… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Diaspora

časy - zmanimVážení čtenáři a návštěvníci. Protože není čas jako čas, a zároveň hraje čas v judaismu velkou roli, přibyl v horní navigaci v položce „zmanim“ nový boční panel.

Abychom se obešli bez duplicit, neukáže vám zmanim pro konkrétní den ani týden, protože tyto informace získáte o kousek vlevo 😉 Zato se dozvíte dnešní datum gregoriánské i hebrejské – včetně hebrejského zápisu – a informací, jako jsou příchod šabatu, paraša (můžete se pak lépe orientovat v týdenních komentářích r. Mayera nebo si elektronicky nalistovat parašu v elektronické podobě umístěné ke stažení na Eretzu), haftara, blížící se svátek a v neposlední řadě nyní velmi aktuální počítadlo omeru.

Pokračovat ve čtení “Nový panel v menu „ZMANIM“” »

luach4. kislevu 346 př.o.l. přijela do Jeruzaléma delegace babylonských Židů, aby se zeptala proroka Zachariáše, zda má být svátek Tiša B’Av (Tisha B’Av) do budoucna zrušen (Zachariš kapitola 7.). Tiša B’Av je vzpomínka na zničení Chrámu, a tou dobuou byl právě budován Druhý Chrám.

Odpověď, zachycená v Talmudu, zněla, že pokud Izrael zůstává pod cizí vládou, potud svátek zůstává – i když je Chrám postaven. Ale pokud je Chrám postaven a Izrael si vládne sám, pak se svátek má změnit na den oslav. Protože Druhý Chrám byl následně zničen (také na Tiša B’Av, o 420 let později Římany), je tento svátek dnes připomínán stále jako židovský národní den smutku.
Pokračovat ve čtení “Dnešek v historii – 4. Kislev” »

101Dnes večer zahajujeme poslední z podzimních svátků, který nazýváme שמיני עצרת. Je to vlastně osmý den poté, kdy skončil sedmidenní svátek Sukot. Šmini aceret završuje sérii podzimních svátků, kterou jsme zahájili Roš hašana – Novým rokem. V Tóře se uvádí (Nu 29,35) : „Osmého dne budete mít slavnostní shromáždění. Nebudete vykonávat žádnou všední práci.“ O významu názvu svátku se zmiňují mnohá místa zapsané ústní tradice – midraše. Například komentátor Raši uvádí k slovům Tóry „עצרת תהיה לכם“ – bude u vás zakončení (zdržení). Zdržíte se konání práce. Druhé objasnění je toto: Zdržte se (nespěchejte) s odchodem z Jeruzaléma. Což je pro nás ponaučením, že se máme ještě zdržet přes noc, t.j. nevydávat se na zpáteční cestu ihned po završení sedmého dne svátku Sukot. (Sifre). Je i alegorické vysvětlení svátku Šemini aceret. Synové Izraele během sedmi svátečních dní Sukot přinášeli oběti ( 70 býků) podle počtu národů světa, a nyní se chystají na zpáteční cestu z Jeruzaléma do svých domovů. Proto jim Hospodin pravil: „Prosím, uspořádejte mi ještě malou hostinu, abych se s vámi ještě („v rodinném, intimním kruhu“) potěšil.“ (Traktát Suka 55b). Šmini aceret připadá v Erec Jisrael na začátek období dešťů a proto naši učenci stanovili, že tento den před opakováním modlitby musaf (letos ve čtvrtek, 26. září) se bude pronášet prosebná modlitba za déšť – תפילת גשם . Modlitba se nachází v hebrejsko-českém siduru „Adir ba-marom“ na str. 381-4. (Nakladatelství Bergman, Praha 2009). Proto také od musafu pro Šemini aceret pronášíme na počátku jakékoliv amidy až do musafu prvního dne Pesachu slova: „משיב הרוח ומוריד הגשם – Dáváš vanout větru a padat dešti“.

Pokračovat ve čtení “Poslední z podzimních svátků – Šemini aceret a Simchat Tora” »

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Červenec 2017
Po Út St Čt So Ne
« Čvn    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Archiv