… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




KI TECE (Dt 21,10 – 25,19) 5.00/5 (100.00%) 7 ohodnocení

כִּֽי־תֵצֵ֥א לַמִּלְחָמָ֖ה עַל־אֹֽיְבֶ֑יךָ וּנְתָנ֞וֹ יְהוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ בְּיָדֶ֖ךָ וְשָׁבִ֥יתָ שִׁבְיֽוֹ 21,10 – Když vytáhneš do boje proti svým nepřátelům a Hospodin, tvůj Bůh, ti je vydá do rukou a ty zajmeš zajatce. Naši učenci říkali, že zlý pud denodenně vítězí nad člověkem a kdyby mu Všemohoucí nepomáhal, člověk by mu zcela podlehl (traktát Kidušin 30). Z toho se učíme, že přirozenými prostředky je velmi těžké zvítězit nad zlým pudem. Jestliže se to člověku podaří, může to člověka velmi oslabit, že nebude mít již na nový další boj se zlým pudem sílu. Proto Tóra uvádí: „Když vytáhneš do boje proti svým nepřátelům… “ Když však již začneš svůj boj, můžeš si být téměř zcela jist, že „Hospodin, tvůj Bůh, ti je vydá do rukou“. Proč? Protože těm, kteří se chtějí očistit od zlého pudu – ,מיצר רע těm nebesa pomáhají.

כִּֽי־תֵצֵ֥א לַמִּלְחָמָ֖ה עַל־אֹֽיְבֶ֑יךָ 21,10  – Když vytáhneš do války proti svým nepřátelům…  Tímto veršem nám Tóra říká, že když máme co dělat s nepřítelem, nemáme čekat, až nás napadne a pak se teprve bránit, ale máme jako první vytáhnout proti němu do války. Letos v červnu jsme si připoměli 50. výročí vítězné šestidenní války.  Každý vojenský stratég ví, že minimálně 50 procent úspěchu vojenské akce se skrývá v překvapení nepřítele. V praxi jsme toho byli svědky během šestidenní války v červnu 1967, kdy měsíce předem egyptská a syrská válečná propaganda, a nejen ona, nenechala nikoho na pochybách, že tyto země míní zničit Izrael. Izrael však první udeřil na egyptské a syrské letecké základny a zničil prakticky všechny bojové letouny nepřátel. Tím dosáhl strategické převahy a nic mu již nebránilo dosáhnout bleskového vítězství na třech frontách.

כִּֽי־יִהְיֶ֣ה לְאִ֗ישׁ בֵּ֚ן סוֹרֵ֣ר וּמוֹרֶ֔ה 21,18 – Má-li někdo syna nepoddajného a vzpurného, který neposlouchá otce ani matku…. Rodiče mají takového syna přivést k stařešinům (soudcům) města, říci jak se nepřístojně chová, a poté ho všichni muži města mají kamenovat. Všichni naši učenci, včetně Maimonida, tvrdili, že ve skutečnosti se nikdy nic takového nestalo, aby rodiče přivedli byť sebedrzejšího a vzpurnějšího syna před soud, který by jej odsoudil k trestu smrti ukamenováním. Tato slova Tóry jsou čistě ve smyslu jakéhosi varování a odstrašení nepoddajných dětí. Když vidíme, že se syn chová špatně v prvních třech měsících po své bar-micvě, kdy je již odpovědný za své činy (בר עונשין), což je doba „nepoddajného a vzpurného syna“, je to pro nás jasným ukazatelem, že se jeho chování postupem času bude zhoršovat ještě více a že ho to může přivést do situace, kdy si za své činy zaslouží nejvyšší trest. Odtud nám plyne ponaučení, že každý z mladíků si musí dávat velký pozor na své chování v prvních dnech, týdnech a měsících po své bar-micvě. Každý z náš musí velmi pečlivě kontrolovat své chování v prvních dnech nového roku a totéž činit během pvních hodin každého dne, neboť chování člověka na počátku toho či onoho období velmi ovlivňuje jeho chování i na jeho konci. (Upraveno podle díla שם משמואל rabiho Šmuela Bornsteina (1856-1926), admora ze Sochaczewa )

לֹֽא־תָלִ֨ין נִבְלָת֜וֹ עַל־הָעֵ֗ץ כִּֽי־קָב֤וֹר תִּקְבְּרֶ֨נּוּ֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא. 21,23  – nenecháš jeho mrtvolu na dřevě přes noc, ale bezpodmínečně ho pohřbíš týž den, protože ten, kdo byl pověšen, neboť oběšenec je zlehčením Boha, neposkvrníš svou půdu, kterou ti dává do dědictví Hospodin, tvůj Bůh. Jedná se o mrtvolu právem popraveného člověka. Jeho tělo musí být téhož dne pohřbeno. Není to pouze rpto, jak je v Tóře psáno, že mrtvola oběšence je zlehčením Boha, ale též zde můžeme najít i mravní zásadu. Člověk byl stvořen k obrazu Božímu. Hospodin do něho vdechl ducha života. Proto v každém člověku je Boží jiskra – ניצוץ אלוקי. Tedy i ten, kdo se nejhorším způsobem zpronevěřil svému lidskému poslání a stal se například úkladným vrahem a zaslouží si trest smrti (Gn 9,6), i on, poté, kdy byl trest vykonán, si zaslouží jako jiná lidská bytost, být pohřben ještě téhož dne. V tom se judaismus diametrálně liší například od středověké a novověké křesťanské Evropy, kdy těla popravených na šibenicích či vpletena do kol byla ponechána na popravištích týdny ba měsíce. Tato praktika měla odstrašit potenciální zločince.

כִּ֣י יִקָּרֵ֣א קַן־צִפּ֣וֹר לְפָנֶ֡יךָ….. שַׁלֵּ֤חַ תְּשַׁלַּח֙ אֶת־הָאֵ֔ם וְאֶת־הַבָּנִ֖ים תִּֽקַּֽח־לָ֑ךְ לְמַ֨עַן֙ יִ֣יטַב לָ֔ךְ וְהַֽאֲרַכְתָּ֖ יָמִֽים.

22,6-7  Když přijdeš cestou na ptačí hnízdo s holátky… Matku pustíš, mláďátka si smíš vzít. Tak ti bude dobře a budeš dlouho živ. Proto nám Tóra praví, když člověk plní přikázání o ptačím hnízdu, tak tím se stává jedním z milosrdných a nemusí mít obavy, že se jeho život naplní utrpením, neboť stojí psáno: „Tak ti bude dobře“. On může zachránit všechny nešťastné a potřebné. Je psáno: „a budeš dlouho živ“. Samozřejmě, že ti tvé milosrdenství nezkrátí život, naopak – budeš dlouho živ.(podle slov bratislavského rabína Abrahama Samuela B. Schreibera (1815-1872), zvaného כתב סופר)

לא תלין נבלתו על העץ כי קבור תקברנו ביום ההוא….21,23  – nenecháš jeho mrtvolu na dřevě přes noc, ale bezpodmínečně ho pohřbíš týž den, protože ten, kdo byl pověšen, neboť oběšenec je zlehčením Boha, neposkvrníš svou půdu, kterou ti dává do dědictví Hospodin, tvůj Bůh. Jedná se o mrtvolu právem popraveného člověka. Jeho tělo musí být téhož dne pohřbeno. Není to pouze rpto, jak je v Tóře psáno, že mrtvola oběšence je zlehčením Boha, ale též zde můžeme najít i mravní zásadu. Člověk byl stvořen k obrazu Božímu. Hospodin do něho vdechl ducha života. Proto v každém člověku je Boží jiskra – ניצוץ אלוקי. Tedy i ten, kdo se nejhorším způsobem zpronevěřil svému lidskému poslání a stal se například úkladným vrahem a zaslouží si trest smrti (Gn 9,6), i on, poté, kdy byl trest vykonán, si zaslouží jako jiná lidská bytost, být pohřben ještě téhož dne. V tom se judaismus diametrálně liší například od středověké a novověké křesťanské Evropy, kdy těla popravených na šibenicích či vpletena do kol byla ponechána na popravištích týdny ba měsíce. Tato praktika měla odstrašit potenciální zločince.

 

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Září 2017
Po Út St Čt So Ne
« Srp   Lis »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Archiv