… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša TECAVE (Ex 27,20 – 30,10) 4.82/5 (96.36%) 11 ohodnocení

1-toraToto je, počínaje Druhou knihou Mojžíšovou, na jejímž počátku se hovoří o Mojžíšově narození, jediný týdenní oddíl, kde není Mojžíš zmíněn. Tradice říká, že slova spravedlivého člověka, kterým jistě Mojžíš byl, se musí naplnit, i když byla vyslovena s určitou podmínkou. Musíme předběhnout dobu a přejít k 32. kapitole, verš 32. Mojžíš má dojem, že Hospodin nechce prominout synům Izraele hřích zlatého telete. Proto Mojžíš žádá Boha, pokud nepromine jeho národu tento hřích, ať také vymaže Mojžíšovo jméno z knihy (Tóry), kterou napsal. Bůh nakonec zbytku národa synů Izraele prominul jeho zradu, ale přesto se Mojžíšova prosba částečně naplnila.
27,20
כתית למאור להעלות נר תמיד – vytlačený (z oliv) k osvětlování, aby bylo rozsvěcováno světlo stále.
První Chrám stál 410 let (podle tradice), t. j. ת“י let. Druhý Chrám stál 420 let (podle tradice), t.j. ת“כ let. Dohromady to je כתית. Dva Chrámy osvětlovaly Jeruzalém pouze „כתית – 830 let Avšak třetí Chrám bude stále a věčně osvětlovat Svaté Město– .להעלות נר תמיד

28,2
ועשית בגדי קדש – A uděláš svatá roucha…
Přikázání zhotovit svatá kněžská roucha následuje ihned po přikázání zhotovit čistý olivový olej pro menoru – .שמן זית זך Kněžská roucha nám připomínají tělo, které je „oblečením“ duše. Proto musí být zhotoveno podle všech pravidel „k důstojnosti a kráse“. Proto se také uvádí v Kazateli 9,8: „Tvé šaty ať jsou v každé době bílé a tvá hlava ať nepostrádá vonný olej.“ Čistota myšlenek, které se rodí v lidské hlavě musí jít ruku v ruce s čistotou „oblečení duše“, tedy se správnými činy těla. (Podle díla שפת אמת rabi Arie leiba Altera, 1847-1905, prvního górského rebeho).

Jednou v pátek se vracel známý chasid Moše Midner z mikve domů. Tu kolem něj projždí vozka s vozem. Vozka zpomalil a zval rabi Mošeho, aby si nasedl k němu na vůz, že ho sveze domů, proč má jít zbytečně pěšky. Rabi Moše mu však odvětil, že nechce, že jeho dům není daleko a že bez problémů dojde domů pěšky. Vozka ho ale stále přesvědčoval, aby si k němu sedl na vůz, že jej odveze domů, a že nevadí, že to nemá daleko, ale ať si nasedne. Tak moc ho prosil a přesvědčoval, až si Moše k vozkovi sedl a ten se rozjel. Rabi Moše se pak vozky zeptal, proč ho tolik chtěl svézt domů. Vozka mu na to odvětil, že slyšel, že rebe Moše z Kobrinu (1784-1858) říká, že den, kdy neučinime svému bližnímu nějaký dobrý skutek, se nepovažuje za den. „A dnes jsem ještě žádný dobrý skutek nikomu neučinil“, řekl vozka Moše Midnerovi. Ten mu na to odvětil: „To, že jsi mě dovezl domů, to nebyl moc velký dobrý skutek, protože, jak jsem ti řekl, nebydlím daleko, ale to, že jsi se řídil podle slov rebeho Moše z Kobrinu, tak tím jsi mi prokázal velké dobro.“ (Podle שיחת השבוע 19.2.16)

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Únor 2016
Po Út St Čt So Ne
« Led   Bře »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29  
Archiv