Skalní dóm, Chrámová hora, Izrael, Jeruzalém 2015. Foto: Dobrin Stojčev
Severní křídlo islámského hnutí v Izraeli jehož duchovní vůdce šejch Raed Salah nastoupil v neděli trest odnětí svobody na 9 měsíců za pobuřování a podněcování k násilí, kterých se dopustil v letech 2007 a 2009, zorganizovalo pochod na Chrámovou horu. Organizace šestidenního pochodu izraelských Arabů z Haify do Jeruzaléma a na Chrámovou horu je patrně z jeho „dílny“. Cílem je bezesporu nesporně rozpoutání nepokojů právě kolem Chrámové hory, pod rouškou legitimních práv izraelských Arabů a projevu solidarity s Araby z Judeje a Samaří. Dalším z motivů je podle muslimských ideologů ochrana práv muslimů na Chrámové hoře. Je to výsměch realitě, protože Židé se na nejsvětějším místě židovského náboženství nejen nesmí modlit, ale nesmí tam ani vstoupit s předmětem, který je součástí židovské modlitby (např. modlitební kniha, talit apod.) . V poslední době také UNESCO, prohlásilo, že Chrámová hora není součást židovské náboženské tradice ale výlučně místem modlitby muslimské a změnilo název na El-Aqsa. Je s podivem, že se dosud nevyjádřil žádný významný křesťanský teolog, který by připomněl roli Chrámové hory v rámci křesťanské tradice a Nového Zákona. Lhostejnost k této otázce se může stát pro západní kulturu osudovou. Šejch Salah označil tento pochod za jeden malý krok proti izraelské okupaci. Toto jistě bude zdůrazněno skutečností, že cíle pochodu dosáhnou, pokud se jim to podaří, účastnící v den kdy si Izrael připomene 68 let své nezávislosti.