… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




halacha (židovské právo)

rudá krávaPUTNA (PUimová Tisková ageNturA): Vlna vzrušení zachvátila dnes večer židovský svět poté, kdy se rozneslo, že v Praze se podařilo vyšlechtit krávu, která je zcela, do posledního chloupku, rudá. Její existence by naznačovala brzkou výstavbu Třetího Chrámu v Jeruzalémě a příchod Mesiáše.

Červená kráva (para aduma, פרה אדומה) byla v minulosti obětována v jeruzalémském Chrámu a popel z ní byl užíván k očišťování. K tomu, aby červená kráva splňovala všechny halachické podmínky, ovšem nestačí jen čistě červená barva celého dobytčete, ale je nutné splnění i dalších podmínek, například se musí jednat o alespoň dvouletou jalovici, která nikdy nenesla jho ani nebyla užita k práci. Podle tradice od doby Mojžíšovy do zničení Druhého Chrámu bylo obětováno jen devět takových krav.
Pokračovat ve čtení “RARITA?! Je v Praze skutečně rudá kráva?!” »

Rabín Jicchak Josef

Rabín Jicchak Josef

Vrchní sefardský rabín Izraele Jicchak Josef pokračuje v tradici svého otce rabína Obadii Josefa z.c.l., jehož  kontroverzní výroky občas iritovaly mnohé izraelské občany a byly žádanou látkou pro komentáře novinářů a politiků.

Rabín Jicckak Josef ve své týdenní lekci uvedl, že „podle halachy (židovského náboženského práva) nesmí gój (jinověrec)  žít v zemi Izraele, pokud na sebe nepřijme sedm přikázání Noemových synů. Pokud tak neučíní, pošleme ho do Saudské Arábie.“ Rabín dále pokračoval a řekl: „Tak to je podle halachy. Nejsme agresivní a vláda nemá takovou sílu, ale tak bychom to měli dělat. Gójům (kteří nepřijmou sedm přikázání Noemových synů) je zakázáno žít v zemi Izraele. Čekáme na mesiáše a ten to vyřeší.“ Mnozí, neznalí náboženských tradic a práva, tak jak minulosti zatracovali jeho otce, budou nyní pro tato slova zatracovat i jeho syna, rabína Jicchaka Josefa. Jistě je označí za xenofobní, temně středověká, nedůstojná vrchního rabína atp. Podívejme se však, co říká Deuteronomium 10,19: „Milujte tedy hosta, neboť jste byli hosty v egyptské zemi.“ Hostem nebo příchozím גר (ger) či přesněji גר תושב (ger tošav) je míněn jinověrec, který žije v zemi Izraele a přijal na sebe sedm přikázání Noemových synů, kterými se řídí. Jaká přikázání má takový jinověrec dodržovat, aby byl považován za hosta a žil spolu s námi v zaslíbené zemi, aniž by jej kdokoli měl právo vyhnat. První důkaz o existenci tohoto zákoníku, jehož základem je První Mojžíšova 9,1-17, se nachází v Pseudoepigrafickém díle Kniha Jubilejí 7,20.  Těchto sedm přikázání nalezneme též v talmudickém traktátu Sanhedrin 56a, kde se jasně specifikují: 1. Ustanovení soudců, 2. Zákaz rouhání, 3. Zákaz modloslužby, 4. Zákaz incestu a cizoložství, 5. Zákaz vraždy, 6. Zákaz krádeže a 7. Zákaz požívat maso ze živého zvířete (Zákaz krutosti nad zvířaty).

Pokračovat ve čtení “Vyhnání jinověrců ze zaslíbené země podle rabína Jicchaka Josefa” »

get

Rucne psaný text rozvodového listu.

Nejvyšší rabínský soud v Jeruzalémě – בית הדין הרבני הגדול vyřkl klatbu – cherem nad mužem, který již tři roky odmítá dát rozvodový list – get své ženě a tak ji osvobodit od manželství neplnícího svou funkci. V tomto výjimečném rozhodnutí, které zveřejnili dajani vrchní rabín David Lau, rabín Aharon Katz a Eliezer Igra uvedli, že je možné zveřejnit jméno a fotografii tohoto muže odmítajícího dát své ženě get.
Pokračovat ve čtení “I v 21. století klatba jako právní donucovací prostředek” »

Karol Efraim Sidon, zdroj: Wikipedia, 2006

Karol Efraim Sidon, zdroj: Wikipedia, 2006

Po roce dovolené byl včera tajným hlasováním Rady FŽO K.  Sidon potvrzen ve funkci Vrchního zemského rabína.

Rabín Karol Sidon loni nastoupil neplacenou dovolenou, během níž doufal konsolidovat svůj osobní život.

Nakolik se tato osobní konsolidace podařila, je osobní věcí r. Sidona. Otázka, která je naopak veřejná, je ovšem záležitost halachická – je r. Sidon rozveden nebo ne?

Pokračovat ve čtení “Karol Sidon je staronovým zemským rabínem” »

časy - zmanimVážení čtenáři a návštěvníci. Protože není čas jako čas, a zároveň hraje čas v judaismu velkou roli, přibyl v horní navigaci v položce „zmanim“ nový boční panel.

Abychom se obešli bez duplicit, neukáže vám zmanim pro konkrétní den ani týden, protože tyto informace získáte o kousek vlevo 😉 Zato se dozvíte dnešní datum gregoriánské i hebrejské – včetně hebrejského zápisu – a informací, jako jsou příchod šabatu, paraša (můžete se pak lépe orientovat v týdenních komentářích r. Mayera nebo si elektronicky nalistovat parašu v elektronické podobě umístěné ke stažení na Eretzu), haftara, blížící se svátek a v neposlední řadě nyní velmi aktuální počítadlo omeru.

Pokračovat ve čtení “Nový panel v menu „ZMANIM“” »

thumb-ZB902Kapitola šestá

1. Toto jsou věci, ve kterých má pesachová oběť přednost před šabatem: (1) její porážka a rozstříknutí krve [na oltáři],(2) vyvržení vnitřností (3) a spálení tuku.(4) Ale její upečení a omytí jejích vnitřností šabat neodsouvá.(5) Přenášení [oběti ve veřejném prostoru] a přinášení zpoza hranice určené pro šabat (6) a odřezání výrustků (7) šabat [rovněž] neodsouvá.
2. (8) Rabi Eli’ezer řekl: „Nebylo by logické, že pokud porážka, která je považována za práci zakázanou [Tórou], odsouvá šabat, aby ty činnosti, které jsou zakázané pouze kvůli švut, rovněž odsouvaly šabat? (9) Rabi Jehošu’a mu řekl: „Nechť samotný svátek dokáže [že se nejedná o kal va-chomer], neboť v [případě svátku rabínští učenci] povolili [i takové činnosti, které jsou považovány za] práci (10) [pokud souvisí s ochel nefeš] (11) a [naopak i o svátcích] zakázali [činnosti, které spadají do kategorie] švut.“ (12) Rabi Eli’ezer mu řekl: „Co to je Jehošu’o? Copak lze [vyvozovat] důkaz [z něčeho, co je] rešut a [aplikovat jej na něco, co je] přikázání?“ (13) Rabi Akiva odpověděl a řekl: „Nechť za důkaz slouží pokropení [nečistého člověka vodou s popelem z červené jalovice, (14) neboť přestože se jedná] o přikázání (15) a je zakázáno pouze kvůli švut, přesto neodsouvá šabat; takže se nepodivuj nad tím, že ačkoli [se jedná] přikázání [vyplývající přímo z Tóry] a [jejich vykonávání o šabatu je] zakázáno pouze kvůli [tomu, že je rabíni zařadili do kategorie] švut, ani ony neodsouvají šabat.“ (16) Rabi Eli’ezer mu řekl: „Avšak vzhledem k tomu, co tvrdím já, že pokud porážka, která je [považována za zakázanou] práci, odsouvá [v případě, kdy je nutná ke splnění micvy] šabat, není logické, že pokropení [vodou při očišťování], které [spadá] pouze [do kategorie] švut, by mělo [v tomto případě] rovněž odsunout šabat?“

Pokračovat ve čtení “Traktát Mišny Pesachim – 6. kapitola” »

thumb-ZB902Kapitola pátá

1.(1) Každodenní odpolední oběť je [běžně] porážena v půl deváté a obětována je v půl desáté.(2) V předvečer Pesachu je porážena v půl osmé a obětována v půl deváté, ať už je všední den nebo šabat.(3) Pokud předvečer Pesachu připadl na předvečer šabatu, je poražena v půl sedmé a obětována v půl osmé a pesachová oběť [byla obětována co nejdříve] po ní.(4)
Pokračovat ve čtení “Traktát Mišny Pesachim – 5. kapitola” »

thumb-ZB902 Kapitola čtvrtá

1. Na místě, kde je zvykem pracovat v předvečer Pesachu, [mohou] pracovat až do poledne; na místě, kde není zvykem pracovat, pracovat nesmí. (1) Ať už jde z místa, kde [mají v předvečer Pesachu] ve zvyku pracovat na místo, kde nepracují, nebo z místa, kde nepracují na místo, kde [mají] ve zvyku pracovat, platí pro něj omezení místa, ze kterého odešel i omezení místa, na které jde. (2) Člověk nesmí jednat jinak [než jak je běžné na daném místě, pokud by to mělo vzbudit] pomluvy.(3)
Pokračovat ve čtení “Traktát Mišny Pesachim – 4. kapitola” »

thumb-ZB902

Kapitola třetí 

1. Tyto musí být odstraněny na Pesach: (1) Babylónská kuta,(2) médské pivo, idumejský ocet a egyptský zitom; (3) barvířova drť, (4)kuchařovo těsto (5) a písařova pasta.(6) Rabi Eli’ezer říká: „Taktéž ženské šperky.“ (7) Toto je obecné pravidlo: Cokoli [má v sobě něco] z nějakého druhu obilí, musí být na Pesach odstraněno. Tyto [věci] jsou předmětem varování, ale [pokud se tak nestane], nezahrnují karet.

Pokračovat ve čtení “Traktát Mišny Pesachim – 3. kapitola” »

thumb-ZB902Kapitola druhá

 1. V kteroukoli dobu, kdy je povoleno jíst [chamec], jím může nakrmit i dobytče, zvířata a ptáky a může jej prodat nežidovi a je dovoleno z něj mít prospěch. (1) Pokud jeho čas uplynul, je zakázáno mít z něj prospěch a nesmí s ním [ani] zapálit pec nebo troubu. (2)Rabi Jehuda říká: „Chamec se nedá odstranit jinak, než spálením.“(3)Ale učenci říkají: „Může jej také rozdrtit a hodit do vzduchu nebo do moře.“ (4)

Pokračovat ve čtení “Traktát Mišny Pesachim – 2. kapitola” »

thumb-ZB902Překladatel Jiří Blažek poskytl eretz.cz svůj překlad mišny1matzah1 Pesachim pro potřebu a informaci čtenářů. Mišna je první zapsaná sebraná zákonná tradice ústního zákona a tvoří základ Talmudu. Redaktorem této zapsané ústní tradice byl kolem roku 200 o.l. rabi Jehuda HaNasi. Pro mnohé to může být vůbec poprvé, kdy se seznámí s talmudickým textem v  českém překladu. Text je opatřen vysvětlivkami, které čtenář nalezne pod čarou. Autor i redakce uvítají názory čtenářů na tento příspěvek, jehož pokračování bude publikováno i během následujících dnů.

Pokračovat ve čtení “Traktát Mišny Pesachim – 1. kapitola” »

Dnes večer (31.3.) začíná nový měsic nisan, to znamená, že se blíží svátek Pesach a ve většině domácností ale také synagógách se na tento svátek již připravují. Jedním z důležitých atributů svátku jsou macesy, které se v dnešní době pečou strojově. Nejvzácnější jsou ovšem macesy pečené ručně při dodržení všech pravidel jak jsou popsána v Talmudu. Podívejme se, jak se tento několik tisíc let starý recept připravuje dnes.

Pokračovat ve čtení “Ruční pečení macesů – video” »

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Září 2017
Po Út St Čt So Ne
« Srp    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Archiv