… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Chanuka

images79r8cbgf

וַיְהִ֕י מִקֵּ֖ץ שְׁנָתַ֣יִם יָמִ֑ים וּפַרְעֹ֣ה חֹלֵ֔ם 44,1 – Po dvou letech se stalo, že farao měl sen. Slovo קֵּ֖ץ znamená „konec“.  Když se schyluje ke konci lidského života a člověk se bude zanedlouho vyznávat ze svých činů na nebesích před nejvyšším Soudcem, tak mnoho let jeho života bude odpovídat pouze několika málo dnům. Podobně jako máme v textu Tóry: שְׁנָתַ֣יִם יָמִ֑ים což doslova je „dva roky dny“. Proč tomu tak je? Neboť se člověku započtou pouze ty dny, kdy se zabýval učením Tóry, modlitbami a plněním micvot. Ostatní dny jeho života, během nichž se člověk nezabýval plněním micvot se ztratí, jako by nebyly. Tak se léta promění v dny.

Jednou jakýsi Žid přišel do jednoho městečka a navštívil tamnější hřbitov. Když si prohlížel náhrobky, ke svému údivu zjistil, že všichni, kdo tam odpočívají, zemřeli velice mladí, dokonce mnozí v dětském věku 8, 10, 13 let atp. Nejstrarší zesnulý měl na náhrobku vytesáno, že žil 42 let. Návštěvníkovi to nedalo a chtěl se dovědět na jakou nemoc nebo epidemii všichni tito mladí lidé zemřeli. Proto zašel k tamnějšímu rabínovi a zeptal se ho na to. Rabín mu v klidu odpověděl, že nemusí mít obavy, že všichni tam pohřbení lidé se dožili požehnaného věku. Co se však týká nízkého věku vytesaného na náhrobcích těchto zesnulých, rabín objasnil svému hostu tak, že se vlastně jedná pouze o léta, v n ichž se tito lidé učili Tóru, modlili se a plnili Boží přikázání. Pouze tyto roky lze nazvat lety jejich života. Pokračovat ve čtení “Paraša MIKEC (Gn 41,1-44,17) a konec svátku Chanuka” »

cast-misy-hzrkanos-ii

Část mísy s nápisem Hyrkanos

Nedlouho před svátkem Chanuka byla nalezena část kamenné mísy z hasmonejského období, na níž je vyryto hebrejským kvadrátním písmem jméno הרקנוס (Hyrkanos). Mísu objevili během archeologických vykopávek, které probíhají na parkovišti Giv’ati v Davidově Městě (עיר דוד) v Jeruzalémě. Hyrkanos bylo v hasmonejském období běžně užívané jméno. Jmenovali se tak i dva představitelé hasmonejské dynastie – kníže Jochanan Hyrkanos I. (134-104 př.o.l.), který byl vnukem Matitjáše Hasmonejského, jenž zahájil ve vesnici Modi’in povstání proti tyranii Antiocha IV. Epifana. Dalším byl král Jochanan Hyrkanos II. (67, 63-40 př.o.l.), syn krále Alexandra Jannaje a královny Salomé Alexandry. V Izraelské správě památek (רשות העתיקות) se pokoušejí rozluštit, kdo byl onen Hyrkanos, jehož jméno je vyryto na kamenné míse staré asi 2100 let. Jednalo se o prostého obyvatele Jeruzaléma nebo o aristokrata? Dr. Doron Ben Ami z Izraelského Památkového úřadu a profesorka Ester Eshel z Bar Ilanovy univerzity uvádějí, že část nalezené mísy je nejstarším příkladem používání nádob z vápence (křídy) v Jeruzalémě. Takové nádoby používali převážně Židé, protože kamenné nádoby nepřijímají rituální nečistotu – טומאה. Pokračovat ve čtení “Pozdrav z hasmonejské doby” »

imagesZítra večer, po skončení šabatu – 25. kislevu (כ“ה כסלו) v 17.10 hodin zapalujeme první chanukové světlo.

Svátek Chanuka je jediný ze svátků, o němž není zmínka ani v Tóře a ani v jiných biblických knihách. Uveďme však, že přece jenom se v Tóře vyskytuje náznak na Chanuku. Například v hebrejském originálu 25. slovo v Tóře je slovo אור“ – světlo“

בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃ וְהָאָ֗רֶץ הָֽיְתָ֥ה תֹ֨הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל־פְּנֵ֣י תְה֑וֹם וְר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים מְרַחֶ֖פֶת עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם׃ וַיֹּ֥אמֶר אֱלֹהִ֖ים יְהִ֣י א֑וֹר.

Nebo také v knize Numeri 33,6-30, paraša „Masej“.  Cesta synů Izraele z Egypta do Erec Jisrael je vyznačena 42 zastávkami či stanovišti, kde se synové Izraele utábořili: 1.Sukot 2. Etam 3. Pí Hachirot 4. Mara 5. Elim 6. Rákosové moře 7. poušť Sin 8. Dofka 9. Aluš 10. Refidim 11. poušť Sinaj 12. Kivrot Hataava 13. Chacerot 14. Ritma 15. Rimon Perec 16. Livna 17. Risa 18. Kehelata 19. Har Šafer 20. Charada 21. Makhelot 22. Tachat 23. Tárach 24. Mitka 25. Chašmóna. Pokračovat ve čtení “K nastupující Chanuce” »

nalezená hasmonejská mince

nalezená hasmonejská mince

Bronzovou minci z doby vlády krále Antiocha IV. Epifana náhodně objevili v Jeruzalémě nedlouho před Chanukou izraelští archeologové.

Pokračovat ve čtení “U Davidovy věže v Jeruzalémě objevena mince z doby krále Antiocha IV. Epifana” »

Chodit  čtyřicet  let  bosky  rozviřovat  pouštní  prach

aby   všechny   malověrné   opustila   jistá   chandra

nalézat  tu  radost  od  níž  stačí  i  jen  pouhý  stín

umanutě   držet   víru   žít   ji   znovu   stále   znovu

kdykoliv    a    kdekoliv   a   celý   den   a   celý   rok

aniž   by z ní  zbyla pouhá  gesty  vyztužená  mantra

kdo  ví kolik bude třeba ještě   dalších  nových  slok

ukovaných   v ohni   času   z   poctivého   prvokovu

nu    tak   dobrá toho   roku  budiž   každý  živý   syn

adorací           Velikého       jmenovitě        Alexandra

Chystejme  už Tóry  světlo  které  plaší  tmu a strach

Moše Jaalon a Benjamin Netanjahu při zapalování druhé chanukové svíce

Moše Jaalon a Benjamin Netanjahu při zapalování druhé chanukové svíce

Předseda izraelské vlády dnes zapálil druhou chanukovou svíci s vojáky jednotky Duvdevan (Třešeň, דובדבן) Izraelských obranných sil. Spolu s ním byli přítomni ministr obrany Moše Jaalon (Moshe Yaalon), zástupce náčelníka generálního štábu generálmajor Jair Golan (Yair Golan), velitel divize brigádní generál Lior Karmeli (Lior Carmeli) a velitel jednotky Duvdevan plukovník K.

Premiér a ministr obrany pronesli při zapálení svíce krátké projevy.

Pokračovat ve čtení “Benjamin Netanjahu: Nemůžeme se proti zlu bránit, pokud s ním nemůžeme bojovat (+ video)” »

Benjamin Netanjahu, první svíce Chanuka 5776Předseda izraelské vlády Benjamin Netanjahu dnes při příležitosti zapálení první chanukové svíce u Západní zdi v Jeruzalémě pronesl projev, jehož záznam a překlad přinášíme.

Pokračovat ve čtení “Benjamin Netanjahu: Jako kdysi Makabejští i dnes Izrael bojuje proti temnotě, temnotě radikálního islámu a terorismu (+ video)” »

imagesETV1VIVZV nedělní podvečer, 6. prosince jsme zahájili osmidenní svátek Chanuka – svátek světel – חג האורים. Chanuka je svátek, který slavíme na památku vítězství Makabejských v boji proti tyranií seleukovského krále Antiocha IV. Epifana (175-164 př.o.l.). První chanukovou svíčku zapalujeme pomocí šamaše-služebníka na pravé straně chanukije. Pokračovat ve čtení “Chanuka 5776” »

1 tora37,2
אלה תולדות יעקב יוסף בן שבע עשרה שנה…. Toto je rodopis Jákobův. Sedmnáctiletý Josef….
Povinností každého Žida je nespokojit se s tím, čeho již dosáhl, ale chtít stoupat stále výše v učení Tóry. Dnes bychom řekli, že jeho povinností je stále dychtit po svém zdokonalení jak v duchovní, tak v mravní rovině. Žid nesmí ve svých znalostech „stagnovat“ a být spokojený s tím, co již dosáhl. Musí stále své něco doplňovat, přidávat a tím přispívat k rozvoji svého intelektu, prostě stále něco להוסיף . Právě jméno Josef má svůj původ ve slovesu להוסיף (přidat). Proto také Josef se nespokojil s tím, co v duchovní a morální úrovni získal od svých předků Abrahama, Izáka a Jákoba, ale snažil se stoupat stále výše a výše, byť byl podroben velmi těžkým zkouškám, v nichž ale se ctí obstál. Proto se mu také dostalo přívlastku „Spravedlivý – הצדיק“.
(Podle slov rabi Menachema Mendla z Rymanówa, 1745-1815) Pokračovat ve čtení “Paraša VAJEŠEV (Gn 37,1-40,23)” »

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Leden 2017
Po Út St Čt So Ne
« Pro    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Archiv