… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša JITRO (Ex 18,1 – 20,26) 5.00/5 (100.00%) 10 ohodnocení

lo-10V této paraše čteme Desatero, které Hospodin pronesl na hoře Sinaj.

וַיִּשְׁמַ֞ע יִתְר֨וֹ כֹהֵ֤ן מִדְיָן֙ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֔ה אֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה אֱלֹהִים֙ לְמֹשֶׁ֔ה וּלְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ 18,1  „Jitro, midjánský kněz, Mojžíšův tchán, uslyšel o všem, co Bůh učinil Mojžíšovi a svému izraelskému lidu, že Hospodin vyvedl Izraele z Egypta.“ Stojí přece napsáno „vše, co Bůh učinil“, proč je opět napsáno, že je vyvedl z Egypta? Protože východ z Egypta umocnil takovým způsobem svatost, která „otevřela dveře“ pro cizí a vzdálené víře v Hospodina, a tito se mu pak mohli přiblížit. A tato veliká síla svatosti přitahovala veškerou dobrou vůli, která se nacházela na Zemi. Tím, že Hospodin vyvedl Izraele z Egypta, byla dána Jitrovi možnost přiblížit se této svatosti a konvertovat. (Dle díla שפת אמת rabína Jehudy Arieho Leiba Altera, 1847-1905).

יִתְר֨וֹ – Jitro. Měl sedm jmen: Re’uel, Jeter, Jitro, Chovav, Chever, Keni a Putiel. Jeter – יתר (od kořene slova znamenajícího „přidávat“. Protože byl „přidán“ jeden oddíl v Tóře. Jitro – יתרו, protože když se stal Židem a začal plnit micvot, přidali k jeho jménu písmeno „ו „. Chovav – חובב, protože miloval (חבב –chibev) Tóru. Chovav je určitě Jitro, neboť je psáno v knize Soudců 4,11: „…od potomků Chovava, tchána Mojžíšova…“ Někteří předpokládají, že Re’uel – רעואל byl Jitrovým otcem (viz Nu 10,29). Proč je však psáno: „וַתָּבֹ֕אנָה אֶל־רְעוּאֵ֖ל אֲבִיהֶ֑ן – Když přišly ke svému otci Reúelovi…“ (Ex 2,18). Z čeho vyvozujeme, že Re’uel je Jitro? Protože děti nezřídka nazývají dědečka ocem. Tatové vysvětlení nacházíme v Sifri. (Komentář rabína Šloma Jicchakiho – Rašiho, 1040-1105).

וַיְסַפֵּ֤ר מֹשֶׁה֙ לְחֹ֣תְנ֔וֹ אֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה יְהוָה֙ לְפַרְעֹ֣ה וּלְמִצְרַ֔יִם עַ֖ל אוֹדֹ֣ת יִשְׂרָאֵ֑ל 18,8 Mojžíš vypravoval svému tchánovi o všem, co Hospodin kvůli Izraeli učini faraonovi a Egypťanům..“

Mojžíš Jitrovi vyprávěl o všech událostech, které se jim přihodily a o všech zázracích, které pro ně Všemohoucí učinil tak barvitě a plasticky, že Jitro mohl říci „Požehnán buď Hospodin, že vás vysvobodil z moci Egypta….“ Požehnání nad zázrakem pronášíme jen v případě, že jsme takový zázrak viděli na vlastní oči. Jitro však nic takového neviděl, ale Mojžíšův popis událostí byl tak poutavý, že Jitro měl pocit, jakoby tyto události a zázraky viděl vlastníma očima, a proto pronesl požehnání. (Podle rabína Abrahama Mordechaje Altera z Góry, 1866-1948).

וַיִּ֣חַדְּ יִתְר֔וֹ עַ֚ל כָּל־הַטּוֹבָ֔ה אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה יְהוָ֖ה לְיִשְׂרָאֵ֑ל אֲשֶׁ֥ר הִצִּיל֖וֹ מִיַּ֥ד מִצְרָֽיִם 18,9  – Jitro měl radost ze všeho dobrého, co Hospodin Izraeli prokázal, a že jej zachránil z moci Egypta.

Místo „že jej zachránil“, nemělo být spíše napsáno „že je zachránil – אשר הצילם“? Vždyť Jitro, jak uvádí midraš, byl jedním z faraónových rádců a měl tudíž zahynout uprostřed Rákosového moře s ostatními Egypťany. On však utekl a zachránil se. Proto se teď radoval ze všeho dobrého, co Hospodin Izraeli a také jemu samému prokázal. Vždyť jej zachránil před Egypťany a vnukl mu myšlenku přiblížit se k Izraeli. (Podle díla באר מים חיים rabiho Hajima Tyrera, 1740-1817).

וִֽהְיִ֨יתֶם לִ֤י סְגֻלָּה֙ מִכָּל־הָ֣עַמִּ֔ים… 19,5- budete mi zvláštním vlastnictvím mezi všemi národy.

„Sgula-zvláštní vlastnictví“ – nelze racionálně objasnit proč je Izrael zvláštním Hospodinovým vlastnictím. Je to tajemství. Podobně, jako nelze vysvětlit Hospodinovu lásku k lidu Izraele. Je to také taková „sgula“ bez racionálního základu a objasnění. Bůh miluje Izrael, protože tomu tak chce. Ze své vůle si vybral syny Izrael, aby mu byli jeho národem. (Podle vyprávění dávných učenců).

אָֽנֹכִי֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הֽוֹצֵאתִ֛יךָ 20,2– Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, který tě vyvedl…

Vyvedl jsem tě proto, abyste přijali na sebe nebeské království ( Mechilta). Proto není svobodnějšího člověka než toho, který se učí Tóru. Proto také člověk, který stále více a usilvněji studuje Tóru, se stává více svobodným a jakoby více „vyšedším z Egypta“. (Dle díla שפת אמת rabína Jehudy Arieho Leiba Altera, 1847-1905).

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Únor 2017
Po Út St Čt So Ne
« Led   Bře »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  
Archiv