… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša MATOT – MASEJ (Nu 30,2 – 32,12 a 33,1 – 36,13) 5.00/5 (100.00%) 5 ohodnocení

1-tora31,21-22

ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה… אך את הזהב ואת הכסף…  Kněz Elazar řekl bojovníkům, kteří táhli do boje… avšak zlato a stříbro…

Spíše mělo být napsáno „הבאים מן המלחמה – kteří přišli z boje“ a ne “ למלחמה- do boje“. V knize חובת הלבבות se uvádí příběh o jednom chasidovi, který viděl skupinu rozveselených vojáků, která se právě vracela z vítězného boje a řekl jim: „Nyní jste vyhráli malý a nedůležitý boj, ale nyní vás čeká mnohonásobně těžší boj, bude to boj se zlým pudem, s יצר רע (jecer ra). Tento zlý pud začne člověka ovládat a spoutávat právě v okamžiku, kdy se v člověku začíná objevovat pýcha z vítězství. Proto také Elazar řekl vojínům, že ačkoli se nyní jako vítězové vracejí ze spravedlivé války, přece je čeká mnohem větší boj s יצר רע.

33,1

אלה מסעי בני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם ביד משה ואהרן.

Toto byly cesty Izraelců, když vytáhli z egyptské země po oddílech pod vedením Mojžíše a Árona.

V Midraši se píše, že vzhledem k tomu, že vysvobození z Egypta bylo (částečným) výsledkem lidského snažení, tj. Mojžíšovy a Áronovy činnosti, nemůže být toto vysvobození věčným. Po něm přijde ještě další galut – vyhnanství. Nakonec však přijde vysvobození, které bude zcela dílem Božím, a to bude věčné. (ze sbírky komentářů כותונת אורrabi Meira Vorzera)

 

33,1

אלה מסעי בני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים… – Toto byla stanoviště synů Izraele, když vytáhli z egyptské země.

V úvodní části dnešní paraši je vyjmenováno celkem 42 stanovišť, kde se zastavili synové Izraele během svého čtyřicetiletého putování po Sinaji.

Každý ví, že svátek Chanuka patří mezi naše nejmladší svátky, tudíž není v Tóře zmíněn. Základem svátku jsou historické události-povstání Makabejců proti tyranii Antiocha IV. Epifana roku 168 př.o.l. Boje a vítězství Makabejských, jakožto i znovuzasvěcení Řeky znesvěceného jeruzalémského Chrámu, jsou popsány v apokryfních knihách Majkabejských. Chanuka je proto nazýván חג מדרבנן- svátek, který ustanovili učenci (rabíni).

Přece však máme v Tóře na Chanuka náznak. Tímto náznakem je dvacáté páté stanoviště, které se jmenuje חשמונה- Chašmona (29. verš). חשמונאים- Hasmonejští bylo jméno kněžské rodiny, která zahájila ozbrojené povstání proti Antiochovi v městečku Modiin. 25. dne měsíce kislevu byl znovuzasvěcen Chrám a byla zažehnuta menora.

 

Od 1. avu, tedy od dnešního pátku 17. července do neděle 10. avu, t.j. 26. července (posunutý půst), se nazývá נעיין טייג – devět dní. V těchto dnech se smuteční nálada ještě umocňuje. Ve všední dny není zvykem jíst maso a pít víno (יין ישמח לבב אנוש – Žalm 104,15). O šabatu toto omezení neplatí. Kiduš děláme s vínem a maso je jeden z chodů slavnostní šabatové hostiny.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Červenec 2015
Po Út St Čt So Ne
« Čvn   Srp »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Archiv