… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša LECH LECHA (Gn 12,1-17,27) 5.00/5 (100.00%) 9 ohodnocení

images79R8CBGFTouto parašou začíná prehistorie našeho národa. Paraša pojednává o našem praotci Abrahamovi, který ve věku 75 let opouští na Boží příkaz svou vlast, Mezopotámii a město Cháran, aby časem překročil Jordán a vstoupil do kenaánské země, kterou mu a jeho potomkům Hospodin zaslíbil. Abraham עובר (over) – přechází z východního běhu Jordánu na západní, a od této chvíle jej nazýváme אברהם העברי (Abraham ha-ivri), Abraham přešedší řeku Jordán. Odtud máme též slovo עברי (ivri) , což také překládáme jako Hebrejec nebo v ruštině ještě bližší originálu: jevrej. Dále pak máme název pro moderní hebrejštinu: עברית (ivrit).  Kromě toho v Achnatonově (asi 1359-1342 př.o.l.) archivu jeho hlavního města Achetatonu, v nynější egyptské el-Amarně, se našly dopisy-hliněné tabulky kenaánských králů, kteří prosí faraona o pomoc proti kočovným kmenům ohrožujícím jejich městské státy, které nazývají „Apiru“ nebo „Habiru“, což připomíná název „ivri“.

12,1 לֶךְ־לְךָ֛ מֵֽאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ Odejdi ze své země, ze svého rodiště a z domu tvého otce  Komentátor Raši (1040-1105) to vysvětluje slovy: „להנאתך ולטובתך – pro své potěšení a pro své dobro“. Když Raši napsal „pro své potěšení“, proč ještě k tomu přidal slova „pro své dobro“? Protože mnohé věci, které člověk dělá pro své potěšení, nemusí mu byt vždy k dobru.(Rabi Chanoch z Aleksandrowa, 1798-1870)

לֶךְ־לְךָ֛ מֵֽאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָ – Hospodin řekl Abramovi: „Odejdi ze své země, ze svého rodiště a z domu svého otce do země, kterou ti ukážu.“

Teprve na samém konci 11. kapitoly se setkáváme s Abramem (Abrahamem). O jeho životě a osudech v Mezopotámii nám Tóra nic podrobnějšího neříká. Vše, co se dovídáme o Abrahamově životě v Kaldejském Uru, se dovídáme z midrašů, ze zapsané ústní tradice. Abraham byl prvním člověkem, který přinesl myšlenku víry v jednoho jediného Boha – Stvořitele nebes a země na tento svět.A poté, kdy Abraham přišel do kenaánské země (Erec Jisrael) začal stavět Hospodinu oltáře a modlit se k Němu. Tradice nás učí, že ještě když žil v Charánu, všechny, kteří se s ním setkali, odvracel od modloslužby a přibližoval je Bohu.

Proto naši učenci – חז“ל vysvětlují část pátého verše 12. kapitoly:

וַיִּקַּ֣ח אַבְרָם֩…. וְאֶת־הַנֶּ֖פֶשׁ אֲשֶׁר־עָשׂ֣וּ בְחָרָ֑ן וַיֵּֽצְא֗וּ לָלֶ֨כֶת֙ אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן – „Vzal Abram…. i duše, které získali v Charánu a ubírali se do země kenaánské…“

tak, že Abram ještě v Mezopotámii konvertoval muže a Sára konvertovala ženy. Slovu „עשו“ můžme rozumět tak, jak je výše uvedeno, nebo také ve smyslu „udělal, stvořil“. Podle našich učenců ten, kdo nekoho konvertoval – גייר, jakoby jej stvořil zcela nového. Vlastně mu stvořil novou duši, duši spravedlivého prozelyty – גר צדק. Proto také považujeme každého čerstvého konvertitu za „novorozence, který se právě narodil“, neboť jako takový je zcela novým člověkem.

12,3

וַאֲבָֽרְכָה֙ מְבָ֣רְכֶ֔יךָ וּמְקַלֶּלְךָ֖ אָאֹ֑ר – Požehnám těm, kdo žehnají tobě, prokleji toho, kdo ti zlořečí. V tomto verši musíme číst přesně tak, jak to je psáno v Tóře. Slovo „מברכיך – žehnající tobě“ je uvedeno v množném čísle, ale slovo „מקללך – proklínajícího tebe“ je uvedeno v jednotném čísle. Z toho se učíme dvě věci: 1. Není člověk, který by neměl protivníky, odpůrce. Člověk nemůže býrt pouze chválen a opěvován. 2. Avšak současně ti, tkeří jej chválí a žehnají, těch bude mnoho a těch, kteří jej proklínají, protiví se mu, těch bude málo, pouze několik jednotlivců. (Podle knihy לקראת שבת rabína Shmuela Avidora HaCohena)

15,5  וַיּוֹצֵ֨א אֹת֜וֹ הַח֗וּצָה וַיֹּ֨אמֶר֙ הַבֶּט־נָ֣א הַשָּׁמַ֗יְמָה וּסְפֹר֙ הַכּ֣וֹכָבִ֔ים…. כֹּ֥ה יִֽהְיֶ֖ה זַרְעֶֽךָ׃ „Vyvedl ho ven a pravil: „Pohleď na nebe a sečti hvězdy….Tak tomu bude s tvým potomstvem.“

Na tak obrovskou vzdálenost se nám hvězdy zdají jako malé zářící body. Ve skutečnosti je každá z hvězd obrovským tělesem, které je mnohdy větší než naše planeta. Podobně je tomu s námi Židy. Na tomto světě Židé mnohdy vypadají ubozí a ponížení, ale na nebesích (v očích Hospodinových) jsou velcí, vznešení a jsou základem všech stvořní.b(Podle slov Baal Šem Tova, zakladatele novodobého chasidského hnutí, 1698-1760).

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Listopad 2016
Po Út St Čt So Ne
« Říj   Pro »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Archiv