… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Raši

Cipi Chotovely, 21. 5. 2015„Je důležité říct: Tato celá země je naše. Nepřišli jsme sem, abychom se za to omlouvali,“ prohlásila Cipi Chotovely (Tzipi Hotovely, ציפי חוטובלי), faktická šéfka izraelské diplomacie v projevu k izraelským velvyslancům.

I když je jen náměstkyní ministra zahraničí, stojí dnes Cipi Chotovely v čele izraelské diplomacie, protože post ministra není obsazen a funkci formálně vykonává premiér Netanjahu, který si funkci „šetří“ pro případ rozšíření své vládní koalice.

Pokračovat ve čtení “Šéfka izraelské diplomacie: Celá Země izraelská je naše” »

luachVýročí (Jahrzeit, járcajt) rabiho Šloma Jicchakiho (Shlomo Yitzhaki, רבי שלמה יצחקי), vynikajícího rabínského komentátora, známého pod akronymem svého jména jako Raši (Rashi, ‏רש”י). Jeho komentář k Pěti knihám Mojžíšovým je dodnes studován takřka každým židovským dítětem a dospělým, laikem stejně jako učencem. A jeho monumentální komentář k Talmudu, který je zahrnut v každém standardním vydání, je základem, na němž jsou založena takřka veškerá studia Talmudu. Raši se narodil 22. 2. 1040 a žil ve Francii, kde jeho vnuci Šmuel (Shmuel, Rashbam, 1085-1174), Jákov (Yaakov, Rabbeinu Tam, asi 1100 – asi 1171) a Jicchak (Yitzchak, Rivam) sestavili talmudický komentář Tosfot, který je hned po Rašiho komentáři druhým nejnenahraditelnějším pro správné pochopení textu.

Je překvapivé, že Raši vytvořil všechna svoje díla v křižáckém období, která byla pro Židy extrémně nebezpečná. Stejně udivující je, že Raši strávil svůj život jako obchodník s vínem a rabínské komentáře psal ve svém volném čase. Zemřel 13. 7. 1105, 29. Tamuz 4865.

Mimochodem, Rašiho komentáře jsou prvořadým pramenem informací pro studium středověkého francouzského jazyka a kultury. Nedávné 900. výročí jeho smrti bylo ve Francii široce vzpomínáno, včetně veřejných obřadů, konferencí a poštovní známky, vydané na jeho počest.

ואלה המשפטים אשר נתשים לפניהם1 tora – Toto jsou právní ustanovení, která jim předložíš.

Komentátor Raši vysvětluje: „Tak jako ta předcházející byla ze Sinaje, tak i tato pocházejí ze Sinaje.“ Tedy všechna tato ustanovení jsou Slovem Božím.  Raši to vysvětlil proto, neboť se obával,  že by si někteří lidé mohli myslet, že tato právní ustanovení mající logický charakter,  jsou lidským rozumem zcela pochopitelná  a proto nejsou nic jiného než produktem lidského myšlení, nikoli však Božími přikázáními. Proto nás Raši upozorňuje, že i tato právní ustanovení jsou „ze Sinaje“, podobně jako jiná přikázání, která náleží do kategorie „חוקים“ a plníme je, neboť si to Hospodin přeje a nikoli proto, že bychom je chápali rozumově, například ustanovení o červené krávě –.פרה אדומה (podle חידושי הרי“ם rabi Jicchaka Meira Altera, 1799-1866, prvního gerského rebeho – z Góry Kalwarije v Polsku) Pokračovat ve čtení “Paraša MIŠPATIM (Ex 21,1 -24,18)” »

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Prosinec 2016
Po Út St Čt So Ne
« Lis    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Archiv