… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša MIŠPATIM (Ex 21,1 – 24,18) – šabat šekalim 5.00/5 (100.00%) 8 ohodnocení

Šabat, kdy ohlašujeme příchod nového měsíce adaru (první a druhý den roš chodeš budou v neděli, 26. a v pondělí, 27. února) nazýváme šabat šekalim. Vyndáváme dva svitky Tóry a z druhého svitku předčítáme osmému vyvolanému muži – maftirovi pasáž z Ex 30,11-16.

וְאֵ֨לֶּה֙ הַמִּשְׁפָּטִ֔ים אֲשֶׁ֥ר תָּשִׂ֖ים לִפְנֵיהֶֽם 21,1 – A toto jsou zákony, které jim předložíš. Proč tato slova, kterými začíná naše paraša, jsou ihned za přikázáním o oltáři (paraša Jitro, Ex 20,24-25)? Komentátor rabi Šlomo Jicchaki, zvaný Raši (1040-1105), vysvětluje blízkost obou textů tím, že Sanhedrin (soudní dvůr) zasedal nedaleko oltáře, v chrámové místnosti, zvané „sál z tesaných kamenů – לשכת הגזית (liškat ha-gazit)“. U všech národů světa nejsou zákony určující mezilidské vztahy považovány za náboženskou povinnost. Naopak, považují se za občanskou či stavovskou povinnost, za povinnost společnosti vůči jedinci a naopak. Jejich cílem je udržet ve společnosti a ve státě pořádek a řád. Pro nás však i tyto čistě „sekulární“ zákony představují ustanovení, která jsme dostali na Sinaji, a proto mají svatost Božího příkazu – micvy. Podobně jako chrámové oběti byly určitým specifickým projevem služby Bohu, tak i plnění zákonů považujeme za určitý druh služby Bohu. Tóru si můžeme představit jako obrovský královský palác s 613 nádhernými sály a komnatami, které nazýváme micvot. Abychom mohli vejít do paláce a navštívit všech 613 sálů a komnat, musíme mít především klíč od hlavní palácové brány, kterou si jím odemkneme. Malý klíč nám umožní vstup do nejkrásnějších a nejskrytějších míst paláce. Tímto klíčem je pro nás ono klasické: ואהבת לרעך כמוך“ – A budeš milovat svého bližního jako sebe sama (neboť on je jako ty)“ (Lv 19,18). O tomto přikázání – micvě řekl rabi Akiba, že to je כלל גדול בתורה – velké pravidlo v Tóře. Pokud tedy chceme proniknout do hlubokých tajů Tóry, musíme nejdříve mít malý klíč, kterým si odemkneme její brány. Tudíž každý z nás musí být především ČLOVĚKEM, aby mohl vstoupit do všech 613 komnat paláce.

וְאֵ֨לֶּה֙ הַמִּשְׁפָּטִ֔ים אֲשֶׁ֥ר תָּשִׂ֖ים לִפְנֵיהֶֽם 21,1 – Toto jsou právní ustanovení, která jim předložíš. Paraša začíná „právními ustanoveními“, tedy normami – micvot určujícími mezilidské vztahy. To vyjadřuje i mínění našich mudrců, kteří učili, že דרך ארץ קדמה לתורה, t. j. slušnost předchází Tóře. (Podle díla כלי יקר pražského rabína Šloma Efrajima Lunčice, zemř. 1619).
דרך ארץ קדמה לתורה – Slušnost předchází Tóře.

Pokud držíme v rukou knihu, kterou chceme číst, tak zpravidla začínáme předmluvou. Podle předmluvy již poznáme o jakou knihu se jedná. Podle míry slušnosti, která se nachází v tom či onom člověku, poznáme jak hluboce vešla Tóra do jeho povědomí. (Podle rabi Menachema Mendla z Kocku, 1787-1859).

עַ֚יִן תַּ֣חַת עַ֔יִן שֵׁ֖ן תַּ֣חַת שֵׁ֑ן 21,24-25 – Oko za oko, zub za zub… Všichni naši nenávistníci a antisemité po staletí poukazovali na to, jakým jsou Židé nelítostným národem. Pokud někdo vypíchl Židovi oko, mělo mu být také vypíchnuto…. Samozřejmě, že takový výklad zákona „oko za oko“ je scestný a nepravdivý. Naopak, „oko za oko“ znamená, že za zničené oko má dostat poškozený náhradu v ceně zničeného orgánu. Podobně je to i s vyraženým zubem a dalšími částmi lidského těla. Ve všech případech se striktně jedná o peněžní kompenzaci. Například vypíchl-li někdo svému bližnímu oko, zaplatí mu cenu oka, například 500 šekelů stříbra a ještě několik šekelů stříbra na výlohy za léčení. Pokud mu vyrazil zub, zaplatí mu například jen 2 šekely stříbra atp. Zub není tak důležitým orgánem jako oko.

אֶת־הֶֽעָנִי֙ עִמָּ֔ךְ 22,24  – někomu z mého lidu, chudákovi… Musíš mu půjčit, neboť chudákovy peníze máš ve svých rukou. Tyto peníze nejsou ničím jiným než že jsou v úschově u bohatého. Tyto peníze dal Hospodin boháčovi do úschovy, aby je střežil a podporoval z nich chudého. Je pravidlo, že otec, který přepsal všechny své statky na jednoho ze synů, učinil z něj pouze opatrovníka, aby ten pak rozdělil otcovy statky mezi ostatní syny, své bratry. Podobně tak činí i Hospodin, když z boháče činí pouze opatrovníka peněz, které má tento spravedlivě rozdělit mezi jeho chudé děti. (Podle מעשה רוקח, z knihy של תורה מעינה – שמות ספר, str. 101).

 

 

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Únor 2017
Po Út St Čt So Ne
« Led   Bře »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  
Archiv