikánu uznat „Palestinu“ je logické

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Červen 2015
Po Út St Čt So Ne
« Kvě   Čvc »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
Archiv