… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Egypt dokončil nový Suezský průplav 4.60/5 (92.00%) 5 ohodnocení

Nový Suezský průplav

Nový Suezský průplav, zkušební plavba lodi 26. 7. 2015

Egypt oznámil dokončení výstavby nového Suezského kanálu, stavby za 8 miliard dolarů, která spojí Středozemní a Rudé moře a kterou egyptský prezident Abdel Fattáh al-Sísí považuje za symbol národní hrdosti a důležitý ekonomický přínos.

Stavba průplavu, který vede souběžně se stávajícím 145 let starým kanálem, trvala pouhých 11 měsíců a realizovala ji egyptská armáda.

„Práci jsme dokončili včas, dokonce před stanoveným termínem,“ uvedl na tiskové konferenci předseda Správy Suezského kanálu (Suez Canal Authority), admirál v záloze Moháb Mamíš (Mohab Mameesh).

Nový průplav bude slavnostně uveden do provozu za přítomnosti prezidenta al-Sísího a zahraničních představitelů ve čtvrtek 6. srpna 2015. První nákladní loď už jím v rámci testů projela minulý týden.

Suezský průplav je pro Egypt významným zdrojem zahraniční tvrdé měny, a to zejména s ohledem na turbulence v oblasti turismu.

Nový kanál je dlouhý 35 kilometrů a široký 24 metrů.

Zatímco stávající průplav přinášel Egyptu ročně okolo 5 miliard dolarů, nový kanál, který umožní obousměrný provoz větších lodí, by měl do roku 2023 vést k růstu příjmů na 13 až 15 miliard dolarů, když se předpokládá zvýšení kapacity ze současných 49 na 97 lodí denně.

Nová vodní cesta přinese také časovou úsporu, když navigační doba lodí se zkrátí z 22 na 11 hodin.

Egyptská vláda plánuje vybudovat u průplavu mezinárodní průmyslovou a logistickou zónu, která by v dlouhodobém pohledu mohla vytvářet až třetinu objemu egyptské ekonomiky.

Stavba nicméně nemá jen příznivce. Kromě ekologických důvodů je její nutnost zpochybňována i z důvodů ekonomických. Například představitel egyptské sociální demokracie Hišám Chálil (Hisham Khalil) v rozhovoru pro Al-Monitor poukázal na to, že v roce 2014 průplavem denně proplulo průměrně 47 lodí, v roce 2013 to bylo 45,5 lodí a i před ekonomickou krizí v roce 2008 to bylo jen 59 lodí. Nová kapacita tak podle něj nebude využita.

Zastánci stavby ovšem argumentují tím, že dosavadní průplav byl nedostatečný, a proto nové ani nebyl o Suezský kanál takový zájem, jaký bude nyní.

Ihned po otevření nového průplavu mají 7. srpna začít práce na novém bočním kanálu, který spojí východní Port Said se Středozemním mořem.

Critics say Suez Canal project falls short of expectations  – podrobnosti v článku Al-Monitor (anglicky)

Suez Canal Authority – web správy Suezského kanálu (anglicky, arabsky)

New Suez Canal – web věnovaný výstavně a provozu nového Suezského kanálu (anglicky, arabsky)

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Červenec 2015
Po Út St Čt So Ne
« Čvn   Srp »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Archiv