… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša Cav (Lv 6,1– 8,36) 5.00/5 (100.00%) 11 ohodnocení

1-tora6,6 „Oheň na oltáři bude stále udržován, nesmí vyhasnout.“ V traktátu Joma (kap. 4, halacha 6) Jeruzalémského talmudu se píše, že nesmí vyhasnout ani během cesty (putování pouští). Oheň na oltáři symbolizuje správné chování a jednání člověka. Člověk, který je doma a jehož život ubíhá „ve vyšlapaných kolejích“, ve známém prostředí, kdy je obklopen jemu známými a blízkými lidmi, je mnohem méně zranitelnější a neupadne tak lehce do osidel hříchu. Lidé, kteří ho znají a jsou mu na blízku, ho budou chránit před tím, aby sešel se správné cesty a sklouzl na šikmou plochu.

Situace je však zcela jiná, pokud je člověk na cestě, mimo svůj domov a dostane se do míst, kde nikoho nezná a kde není nikoho, kdo by ho upozornil na to, že například jeho chování není právě teď v souladu s Tórou a Božími zákony. V takovém případě může člověk velmi rychle sklouznout na šikmou plochu. Aby se tak nestalo, musí být na cestě mnohem více opatrnější a kontrolovat stále své jednání a aby v jeho srdci i na cestě „hořel oheň jako na oltáři“.

7,37

זאת התורה לעולה ולמנחה…. ולזבח השלמים – To je řád pro zápalnou oběť, pro moučnou oběť… a pro oběť hodu míru.

Proč je psáno „…a pro oběť hodu míru“? Hospodin je ten, který tvoří mír mezi oltářem a kněžími a mezi národem Izraele. Jak? Ola-zápalná oběť se spaluje úplně celá. Chatat – oběť za neúmyslný hřích se rozděluje takto: Její krev a vnitřnosti, např. tuk (chelev), ledviny atd. se spalují na oltáři, ale kůže ovce nebo kozy a její maso připadnou kněžím – kohenům. Zevach hašlamim (od slova „שלום – mír“), tedy oběť hodu míru je rozdělena takto: Její krev a vnitřnosti se spálí na oltáři a maso se rozdělí mezi kněží – kohanim a mezi syny Izraele. Tak vlastně tato oběť, která je rozdělena jak mezi Hospodina, kněží a národ synů Izraele symbolizuje mír mezi lidmi.
(podle midraše Tanchuma).

Podobně to vysvětluje i Midraš Rabba, že výčet obětí končí obětí hodu míru – שלמים. Tato oběť je nedůležitější z obětí, neboť není vykoupením za hřích, ale je obětí za mír. Oběť „šlamim“ tvoří mír mezi národem synů Izraele a jejich nebeským Otcem.

Jednou seděl rabi Naftali Cvi z Ropczyc (1760-1827) ve svém pokoji, když tu uslyšel zaklepání na dveře. „Dále“, řekl rabi a dovnitř nesměle vstoupil mladý muž. Okamžitě bylo na něm poznat, že je celý nesvůj. Rabi Naftali se ho zeptal: „Co tě ke mně přivádí?“ Maldý muž mju začal vyprávět: „Mám jednoho velmi dobrého přítele, který však těžce zhřešil. Časem toho však litoval a nyní se chce napravit – lachzor bi’tšuva. Přišel jsem k vám, rebe, abych se zeptal, jak nejlépe to má udělat. Rabi Naftali se mladého muže zevrubně vyptával na jeho přítele. Nakonec se ho zeptal, proč tedy jeho přítel, který chce napravit svůj hřích, nepřišel osobně a proč poslal jeho? Příchozí mu odvětil: „Rebe, on se hrozně stydí a proto poslal mě.“ Rabi Naftali se podíval na mladého muže stojícího před ním a řekl mu: „Opravdu tomu nerozumím. Přece mohl přijít sám a říci, že ta špatná věc se přihodila jeho nejlepšímu příteli, který jej ke mně poslal, ne?“ Tu tento mladý chasid pochopil, že před rebem není nic skryto a že se před ním neschová za svého přítele. Tím „přítelem“, který zhřešil, byl on sám.

(Podle knihy rabína Šmuela Avidora HaKohena לקראת שבת, paraša Cav).

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Březen 2016
Po Út St Čt So Ne
« Úno   Dub »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
Archiv