… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša TECAVE (Ex 27,20 – 30,10) – šabat zachor 5.00/5 (100.00%) 7 ohodnocení

Šabat bezprostředně před svátkem Purim, se nazývá Šabat zachor. Při ranní bohoslužbě vyndáváme z aron hakodeš 2 svitky Tóry. Z prvního čteme pro sedm mužů sobotní oddíl „Tecave“ a z druhého svitku předčítáme osmému vyvolanému muži – maftírovi pasáž z Dt 25,17-19 „זָכ֕וֹר אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה לְךָ֖ עֲמָלֵ֑ק… – Pamatuj, co ti učinil Amálek, když jste táhli z Egypta…“ Amálek je zapřísáhlý nepřítel a nenávistník židovského národa, s nímž jsme vedli boje nejen v době Mojžíšově, ale i za krále Šaula, který po vítězné bitvě nad národem (kmenem) Amáleka zajal jeho krále Agaga (1 S 15. kap.). Haman, vezír perského krále Achašvéroše, který plánoval vyvraždit všechny Židy perské říše, byl potomkem amáleckého krále Agaga (Est 3,1).

V této jediné paraše není jmenovitě Mojžíš uveden. Proč tomu tak je? Odpověď na tuto otázku nám dá následující paraša Ki tisa, přesněji v Exodu 32,32, kde Mojžíš prosí Všemohoucího, aby odpustil lidu hřích, kterého se dopustil ulitím zlatého telete. Mojžíš říká Hospodinu: „Můžeš jim tento hřích ještě odpustit? Ne-li, vymaž mě z knihy, kterou jsi napsal!“ Mojžíš byl člověkem nanejvýš učeným – חכם. V traktátu Makot 11a se uvádí: “ .“וקללת חכם אפילו על תנאי היא באה (מכות יא, א)Odtud se učíme, že kletba učence, byť vyslovena podmínečně, se naplní. Bůh lidu prominul a samozřejmě nevymazal Mojžíšovo jméno z celé Tóry, ale pokud se i přesto měla naplnit slova spravedlivého, tak Hospodin Mojžíšovo jméno neuvedl v této paraše.

27,20

וְאַתָּ֞ה תְּצַוֶּ֣ה ׀ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל – Ty přikaž synům Izraele… Slovo „תצווה“ se dá také vyložit jako „připojení se, spojení – צוותא חדא“. T. j. „aby se Mojžíš připojil k synům Izraele“ Každý Žid, v jakékoli generaci, nese v sobě duchovní jiskru našeho učitele Mojžíše. (Podle díla rabiho Chajima ben Moše Attara (1696-1743) Or ha-Chajim)

27,20

וְיִקְח֨וּ אֵלֶ֜יךָ שֶׁ֣מֶן זַ֥יִת זָ֛ךְ כָּתִ֖ית לַמָּא֑וֹר – aby ti přinášeli čistý vytlačený olivový olej ke svícení… Židovský národ má zvláštní vlastnost, že aniž by chtěl, nemůže se smísit s jinými národy. Je tak podobný olivovému oleji, který se nesmísí s žádnou jinou tekutinou. Podobně jako olej způsobuje, že knot ponořený do olivového oleje osvětluje prostor, tak také židovský národ je Všemohoucím předurčen k tomu, aby byl světlem národům, jak se praví v knize proroka Izajáše (42,6).

28,15

חֹ֤שֶׁן מִשְׁפָּט֙ – náprsník Božích rozhodnutí. Písmena tvořící slovo “ „חֹ֤שֶׁןtvoří v opačném pořádku slovo““נחש (od slov “ נַחֵ֥שׁ יְנַחֵ֖שׁ בּ֑וֹ – čeho používá k věštění“ – Gn 44,5). Význam slova נַחֵ֥שׁje použití cizích okultních sil k objasnění něčeho neznámého. Kdežto význam slova חֹ֤שֶׁן je objasnění něčeho neznámého za použití síly svatosti prostřednictvím urím a tumím. (Podle komentáře na Tóru הכתב והקבלה německého rabína Jakoba Zwiho Mecklenburga, 1785-1865).

28,36

וְעָשִׂ֥יתָ צִּ֖יץ זָהָ֣ב טָה֑וֹר וּפִתַּחְתָּ֤ עָלָיו֙ פִּתּוּחֵ֣י חֹתָ֔ם קֹ֖דֶשׁ לַֽיהוָֽה – udělej čelenku z čistého zlata a vyryješ na ni jako se vyrývá pečeť: „Svatý Hospodinu“. V talmudickém traktátu Zebachim 88b se uvádí, že čelenka je symbolem prominutí neoprávněné lidské hrdosti hraničící s drzostí. Proto na ní byla vyryta slova: „Svatý Hospodinu“, aby nám naznačila, že ne vždy je přílišná hrdost špatnou vlastností. Bývá také „hrdost svatosti“, když se jedná o slávu Boží a o slávu Tóry. (Podle slov bratislavského rbína Chatama Sofera, 1762-1839).

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Březen 2017
Po Út St Čt So Ne
« Úno   Dub »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Archiv