… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša Chajej Sara (Gn 23,1-25,18) 5.00/5 (100.00%) 11 ohodnocení

וַיִּֽהְיוּ֙ חַיֵּ֣י שָׂרָ֔ה מֵאָ֥ה שָׁנָ֛ה וְעֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים שְׁנֵ֖י חַיֵּ֥י שָׂרָֽה hebron23.1   – Sára byla živa sto let a dvacet let a sedm let ….

Raši na základě midraše Berešit Rabba 58 vysvětluje způsob, kterým nás Tóra informuje o Sářině věku, kterého se dožila: Ve věku sta let byla bez hříchu jako dvacetiletá. Ve dvaceti letech byla tak krásná jako v sedmi. Stáří je například spojeno s takovými vlastnostmi, jako je rozvaha, nepoddání se různým chtíčům a podobným věcem. Na druhou stranu se také mládí projevuje svými kladnými vlastnostmi, jako je například zápal pro věc, houževnatost a rychlost. Zde nám chce Tóra říci, že v Sářině osobě se současně snoubily vlastnosti charakteristické jak pro mládí, tak pro stáří. Dvacetiletá Sára byla již tak morálně vyspělá jako stoletá. Ve stu letech byla Sára tak hbitá a houževnatá jako ve dvaceti.

23,2

לִסְפֹּ֥ד לְשָׂרָ֖ה וְלִבְכֹּתָֽהּ – aby nad Sárou naříkal a oplakával ji.

V masoretském textu Tóry je ve slově „לבכתה – oplakával ji“ písmeno „כ“ menší než ostatní písmena.

Midraš uvádí, že Abrahamova dcera se jmenovala בַּכֹּֽלa umřela společně se Sárou. Právě ono malé „כ“ ve slově לִבְכֹּתָֽהּ naznačuje, že když se písmeno „כ“ vynechá, dostaneme slovo „לִבְתָֽהּ – její dcera“, tedy že Abraham naříkal nad Sárou a její dcerou.

Jiné vysvětlení nalezneme ve výkladu slov 24,1וַֽיהוָ֛ה בֵּרַ֥ךְ אֶת־אַבְרָהָ֖ם בַּכֹּֽל“ ׃ – A Hospodin požehnal Abrahamovi ve všem“

Slovo „בכל – ve všem“ má dle gamatrie číselnou hodnotu 52. Stejnou číselnou hodnotu má i slovo „בן – syn“. Tóra nám tímto chce naznačit, že veškeré Hospodinovo požehnání se projevilo v narození dlouho očekávaného syna Izáka. Tak se narodil Abrahamův dědic, který ponese jeho duchovní dědictví – víru v Hospodina. (Podle díla דרוש שמואל)

23,6

שְׁמָעֵ֣נוּ אֲדֹנִ֗י – Slyš nás, pane. Chetejci vždy nazývají Abrahama titulem „pane“, ale Abraham je ani jednou tak nenazve. Proč tomu tak je? Abraham byl totiž prvním na světě, kdo tituloval Všemohoucího slovem „Pán – אדון“. Do Abrahama nebyl nikdo, kdo by Hospodina nazýval Pánem. Teprve poté, kdy se objevil Abraham a nazval Boha Pánem (traktát Brachot 7). Proto Abraham nemohl žádného člověka titulovat slovem „pane“, neboť slovo „Pán“ bylo vyhrazeno pouze Hospodinu.

24,29

וַיָּ֨רָץ לָבָ֧ן אֶל־הָאִ֛ישׁ – Lában běžel k tomu muži (k Abrahamovu služebníku damašskému Eliezerovi).

Lában byl bratr Rivky a nebyl zrovna nejčestnějším a bezúhonným mužem. Komentátor Raši vysvětluje, proč Lában běžel za Eliezerem. Když totiž Lában uviděl na Rivce zlatý nosní kroužek, který jí Eliezer daroval, pomyslel si , že to jistě musí být bohatý muž a začal mu jeho majetek závidět.

24,31

וְאָֽנֹכִי֙ פִּנִּ֣יתִי הַבַּ֔יִת – vždyť jsem uklidil (dosl. vyklidil) dům.

Komentátor Raši to vysvětluje, že Rivčin bratr Lában vyklidil dům od idolů. Pražský rabín Ješajáhú Horowitz (asi 1565-1630 v Tiberiasu) cituje ve svém komentáři Rašiho z 29. verše, že si Lában pomyslel, že to jistě musí být bohatý muž… Tak se chovají všichni takoví Lábanové. Pro pár zlaťáků jsou ochotni se zříci i své modloslužby.

Také dnes je nemalý počet lidí podobných biblickému Lábanovi, kteří za materiální výhody či úplatky jsou ochotni se zříci svého přesvědčení, své víry.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Listopad 2016
Po Út St Čt So Ne
« Říj   Pro »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Archiv