… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Lag baOmer

וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה אֱמֹ֥ר אֶל־הַכֹּֽהֲנִ֖ים בְּנֵ֣י אַֽהֲרֹ 21,1- A Hospodin řekl Mojžíšovi: „Mluv ke kněžím, Áronovým synům…“Komentátor rabi Šlomo Jicchaki-Raši zde odkazuje na pasáž z traktátu Jevamot 114a, která ukládá dospělým kněžím (כהנים) postarat se o to, aby jejich děti neporušovaly zákazy spojené s kněžskou svatostí. Kněží mají povinnost vychovávat své děti k tomu, aby v budoucnu převzaly v rituální čistotě a svatosti kněžský úřad.V této paraše se hovoří o svatosti, jejíž nejvyšší stupeň má velekněz (כהן הגדול) a kněží.V Tóře se hovoří o různých stupních svatosti: 1. svatý je celý národ Izraele, vyšší stupeň svatosti mají lévijci (לויים), ještě vyšší stupeň svatosti mají kněží (כהנים) a nejvyšší stupeň svatosti má výše zmíněný velekněz.Také sedmý verš vzhledem ke svatosti kněží jim zakazuje pojmout za manželku nevěstku nebo zneuctěnou ženu, neožení se ani s ženou zapuzenou od muže….Z tohoto verše se učíme, že kohen-kněz (kněžství se narozdíl od příslušnosti k židovství dědí po mužské linii) se dodnes nesmí oženit s rozvedenou ženou, ani s prozelytkou.
Pokračovat ve čtení “Paraša EMOR (Lv 21,1-24,23) a 33. den Omeru” »

c86a408087344417ad48c22475092d59Letos začíná LaG ba-Omer ve středu večer, 25.května a končí ve čtvrtek večer, 26. května. Tradice nám říká, že tento den ustala epidemie, která postihla žáky rabi Akiby a ti již neumírali. (Ovšem v talmudickém traktátu Jevamot 62b se uvádí, že žáci rabiho Akiby umírali na záškrt v období od Pesachu do Šavuot). Ať tak či onak, tento den se vymyká ostatním dnům „sefirat ha-omer“ a je povoleno se veselit, konat svatby, aškenázové se mohou nechat ostříhat (sefardé až o den později, 34. dne omeru). Tento den je dnem úmrtí rabi Šimona bar Jochaje, tanaity 2. stol. o.l. a jednoho z žáků rabi Akiby, kterému se epidemie vyhla. (Mnozí pokládají tuto zvláštní selektivní epidemii za římský teror, kterému padlo za oběť na 24 tisíc žáků rabi Akiby – aktivních účastníků proti římského povstání Bar Kochby).

Pokračovat ve čtení “LAG ba-OMER v Meronu + video” »

Kever Rabi Simon bar Jochaj IV.Dnes večer začíná 33. den počítání omeru (snopku) neboli ל“ג בעומר, který podle židovského kalendáře připadá vždy na 18. den měsíce ijaru. (Pramen o přinesení snopku ječmene jako obětiny do Chrámu nalezneme v knize Leviticus 23,9-16. Tato pasáž je částí týdenního oddílu Tóry „Emor“, který budeme číst v synagógách o šabatu 9. května.
V talmudickém traktátu Jevamot 62b se uvádí, že v období mezi druhým pesachovým dnem a svátkem Šavuot zemřelo na jakousi epidemii 12 tisíc párů, t. j. 24 tisíc žáků rabiho Akiby. Proč se tak stalo, vysvětluje Talmud, že byli tak potrestáni za to, že si vzájemně neprokazovali patřičnou úctu. Babylónský učenec Rav Šerira Gaon (906-1006) psal ve svém historickém díle zvaném Igeret rav Šerira Gaon, že žáci rabiho Akiby padli za oběť pronásledování Římanů. S tímto míněním souhlasí i dnešní historici. Rabi Akiba byl duchovním vůdcem Bar Kochbova povstání (132-5 o.l.) a tudíž jeho žáci se aktivně účastnili proti-římského odboje. Po potlačení povstání se Římané mstili všem, kdo se jej zúčastnil nebo jen povstalcům pomáhal. Pronásledování ustalo teprve smrtí císaře Hadriana roku 138.
Pokračovat ve čtení “LaG ba-omer a hilula (oslava) rabiho Šimona bar Jochaje” »

imagesWZTSHR0EV knize Leviticus 23,9-11 přikazuje Hospodin synům Izraele, aby druhého dne po dni odpočinku (po prvním pesachovém dni) přinesli snopek – omer, který kněz nabídne Bohu jako oběť podávání. Od tohoto dne se má odpočítávat sedm plných týdnů, t.j. 49 dní a v padedátý den přinést Hospodinu novou přídavnou oběť – 23,15-17. Toto období od druhého dne Pesachu do Šavuot se nazývá sfirat ha-omer čili počítání omeru (snopku). Letos totoobdobí spadá na dobu od 16. dubna do 3. června včetně. Toto období se považuje za období smutku, kdy dodržujeme některé smuteční obyčeje, například muži se neholí a nestříhají si vlasy, nenavštěvujeme žádná zábavná zařízení a především, nekonají se v tomto období žádné svatby. Tato tradice dodržování smutečních zvyků je spojena stím, že v tomto období, mezi Pesachem a Šavuot, jak uvádí talmudický traktát Jevamot 62b, zemřelo na epidemii záškrtu dvanáct tisíc párů, t.j. 24 tisíc žáků rabi Akiby, neboť si vzájemně neprokazovali patřičnou úctu. Jediný den, kdy tato smuteční omezení sfirat ha-omer jsou zrušena je dnešní den – třiatřicátý den počítání snopku čili ל“ג(33.) בעומר– 18. ijaru. Podle tradice, tento den neumírali žáci rabi Akiby. Proto se LaG beomer také nazývá Dnem žactva a v židovských školách je volno. Pozdější tradice spojuje tento den se smrtí rabi Šimona bar Jochaje. Rabi Šimon bar Jochaj byl jedním z mála žáků rabi Akiby, kteří nezemřeli na záhadnou epidemii. Když však zestárl a přiblížily se dny jeho skonu, zapřísáhl své žáky, aby v den, kdy jeho duše vystoupí na nebesa a bude se radovat z Hospodinovy, tak oni se spolu s ní musí radovat na Zemi. Proto den úmrtí rabi Šimona bar Jochaje není klasickým jahrzeitem – výročím smrti, ale je oslavován jako hilula (svatba Bar Jochajovy duše) s veselím, tanci, zpěvy a zapalování tradičních ohňů. Oheň je symbolem Tóry. Pro někoho může být Tóra ohněm, jehož světlo mu ozařuje správnou cestu a jehož teplo jej hřeje, pro jiného může být ohněm vše spalujícím. Podle tradice se rabi Šimon bar Jochaj skrýval třináct let před Římany v jeskyni u galilejské vesnice Peki’in. Za tu dobu mu podle tradice odkryl Hospodin všechna tajemství Tóry, která pak rabi Šimon bar Jochaj zapsal a tak se stal legendárním autorem základní knihy židovské mystiky – Sefer Zohar (Kniha Záře). Rabi Šimon bar Jochaj je pohřben v Mejronu, kam se o LaG be-omer sjíždějí statisíce Židů, aby utili jeho památku.

Pokračovat ve čtení “Lag be-omer” »

r0gIyVNxbQ8ifx9vKrvKAP_gsvkqqM8Unz445j0zHJsMálokdo asi ví, že v Thajsku působí celkem devět rabínů Chabadu, a v samotném Bangkoku jsou 3  synagógy. Letošní Lag ba-Omer oslavili v jedné z nich  zapálením ohně na památku rabiho Šimona bar Jochaje  a  tradičním průvodem spojeným se zábavným programem pro děti a jejich rodiče . Ozvěny svátku se tak z galilejského Meronu dostaly až do dalekého Thajska.

 

 

 

 

frsXG7Gz_RX8_dm1SHAg4eaqcWxfcDWNSNvc9Eie-d8

xkGuLakPcuiMhm0ZSavDvZXgDGg-sOfPeKexeWSSaTM

a5o3_FPyO7Ek6EBSGCY3M9JLbxpJCyX6vomW3YkbhQE

gsVo7F1IWDuuh8Jbg90poXVwnn4ijf_haelRssZVoeI

 

vRPjMnqTOrE_mmyl1BSklGuK01K3t4dw1TRszzMH9bo

Dp4T7TC_9wzwB8whzZ_RxC_mCV-LWCTDHksTwGJ2468

7p3SJQORfo7ArXKddktZUPfg6aPqFi6Uba1KbLzwOc4yPHWK88gAuQ2QhGNhyD7ITo3A2T-84SEbN4-tkJUXGc

 

 

_xyRLxWI8-NnBoO98RKoOhFn70Ux-vI6zkUumuAx97Q

UxbUexiIrsYdyrP0gsv_Ed-SNifx91uEPe7gqERY-3Q

 

iXSY-y6WbXgIHGFS6tQd2lkisePlrjEYq_5q3C2-csc

D0uNvQvNMUO5T0mIL0QyKuwnk1PJF2xFN5DCZ1115dM

 

810052607656749420536Ihned po zakončení šabatu (27. dubna v 21.15 hod.) začíná LaG ba-Omer neboli 33. den počítání omeru. V talmudickém traktátu Jevamot 62a se uvádí, že „rabi Akiba měl 12 tisíc párů, t. j. 24 tisíc žáků od Gevatu do Antiprasu (Antipatris) a všichni zemřeli v jednom období….. Všichni zemřeli v období od Pesachu do Šavuot, protože si neprojevovali navzájem patřičnou úctu. Země se tak ocitla pustá, bez Tóry, až do doby , kdy rabi Akiba přišel k našim mistrům na jihu a učil je Tóře. Byli to rabi Meir, rabi Jehuda, rabi Josej, rabi Šimon bar Jochaj a rabi Elazar ben Šamua, kteří opět oživili učení Tóry v této době.“ Tito zmínění rabíni a žáci rabi Akiby nezahynuli. Problém je též, jaká epidemie postihla 24 tisíc Akibových žáků. Někteří učenci míní, že to byl záškrt – אסכרה. Zcela jiné vysvětlení pro záhadnou epidemii, která postihla pouze žáky rabi Akiby podává babylónský Šerira Gaon (906-1006), který jejich smrt vysvětluje jako zavraždění či zabití v boji –שמדא. Zde bude mít Šerira Gaon jistě pravdu, neboť s největší pravděpodobností šlo ne o epidemii, ale o teror, který Římané začali uplatňovat vůči všem, kteří se zúčastnili Bar Kochbova povstání (132-135), a to až do smrti císaře Hadriana (138 o.l.). Jak víme, rabi Akiba byl ideologickým vůdcem povstání, který dokonce prohlásil velitele židovských povstalců Šimona bar Kochbu za Spasitele – Mesiáše. I z tohoto mylného Akibova výroku vidíme, že v některých kruzích tehdejší židovské společnosti byl považován za Pomazaného Božího – Mesiáše ten, kdo zbaví židovský národ nenáviděného římského jha. Pokud byl rabi Akiba duchovním vůdcem povstání, tak jistě jeho žáci byli prvními, kteří pozvedl zbraň proti římským utlačovatelům. Tradice nás učí, že právě 18. ijaru, tedy 33. dne počítání omeru nikdo z žáků rabi Akiby neumřel. Proto tento den je nazýván též Dnem žáků. Tradičně se zapalují ohně  (až po skončení šabatu!). Smysl tohoto obyčeje lze vysvětlit buď jako památku na Bar Kochbovo povstání. Povstalci si ohňem předávali zprávy o pohybu římských legií atp. Další vysvětlení je, že Tóra je jako oheň. Ten, kdo se ji poctivě učí a plní její přikázání, toho příjemně hřeje. Avšak ten, kdo chce Tóru zneužít, toho může spálit ničivým ohněm.

Pokračovat ve čtení “LaG ba-Omer” »

muzikaV neděli se v Městské knihovně v Praze uskuteční Malý židovský festival, který přinese ukázku z různých žánrů židovské hudby. Nelze nepřipomenout, že se pořadatelům ať již vědomky či nevědomky podařilo najít příhodné datum. Neděle 28. dubna je totiž podle židovského kalendáře 33. den od svátku Pesach zvaný též Lag Baomer, významný jako den výročí úmrtí rabína Šimona Bar Jochaje (zemřel r. 170 o.l.), který je podle židovské tradice považován za zakladatele kabalistického učení. Před svou smrtí si přál, aby za něj lidé netruchlili, ale naopak radovali se, že již přichází do lepšího světa. Toto je jeden z důvodů, kdy je přerušeno období smutku mezi svátkem Pesach a Šavuot, kdy se zbožní židé vyhýbají hudbě a i radostné události jako obřízka, zásnuby apod. jsou bez obvyklého veselí jehož je hudba nedílnou součástí. V tomto období se také nekonají svatby, ale zejména u sefardských židů je to právě Lag beomer, kdy přísná pravidla smutku končí a s blížícím se svátkem Šavuot se již mohou konat svatby.  Malý židovský festival, tak přichází v pravou chvíli, učinit přestávku v období, které je z hlediska tradičního judaismu nejen těžké, ale i chudé na hudební prožitky.  Program festivalu je následující:

Pokračovat ve čtení “Malý židovský festival v Městské knihovně v Praze” »

Dnes večer začíná LaG be-omer, neboli 33. den (ל“ג podle gematrie je 33) den počítání snopku-omeru. V židovském kalendáři tento den připadá vždy na 18. den měsíce ijaru.

Obdobím počítání omeru nazýváme dobu 49 dní od druhého dne Pesachu do svátku Šavuot, tak jak se uvádí v Lv 23,9-16. V talmudickém traktátu Jevamot 62b se uvádí, že v tomto období zemřelo na jakousi epidemii dvanáct tisíc párů, tj. 24 tisíc žáků rabiho Akiby. Měl to být trest za to, že se k sobě nechovali s patřičnou úctou.

Pokračovat ve čtení “LaG be-omer” »

Zítra, ve 22.00 hodin, v mocaej šabat začíná LaG be-omer.

LaG beomer je 33. den počítání omeru (snopu), který vždy připadá na 18. den měsíce ijaru.

Podle tradičního příběhu, který nalezneme v talmudickém traktátu Jevamot 62b, mezi Pesachem a Šavuot zemřelo na záhadnou epidemii 24 tisíc žáků rabi Akiby. Proto v tomto období dodržujeme některé smuteční zvyky, například se nekonají žádné svatby, nepořádáme žádné akce spojené s veselím, muži se neholí a nestříhají. Pokud pořádáme bar / bat micvu, tak její průběh je vážnější a bez hudby.

Pokračovat ve čtení “LaG be-omer” »

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Listopad 2019
Po Út St Čt So Ne
« Kvě    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Archiv