… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Paraša Devarim (Dt 1,1 – 3,22) 5.00/5 (100.00%) 7 ohodnocení

Tento šabat nazýváme šabat chazon podle haftary, kterou čteme z knihy proroka Izajáše a jež začíná slovy „חֲזוֹן, יְשַׁעְיָהוּ בֶן-אָמוֹץ – Vidění Izajáše, syna Amocova“. Pátou knihu Mojžíšovu – Devarim začínáme číst v synagógách o šabatu, který předchází půstu devátého avu.

אֵ֣לֶּה הַדְּבָרִ֗ים אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר מֹשֶׁה֙ אֶל־כָּל־יִשְׂרָא1,1  –   Toto jsou slova, která pronesl Mojžíš k celému Izraeli…. Touto parašou zahajujeme čtení stejnojmenné Páté knihy Mojžíšovy. Celá tato kniha se nese ve znamení slov našeho učitele Mojžíše, která vycházejí přímo z jeho srdce. Mojžíš si je vědom, že došel ke konci své životní pouti. Jako opravdový vůdce svého lidu, který jej vyvedl z Egypta a čtyřicet let vedl pouští, má obavy o jeho budoucnost. Krátce před tím, než synové Izraele vejdou do zaslíbené země Mojžíš je nabádá, aby nezapomněli na své zotročení v Egyptě, na východ ze země svého otroctví, na Boží zjevení na Sinaji a také aby nezapomněli na velké zkoušky, kterým byli vystaveni na Sinajské poušti. Připomíná jim místa, kde žíznili, jak vyvedl vodu ze skály, připomíná nebeskou manu, kterou po dobu čtyřiceti let Hospodin sesílal s nebes svému lidu. Mojžíš zná velice dobře svůj tvrdohlavý národ (עם קשה עורף). Mojžíšova slova jsou jeho závětí všem následujícím pokolením. Znějí jako hlasité varování a pokorná prosba společně. Jsou to slova, která zasévají hněv a milost. Slova vycházející z hlubin Mojžíšova srdce nacházejí místo v srdcích všech, kteří je poslouchají. Mojžíš si je vědom těžkostí, které čekají na lid ještě než tento vejde do země, ale také jsou mu známa nebezpečí, která číhají na syny Izraele poté, kdy se usadí v zaslíbené zemi. Jsou to obavy o morální zásady lidu, které bývají v době hospodářského rozkvětu v nebezpečí. Mojžíšova slova, kterými se loučí se svým lidem jsou součástí knihy Devarim. Každý, kdo pak tato slova čte v jakékoli generaci, nemůže nepociťovat, že jsou určena právě jemu. To, co Mojžíš zde říká, je aktuální nejen pro generaci, která vyšla z Egypta, ale pro všechny, kteří chtějí začít nový život v Eretz Jisrael. (Podle knihy Šmuela Avidora ha-Kohena לקראת שבת, Tel Aviv 1977).

Mojžíš směruje svá slova k CELÉMU IZRAELI

אֵ֣לֶּה הַדְּבָרִ֗ים אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר מֹשֶׁה֙ אֶל־כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל – Toto jsou slova, která pronesl Mojžíš k celému Izraeli…

Mojžíš nehovoří pouze k privilegovaným, ale ke všemu lidu, k celému společenství, což je hebrejsky צ ב ו ר , tj. צצדיקים (spravedliví), ב – בינוניים (střední),

ו ר – ורשעים (a hříšní). Všichni mají právo slyšet Mojžíše a všichni, včetně hříšníků, si mohou z jeho slov vzít ponaučení a zamyslet se nad sebou a napravit své chyby, prostě stát se lepšími.

אַֽחֲרֵ֣י הַכֹּת֗וֹ אֵ֚ת סִיחֹן֙ מֶ֣לֶךְ הָֽאֱמֹרִ֔י … וְאֵ֗ת ע֚וֹג מֶ֣לֶךְ הַבָּשָׁ֔ן  1,4– Když porazil emorejského krále Sichona… a bášanského krále Oga…  Tato vítězství synů Izraele se stala symbolem Boží přízně, kterou projevoval svému lidu. Byla též důkazem, že Hospodin prominul svému lidu hříchy čtyřicetileté dávnosti, například, že odmítli jít do Erec Jisrael. Tato vítězství jsou důkazem, že Bůh účinně pomáhal svému lidu ve všech srážkách se silnými nepřáteli. O porážce králů Sichona a Oga se v páté knize Mojžíšově neustále hovoří. Znamená to, že tyto, pro Izrael vítězné bitvy, se se udály zcela nedávno a vzpomínky na ně byly ještě velmi čerstvé. Kromě toho, vítězství nad dvěma silnými králi zvýšilo Mojžíšovu autoritu v očích lidu. Tato Mojžíšova velká autorita mu umožnila se obrátit s kritickými slovy ke všemu lidu. (Podle komentáře rabína Dr. Josepha Hertze).

יְהוָ֞ה אֱלֹהֵ֣י אֲבֽוֹתֵכֶ֗ם יֹסֵ֧ף עֲלֵיכֶ֛ם כָּכֶ֖ם אֶ֣לֶף פְּעָמִ֑ים 1,11 – Nechť vás Hospodin, Bůh vašich otců, rozhojní ještě tisíckrát… Tato slova jsou pronesena o budoucnosti, o době, o níž hovoří prorok Izajáš 60,22: „Z nejmenšího jich bude tisíc, z nejnepatrnějšího mocný národ.“ Nyní je národ synů Izraele malý a mladý. Avšak v budoucnu se jeho počet tisíckrát zvětší, jak pravil ve svém požehnání náš učitel Mojžíš. (Podle díla בנין אריאל.)

 

3 reakce na Paraša Devarim (Dt 1,1 – 3,22)

  • gugi napsal:

    💡 …. uvědomujeme si zároveň, že ti, kdož vyšli z Micrajim a putovali v poušti po 40 let, měli občanství a cestovní pasporty micrajimské. Jak známo, do země zaslíbené vstoupilo pokolení, zrozené v poušti a tedy nikdo s micrajimským občanstvím, neboť těm byl pro jejich malomyslnost do této země (viz epizoda s Jozuem a Kalebem) vstup zapovězen. Padli na poušti jako občané Micrajim a jejich micrajimské pasporty zasypal písek…. Odpadla tak problematika dvojího občanství a od nynějška mluvíme pouze o jednom, novém občanství: izraelském ve státě Kanaán.
    Nebo že by přece jen někdo po vstupu do země izraelské požíval dvojího občanství – micrajimského a izraelského? Je to vůbec možné? 😎

  • gugi napsal:

    Chápu tuto oponenturu. Nicméně se domnívám, že administrativně nekomplikovanější je i „otrokovi“ přidělit státní občanství. Pak by třeba tehdejší Amnesty International mohla třeba namítat, že nejsa občané micrajimští, NEMOHLI (stricto sensu) porušovat micrajimskou legislativu …. Nejsa občané micrajimští, neměli by práva ani povinnosti a už právě jako na „levnou pracovní sílu“ se na ně musely vztahovat zákona Micrajim. Např. exodus by v podstatě nemohl být kvalifikován jako nedovolené opuštění státu a jako takový stíhán … Možná byli občané „druhé kategorie“, ale občany Al Mutawakilia Al-Faraonia Al-Micría pravděpodobně byli. 😆 😆 😆

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Červenec 2017
Po Út St Čt So Ne
« Čvn   Srp »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Archiv