… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša BO (Ex 10,1 -13,16) 5.00/5 (100.00%) 6 ohodnocení

images79r8cbgf

וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֔ה בִּנְעָרֵ֥ינוּ וּבִזְקֵנֵ֖ינוּ נֵלֵ֑ךְ 10,9 – Mojžíš odvětil: „Půjdeme se svou mládeží i se starci….“ Faraón byl ochoten souhlasit s tím, že dospělí vyjdou z Egypta, jak se uvádí v 11. verši: „Vy muži si jděte a služte Hospodinu…“ Egyptský vládce si chtěl však děti a mládež synů Izraele ponechat v Egyptě. Dobře věděl, že totiž bez mladého pokolení židovský národ přestane existovat. Proto také náš učitel Mojžíš s tímto faraonovým návrhem nesouhlasí a říká: „Půjdeme se svou mládeží i se starci, půjdeme se svými syny i dcerami….“ Staré i mladé pokolení musí vyjít z Egypta a sloužit Hospodinu, jedině tak to bude plnohodnotná služba Bohu. (Podle knih kázání).

וִ֥יהִי חֹ֖שֶׁךְ עַל־אֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם וְיָמֵ֖שׁ חֹֽשֶׁךְ 10,21  – a nastane nad egyptskou zemí taková temnota, že se dá nahmatat.  Obyčejná tma není stvořena k žádnému zvláštnímu účelu. Taková tma je prostě odvrácenou stranou světla, jedná se o nepřítomnost světla. Na místě, kde světlo není přítomno, je samozřejmě tma. Proto taková tma nepředstavuje nic zvláštního, je to prostě normálnítma tak, jak ji známe. Stačí však malé světlo, které velkou část tmy „vyžene“. Egyptská tma byla však něco zcela jiného. Tu Hospodin stvořil právě pro tento účel, aby ztrestal faraóna a Egypťany. חושך וימש – že se dá nahmatat, t. j. že není v moci ani sebevětšího a sebesilnějšího světla takovou tmu eliminovat (Podle komentátora Obadii Sforna, 1475-1550) (Egyptskou tmu můžeme přirovnat ke kosmickým tzv. černým dírám, které také pohlcují veškeré světlo).

לֹֽא־רָא֞וּ אִ֣ישׁ אֶת־אָחִ֗יו וְלֹא־קָ֛מוּ אִ֥ישׁ מִתַּחְתָּ֖יו 10,23- Lidé neviděli jeden druhého; po tři dny se nikdo neodvážil hnout ze svého místa. Nejhorší temnota je ta, když člověk nechce vidět, tedy je slepý k problémům svého bližního a není ochotem mu poskytnout pomoc. Výsledkem toho je, že když je člověk netečný k problémům svého bližního, sám se pak nemůže hnout ze svého místa. (Podle díla חידושי הרי“ם rabína Jicchaka Meira Altera, 1799-1866).

ושָֽׁחֲט֣וּ אֹת֗וֹ כֹּ֛ל קְהַ֥ל עֲדַֽת־יִשְׂרָאֵ֖ל  12,6– pak ať je (jehně) zařízne celé shromáždění Izraele. Zaříznutí jehněte –beránka symbolizovalo rozhodné vítězství pravé víry nad egyptským pohanstvím. Jak je známo, Amonovým posvátným zvířetem byl beran. Egyptský bůh Amon je také zobrazován jako muž s beraní hlavou či jako sfinga s tělem lva a beraní hlavou. Můžeme říci, že staří Egypťané zbožštili berana. Také měsíc nisan, kdy synové Izraele měli k večeru mezi 14. a 15. dnem tohoto měsíce povinnost obětovat pesachovou oběť-jehně, má ve zvěrokruhu znamení berana (v gregoriánském kalendáři od 21.3. do 20.4.), což přibližně odpovídá období židovského měsíce nisanu. Když synové Izraele obětovali pesachovou oběť, dokázali tím nemohoucnost jehněte, které představovalo ztělesnění boha Amona. Tak synové Izraele dokázali nejenže všichni egyptští bohové jsou výtvory lidských rukou, tudíž i marnost egyptské modloslužby. (Podle díla בני יששכר rabína Cviho Eliezera Szapiry z Dynowa, 1783-1841).

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Únor 2017
Po Út St Čt So Ne
« Led    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  
Archiv