… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Babylónie

צום_גדליה-_לוגו

Je to veřejný půst, který držíme 3. dne měsíce tišrej, ihned po Roš hašana (v tomto roce ve středu, 5. října). Poprvé v bibli tento půst jako půst sedmého měsíce (počítáno od nisanu) je zmiňován v knize proroka Zacharjáše 7,5 a 8,19.Gedalja (Gedaljáš), syn Achikamův byl židovský aristokrat a podobně jako prorok Jeremjáš přívrženec mírového soužití s Babylóňany.Poté, kdy roku 586 př.o.l. Babylóňané zcela okupovali naši zemi, z níž vytvořili svou provincii a vyvrátili Jeruzalém, ustanovil babylónský král Nebúkadnesar II. Gedaljáha, syna Achikamova správcem dobytého Judska. Gedalja a jeho blízcí spolupracovníci žili v městečku Micpe, neboť Jerzualém byl v rozvalinách. Gedalju s jeho lidmi můžeme považovat za jakousi autonomní vládu pod babylónskou kontrolou. Gedalja, který se stal z milosti okupantů správcem země, však nezneužíval svého postavení a snažil se zbytku Židů, které Babylóňané v Judsku ponechali, všemožně pomáhat. Zasazoval se například u Nebúkadnesara o zmenšení daní pro judské obyvatelstvo. Pokračovat ve čtení “Půst Gedaljášův – Com Gedalja” »

Desaty tevet 2015 II.Dnes, v úterý 22. prosince bude podle židovského kalendáře 10. den měsíce tevetu. Tento den zahájila babylónská vojska krále Nebúkadnesara II. roku 588 př.o.l. obléhání Jeruzaléma. Druhá kniha Královská (25,1-2) uvádí: „V devátém roce Sidkijášova kralování, v desátém měsíci, desátého dne toho měsíce, přitáhl Nebúkadnesar, král babylónský, s celým svým vojskem proti Jeruzalému, položil se proti němu a zbudovali dokola obléhací val. Město bylo obleženo do jedenáctého roku vlády krále Sidkijáše“. Shodně počátek obléhání uvádí i Jeremjáš 52,4.  Tento půst je uveden též v knize proroka Zacharjáše 8,19. Pokračovat ve čtení “Půst desátého tevetu – památka na počátek obléhání Jeruzaléma” »

080Dnes večer začíná svátek Šmini aceret – Osmý den shromáždění. Svátek nastupuje po posledním sedmém dnu Sukot, který končí dnešním večerem. Dnes v poledne se také loučíme se sukou. O svátku je v Tóře napsáno: „Osmého dne budete mít slavnostní shromáždění. Nebudete vykonávat žádnou všední práci“ (Nu 29,35). Proč slavíme tento svátek, na to máme několik vysvětlení: Například komentátor Raši (1040-1105) vysvětluje, že slovo עצרת“ – shromáždění“ vyjadřuje lásku jako když se milující otec loučí se svými syny. Podobně i pro Hospodina je velmi těžké se ihned po Sukot rozloučit se svým národem, proto žádá, aby se vyvolený národ ještě na jeden den zastavil a shromáždil se k společné oslavě s Všemohoucím. Druhé vysvětlení je, že v době existence Chrámu naši předci obětovali během Sukot postupně 70 býků, kteří symbolizovali 70 národů, za něž prosili, aby jim Bůh prominul jejich provinění a aby mezi nimi zavládl mír. Pro sebe však neprosili nic. Proto Tóra ve výše uvedeném verši naznačuje, abychom si nyní přáli něco pro sebe. Co si můžeme v naší zaslíbené zemi, kromě míru přát více než blahodárný déšť? Pokračovat ve čtení “ŠMINI ACERET A SIMCHAT TORA” »

menoraObyčejně jej držíme ihned po Roš hašana, tedy 3. dne měsíce tišrej. Letos, vzhledem k tomu, že ihned po Roš hašana byl šabat, kdy je (kromě Jom kipuru) zákázáno se postit, přenáší se tento půst na dnešní den, na neděli. Půstem vzpomínáme na Gedaljáše, syna Achíkama, kterého babylónský král Nebukadnesar II. ustanovil správcem Judska poté, kdy zbořil Šalomounův Chrám a odvedl velkou část Židů do zajetí (2. Královská 25,22-26). Tento půst vzpomíná ve svém výčtu postů, které se v budoucnosti stanou svátky také prorok Zacharjáš 8,18-19 jako půst sedmého měsíce. Po zničení prvního Chrámu roku 586 př.o.l. ustanovili Babylóňané nad zbytkem židovského národa v Judsku správce Gedaljáše, který měl k ruce jakousi „vládu omezené autonomie“ se sídlem v Micpě. Samozřejmě, že správce musel spolupracovat s okupační mocností, což některými Židy bylo považováno za zradu a kolaboraci. Jedním z těch, kteří viděli v Gedaljášovi zrádce byl Jišmael, syn Netanjášův, který přišel se svými přívrženci na Gedaljášovo pozvání do jeho paláce v Micpě. V nestřežený okamžik Jišmaelovi lidé Gedaljáše a blízké zavraždili. Gedaljášova vražda měla být trestem za jeho kolaboraci s Babylóňany. Poté atentátníci utekli do Egypta, neboť se právem báli odvety Babylóňanů. Vražda se stala pravděpodobně 3. dne v měsíci tišrej (podle biblického řazení měsíců sedmého měsíce). Pokračovat ve čtení “GEDALJÁŠŮV PŮST – Tzom Gedalijahú” »

800px-Arch_of_Titus_Menorah1-500x300Zítra, 5. srpna ve 20.39 hodin večer začíná půst Devátého avu – תשעה באב. V tento nejsmutnější den židovského kalendáře vzpomínáme vlastně na zboření dvou jeruzalémských Chrámů – prvního, který zbořili Babylóňané roku 586 př.o.l. a druhého zbořeného Římany roku 70 o.l. Zničení prvního Chrámu a baybylónské zajetí byla opravdu tragická období pro tehdejší židovstvo. Nejenže jsme ztratili politickou nezávislost, neboť zaniklo Judské království a Babylóňané změnili jeho území v jednu ze svých provincií, ale většina židovského lidu byla ve dvou vlnách (r. 597 a 586 př.o.l.) odvedena do Babylónie. Zde naši předci sice žili pod kontrolou Babylóňanů, ale měli i určitou vnitřní autonomii. Tam, v zemi cizinců, jim dodával naději na návrat do Erec Jisrael prorok Ezechiel, který se stal duchovním vůdcem judských zajatců, s jejichž první vlnou přišel do Baylónie. Jeho vidění o údolí plném suchých kostí (37.  kapitola) je alegorií na zajetí, v němž je židovský lid podobný suchým kostem, ale i proroctvím o návratu „mrtvého“ lidu do vlasti, do Svaté země, kde bude vzkříšen k novému životu. Pokračovat ve čtení “Devátý av – před 1944 lety byl zničen druhý jeruzalémský Chrám” »

101Dnes večer zahajujeme poslední z podzimních svátků, který nazýváme שמיני עצרת. Je to vlastně osmý den poté, kdy skončil sedmidenní svátek Sukot. Šmini aceret završuje sérii podzimních svátků, kterou jsme zahájili Roš hašana – Novým rokem. V Tóře se uvádí (Nu 29,35) : „Osmého dne budete mít slavnostní shromáždění. Nebudete vykonávat žádnou všední práci.“ O významu názvu svátku se zmiňují mnohá místa zapsané ústní tradice – midraše. Například komentátor Raši uvádí k slovům Tóry „עצרת תהיה לכם“ – bude u vás zakončení (zdržení). Zdržíte se konání práce. Druhé objasnění je toto: Zdržte se (nespěchejte) s odchodem z Jeruzaléma. Což je pro nás ponaučením, že se máme ještě zdržet přes noc, t.j. nevydávat se na zpáteční cestu ihned po završení sedmého dne svátku Sukot. (Sifre). Je i alegorické vysvětlení svátku Šemini aceret. Synové Izraele během sedmi svátečních dní Sukot přinášeli oběti ( 70 býků) podle počtu národů světa, a nyní se chystají na zpáteční cestu z Jeruzaléma do svých domovů. Pokračovat ve čtení “Poslední z podzimních svátků – Šemini aceret a Simchat Tora” »

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Prosinec 2016
Po Út St Čt So Ne
« Lis    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Archiv