… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša VAJELECH (Dt 31,1-30) 4.43/5 (88.57%) 7 ohodnocení

31,1 images79R8CBGFMojžíš šel a vyhlásil celému Izraeli – ויֵּ֖לֶךְ מֹשֶׁ֑ה וַיְדַבֵּ֛ר אֶת־הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה אֶל־כָּל־יִשְׂרָאֵֽל
Tato slova.
Proč se nepíše kam šel Mojžíš? Je to míněno takto: Že v každé epoše vejde Mojžíš do nitra každého syna Izraele. V každém Židovi a každé době je jiskra z našeho učitele Mojžíše. „Mojžíš šel“ do nitra celého národa synů Izraele. (Podle starých učenců). Proto Tóra později uvádí: „Nikdo až dodnes nezná jeho hrob“ (Dt 34,6). Protože náš učitel Mojžíš je „pohřben“ v každém z nás.

וַיֵּ֖לֶךְ מֹשֶׁ֑ה – „Mojžíš šel“ – Dokonce i tehdy, když Mojžíš odešel na věčnost „hovořil neustále tato slova k celému Izraeli“. Každé nové vysvětlení, každý nový komentář, t.j. חידוש, který v jakékoliv době – epoše vyvodíme a který nám dává nový pohled na slova Tóry, vychází z duchovní síly našeho učitele Mojžíše. Proto naši učenci nazývali každého moudrého žáka (talmid chacham) Mojžíšem. Říkali: „משה שפיר קאמרת – Moše, hezky jsi to řekl“, neboť jeho Učení-Tora vychází z duchovní síly našeho učitele Mojžíše.  (Podle díla נועם מגדים)

וַיֵּ֖לֶךְ מֹשֶׁ֑ה – „Mojžíš šel“. Pseudo Jonatanův aramejský Targum (asi 7.- 8. stol.) uvádí: „ואזל משה למשכן בית אולפנא – Mojžíš šel do učebny“. Naši učenci řekli, že vzhledem k pokročilému věku se před Mojžíšem uzavřely všechny prameny moudrosti. Komentátor Raši (1040-1105) část tohoto verše „לא אוכל עוד לצאת ולבוא – nemohu již vycházet ani vcházet“, že Mojžíš nemohl již sám nic nic nového učit, nemohl říci žádný nový komentář a žádné nové objasnění textu Tóry,t.j. nemohl již vytvořit žádný chiduš (חידוש). Proto alespoň šel do učebny, aby si poslechl to, co učí jiní. V Mišně Avot V:14 (v českém překladu dr. Noska 5:17): „Chodí, ale nic nedělá, má mzdu za chození“, t.j. dostane se mu od Hospodina odměny za to, že vážil cestu do učebny, i když sám neučil jiné a jen tam poslouchal moudrá slova ostatních.
(Podle díla ילקוט דוד rabína Davida ben Naftaliho Hertze, pol. 17. stol. Poznaň).

31,10
מִקֵּ֣ץ ׀ שֶׁ֣בַע שָׁנִ֗ים בְּמֹעֵ֛ד שְׁנַ֥ת הַשְּׁמִטָּ֖ה בְּחַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת…. תִּקְרָ֞א אֶת־הַתּוֹרָ֥ה הַזֹּ֛את נֶ֥גֶד כָּל־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּאָזְנֵיהֶֽם׃ – Ke konci sedmiletí v době roku odpočinutí (šnat ha’šmita), o svátku stánků… budeš předčítat tento zákon před celým Izraelem, aby jej slyšeli.
Když během celého sedmého roku odpočinutí ((שנת השמיטה byli synové Izraele osvobozeni od těžké práce spojené s zemědělstvím a od problémů s vracením dluhů, tak to je nejpříhodnější doba na to, aby se slova Tóry pevně zakotvila v jejich srdcích.
(Podle slov díla (עקידת יצחק

31,19
וְלַמְּדָ֥הּ אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל שִׂימָ֣הּ בְּפִיהֶ֑ם לְמַ֨עַן תִּֽהְיֶה־לִּ֜י הַשִּׁירָ֥ה הַזֹּ֛את לְעֵ֖ד בִּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל – Uč ji syny Izraele, vlož jim ji do úst, aby byla tato píseň mým svědkem proti synům Izraele.
Nemyslete si, že splníte svou povinnost, když necháte napsat svitek Tóry a současně budete posílat své děti do nežidovských škol, kde nebudou vychovávány podle Tóry. Hlavním cílem napsání svitku Tóry je právě ono: „Uč ji syny Izraele, vlož jim ji do úst“ a ne ji ukazovat v aron ha-kodeši. (Podle díla אבני אזל)

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Říjen 2016
Po Út St Čt So Ne
« Zář   Lis »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Archiv