… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




chasidé

Uman hrob r. Nachmana y Braclavi

Brána na hřbitov kde je pohřben rabbi Nachman z Braclavi foto: Wikipedia

Vyslovíme-li název ukrajinského města Umaň ležícího asi 120 km jižně od Kyjeva, ihned se nám vybaví umaňský hřbitov, na němž je pohřben chasidský rabín Nachman z Braclavi (1772-1810). Rabi Nachman z Braclavi před svou smrtí vyslovil přání být pohřben na umaňském židovském hřbitově spolu s židovskými bratry, kteří byli ve městě zavražděni během povstání hajdamaků (kozáků) pod vedením Ivana Honty a pravoslavného mnicha Maksyma Žalizňaka roku 1768. Kozáci zde zavraždili 20 tisíc obyvatel města – Židy, Poláky a uniaty, včetně žen a dětí. Pokračovat ve čtení “Ukrajina: je v Umani místo pro chasidy?” »

img599675V Haifě zemřel v úterý (8.7.) jeden z velkých rabínů, kteří se po druhé světové válce přistěhovali do tehdejší Britské mandátní Palestiny, ale kořeny svého učení čerpali z předválečných slavných ješiv východní Evropy. Rabbi Eliezer Hager byl nejen rebem či Admorem, ale také bojovníkem v Haganě. Skonal ve svém domě ve věku 91 let a byl dnes pochován v Bnei Braku. Na poslední cestě jej provázely tisíce chasidů.

Pokračovat ve čtení “Zemřel rebe chasidské komunity Szard-Viznitz” »

img60836Chasidské dvory v Izraeli během posledních let odmítaly povinné odvody mladých  mužů studujících v náboženských školách do IDF. Nyní vydal Vižnitzký rebe nové dramatické ustanovení, které naopak ukládá mladým chasidům, aby se dostavili k odvodu do armády. Důvodem k původnímu odmítnutí služby v IDF byla přítomnost mladých žen oblečených, podle chasidské tradice, necudně. Podle informací, které přinesl ortodoxní portál Kikar hashabat, došlo k jednáním mezi představiteli vižnických chasidů, které v této věci zastupoval náměstek ministra zdravotnictví (de facto výkonný ministr zdravotnictví) Jaakov Litzman – gurský chasid a zástupci IDF. Podle informace z kruhů blízkých Vižnického rebeho v Bnei Braku, bude pro brance, studenty ješiv, kteří se narodili do 16. ledna 1999 stanoven zvláštní termín, během něhož se mají hlásit k odvodu. Nad procedurou budou dohlížet rabíni z ješiv, kde budoucí branci studují. Tento postoj k odvodům a ke službě v IDF je hodnocen jako velmi pozitivní výsledek koaličních jednání mezi vládnoucí stranou Likud a ortodoxními stranami.

Pokračovat ve čtení “Vižnický rebe rozhodl – mladí chasidé musí k odvodu do IDF + video” »

Moshiach Breslover

údajné foto breslovského Mesiáše z kartičky, kterou ztratil v Praze na hlavním nádraží Moše Grunsberger

PUTNA (PUrimová Tisková ageNturA): Na Ukrajině v oblasti města Uman se objevil Mesiáš! Jak se podařilo naší tiskové agentuře exkluzivně zjistit, jedná se o dítě, které se narodilo před necelým rokem a zástupci breslovských chasidim v něm neomylně rozpoznali Mesiáše.

Existence Mesiáše je držena před veřejností v přísné tajnosti a vědí o ní jen zasvěcení.

Pokračovat ve čtení “ŠOK! Na Ukrajině se objevil Mesiáš! A Rusko se ho bojí!” »

imagesT5CHTN65

Nová výstavba v Haifské čtvrti Vižnic

V Haifě, přímořském městě, se stal včera příběh, který může znít jako smyšlený, ale jména aktérů jsou redakci známa. Haifa je proslulá jako bašta odborů, levicových intelektuálů a vědců se během posledních let stává také centrem chasidským. Tak není divu, že v jednom domě se v různých patrech nalézají dvě synagogy, jedna patří chasidům Vižnickým a druhá, dříve patřila Poalej Agudat Jisrael a nyní přešla do rukou chasidů Biale (anebo Biala). Vižničtí chasidé  si svojí synagogu v přízemí budovy rozšířili, nějak se nedohodli s radnicí a stavba byla označena jako nezákonná, proti čemuž se chasidé odvolali a tak probíhá zdlouhavé jednání se stavebním úřadem radnice. Předběžné opatření nařizuje zachovat stav ke dni podání oznámení o nelegální stavbě. S blížícím se svátkem Sukot však chasidé Biala potřebovali místo pro svoji suku, jako jediná možnost pro umístění suky byla shledána střecha nelegálního přístavku Vižnické synagogy. Aby nedošlo k úrazu upevnili chasidé Biala na střeše synagogy Vižnic zábradlí, čímž, narušili původní stav. Bdělý občan nepatřící k žádnému chasidskému dvoru ani k jiné židovské ortodoxní či tradiční komunitě, hbitě uvědomil policií. Mezitím stejně hbití bialští chasidé postavili i suku . Do toho přišla policie vyšetřit situaci na místě. Strážci zákona prohlédli zábradlí , suku a začali jednat, moudře se optali zda obyvatelům domu suka a zábradlí vadí. Kupodivu první, kdo podepsali před zraky ochránců zákona souhlas s existencí suky a příslušného zábradlí, nebyli v domě bydlící chasidé Vižnic, ale příznivci před rokem zesnulého rabína Ovadii Josefa z.c.l., tedy sefardští ortodoxové, po nich podepsala většina ostatních obyvatel domu, snad kromě bdělého občana, který policii povolal. Konečný verdikt tedy zní, stav přístavku, který je klasifikován dosud jako nezákonný nebyl změněn, protože stavba nalézající se na jeho střeše musí být podle rozhodnutí izraelské policie odstraněna ihned po skončení svátku Sukot. Kdo by chtěl, mohl by tento příběh zasadit do carského Ruska, rakousko-uherského Mukačeva či New Yorku třicátých let, ale jedná se skutečně o Izrael roku 2014.

modlitební protestní shromáždění statisíců charedim, Jeruzalém, Izrael, 2. 3. 2014

Stovky tisíc charedi-zbožných židů se dnes odpoledne v Jeruzalémě zúčastnily hromadného modlitebního shromáždění na protest proti zákonu, který ruší výjimku z povinné vojenské / civilní služby pro mužské členy komunity. Výjimka existuje od vzniku Státu Izrael a nyní má být zrušena z důvodu „rovného sdílení břemene služby.“

Demonstrace, jíž se účastnili charedim z celé země, v čele s významnými rabínskými autoritami ochromila části hlavního města Jeruzaléma, včetně hlavního  vjezdu do města.

Pokračovat ve čtení “Statisíce charedim protestovaly v Jeruzalémě modlitbou proti vládní politice (fotoesej, videa)” »

belzský odchod z Izraele?

belzský odchod z Izraele?

Belzští chasidé pohrozili „masivním omezením“ své přítomnosti v Izraeli. Stalo se tak minulou středu, jen několik dnů před plánovanou mohutnou nedělní demonstrací charedim-zbožných židů proti zákon o povinné vojenské / civilní službě. Podle informací čtvrtečních charedi novin Hamachane Hachered a novin Maariv se členové chasidské skupiny chtějí odstěhovat do USA a Evropy.

Charedim také tvrdí, že s realizací plánu přestěhování do USA a získáním statusu uprchlíků pro všechny charedi rodiny, které se rozhodnou opustit Izrael, přislíbili pomoc američtí senátoři.

Pokračovat ve čtení “Belzští chasidé hrozí odchodem z Izraele” »

příslušníci jednotky Nachal Charedi

příslušníci jednotky Nachal Charedi

Rabínské rady Degel HaTora, Agudat Jisrael a Šas po společném jednání v neděli večer oznámily, že studentům židovských náboženských škol je zakázáno sloužit v Izraelských obranných silách.

Oznámení je vážnou překážkou pro úsilí izraelské vlády zapojit charedi-zbožné muže buď do povinné vojenské nebo do náhradní civilní „národní“ služby.

„Rady učenců Tóry požadují, aby úřady okamžitě zrušily rozhodnutí výboru (Knesetu) o vynucování odvodů studentů ješiv k vojenské službě a vyzývá všechny studenty, aby se žádným způsobem nenechali odvádět do armády, nepodléhali žádným lichotkách ani trestům a nespolupracovali s armádními středisky pro začleňování charedim, ale namísto toho se usilovně ve dne i v noci věnovali svému studiu,“ uvádí se v prohlášení.

Pokračovat ve čtení “Charedi rabíni zakázali studentům ješiv sloužit v izraelské armádě” »

luachVýročí (Jahrtzeit, járcajt) rabiho Leviho Jicchaka (Levi Yitzhak, Levi Yitzhok, ) z Berdičeva (anglicky Berditchev, ukrajinsky Бердичів, polsky Berdyczów, rusky Берди́чев) milovaného chasidského vůdce v Polsku a na Ukrajině. Berdichever rebe, narozený roku 1740, je známý tím, že vždy interpretoval lidská jednání v nejlepším možném světle, díky čemuž si vysloužil označení „obhájce židovského lidu“. Je autorem oblíbeného komentáře k Tóře Kudešat Levi (Kedushat Levi). Také sepsal jidiš modlitbu “Bůh Abrahámův“ (v jidiš גאָט פֿון אַבֿרהם , Gott fun Avrohom), kterou mnozí Židé odříkávají před koncem šabatu. Zemřel 23. října 1810, 25. Tišri 5571.

luachVýročí (Jahrtzeit, járcajt) rabiho Nachmana z Breslova (נחמן מברסלב, v jidiš také reb Nokhmen Broslever), zakladatele hnutí breslovských chasidů. Rebe Nachman se narodil 4. dubna 1772 a žil v Polsku a na Ukrajině, kde inspiroval tisíce Židů k větší lásce k Bohu. Ačkoliv utrpěl ztrátu milovaného syna a manželky, rebe Nachman řekl: „Můžete dopadnout do nejhlubších hlubin, B-h chraň, ale bez ohledu na to, jak hluboko jste spadli, je zakázáno vzdát se naděje.“ Některé další z jeho nejznámějších výroků jsou: „Je velká micva být vždy šťastný“ a „Celý svět je úzký most – ale hlavní je nebát se“ (nyní populární hebrejská píseň Kol Ha-Olam Kulo). Rabi Nachman z Breslova zemřel 16. října 1810, 18. Tišri 5571. Každý rok na Roš HaŠana (židovský nový rok) putují tisíce Židů do města Uman na Ukrajině modlit se u jeho hrobu.

4oajaueb__w470h274q85

Foto: Flash 90

 Ultraortodoxní rabín Šlomo Pappenheim vydal v úterý velmi překvapivé prohlášení, které lze interpretovat jako halachické (podle židovského práva) nařízení, anebo přinejmenším doporučení. Vyzval chasidy, aby přestali nosit tradiční štrajmly,  (שטרײַמל) které jsou vyrobené z kůže zvířat a nahradili je štrajmly z umělé kožešiny. Svoje prohlášení zdůvodnil zákazem způsobovat zvířatům utrpení ( צער בעלי חיים). Rabín Pappenheim zašel ve svém prohlášení ještě dále, když řekl, že nošení kožešinových štrajmlů je znesvěcení Božího jména ( חילול ה‘) , protože lidé dnes jsou mnohem citlivější k situaci zvířat a používání kožešin vidí jako projev utrpení zvířat. Štrajml je kožešinová čepice, kterou nosí zejména chasidé o šabatu, svátcích a slavnostních příležitostech. Je vyroben z kůží sobola, kuny, norků a liščích ocasů. Pro výrobu jednoho štrajmlu se může spotřebovat až 30 zvířecích kůží a cena takového štrajmlu se pohybuje mezi tisíci až pěti tisíci dolary. Rabín Pappenheim, který stojí v čele ultraortodoxní komunity v Izraeli, která čítá mezi 50 až 100 tisíci členy, učinil toto prohlášení na konferenci, která se zabývala právy zvířat. Této konference se zúčastnili mnozí významní náboženští představitelé. Svoje prohlášení uzavřel rabín Pappenheim slovy: „Měli bychom se dostat do takové situace, že se lidé budou stydět nosit štrajml z pravé kůže a syntetické štrajmly budou zcela běžné.“

Pokračovat ve čtení “Rabín Pappenheim: konec kožešinových štrajmlů” »

01 (26)

Ženich s dědečkem, při oblékání tradičního kitlu

Jeruzalém zažil v úterý večer neobyčejnou událost, ženil se vnuk Belzkého rebeho, tedy představitele a hlavy chasidů, pochízejících z polského Belzu. Svatba byla ohromná a podle odhadu policie se jí účastnilo padesát tisíc hostů z celého světa. Pro českého čtenáře je to možná poněkud kuriózní představa, ale svatba vnuka duchovního představitele, a tedy pokračovatele dynastie je událostí vskutku mimořádnou.  Historie belzských chasidů začíná na počátku devatenáctého století v západoukrajiském městě Belz, ve Lvovské oblasti. Území decimované válkami a pogromy dalo vzniknout  duchovnímu hnutí, které pokračovalo i po té, kdy za první světové války fronta přešla několikrát přes města a vesnice, kde chasidé žili svůj skromný život. Opravdový konec chasidismu v Belzu a okolí přinesla II. světová válka.  Rabín  Aharon Rokeach tehdejší belzský rebe byl spolu se svým bratrem zachráněn, jejich rodiny zahynuly. Podařilo se jim přes Maďarsko uprchnout do tehdejší mandátní Palestiny, kde se znovu oženil. Narodil se mu jediný syn Yissachar Dov Rokeach (II)  19. ledna 1948, dnešní belzký rebe a dědeček ženicha Šaloma Rokeacha.  Rabín Aharon Rokeach zemřel v říjnu 1949 ve věku 46 let. V roce 1966 se jediný pokračovatel belzské dynastie stal rebem – duchovní hlavou bezských chasidů, jejichž počet je dnes pravděpodobně vyšší, než byl v samotném místě jejich původu. Nemalou zásluhu na tom má práve rebe, který vychází ze starých chasidských tradic, ale nebojí se moderních metod vzdělávání a výchovy. V tom je patrně skryto také tajemství jeho úspěchu. Svatba vnuka je zárukou pokračování rodu a do jisté míry i důkazem o zázraku. Nevěsta pochází z vážené belzské rodiny a jmenuje se Hannah Batya Penet.  Věřme že život tohoto mladého páru bude šťastný a tradice díky nim bude pokračovat. Svatby v chasidských dynastiích mají svůj řád  a proto je možné že se někomu nemusí zdát v moderní době normální, že nevěstin závoj není z tenkého tylu, ale z neprůhledné látky. Je to v ortodoxních obcích přijatá tradice, že nevěsty mají zahalenou tvář, aby je neobtěžovaly zraky všech přítomných.  Stejně tak jako ženich má pod slavnostním kaftanem oblečený bílý kitl – pohřební rubáš, který mimo jiné má připomínat pomíjivost pozemského života.

Pokračovat ve čtení “Svatba vnuka belzského rebeho v Jeruzalémě (fotoesej, videa)” »

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Září 2017
Po Út St Čt So Ne
« Srp    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Archiv