… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Řím

Prokurator Maurizio Romanelli během tiskové konference

Prokurator Maurizio Romanelli během tiskové konference

Teror v Evropě neustává, pouze je občas dobře skryt, aby s o to větší silou náhle a zákeřně udeřil. Ve čtvrtek, 28. dubna vydala italská policie zatykače na šest teroristů podezřelých z plánování teroristických útoků proti izraelskému velvyslanectví v Římě a proti Vatikánu. Zároveň jsou teroristé podezřelí ze spojení s tzv. Islámským státem. Zanedlouho po vydání zatykačů byli čtyři teroristé zatčeni v Miláně. Všichni podezřelí jsou mladí lidé ve věku 20 plus. Všichni čtyři zatčení, mezi nimiž je i manželský pár a jeden, který se zabývá kickboxingem známý jako Abed a-Rahím Mutharik, jsou marockého původu. Jak vyplynulo z policejního šetření, další dva podezřelí – Italka a Maročan, kteří byli se zatčenými dříve ve styku, zatčeni nebyli a policie se domnívá, že již asi před rokem opustili Itálii a nyní se pravděpodobně nalézají v řadách teroristů Islámského státu kdesi v Sýrii nebo Iráku. Zatčení bylo uskutečněno poté, kdy kromě jiných operací policie vyhodnotila také odposlechy telefoních rozhovorů několika podezřelých. Mezi jiným, jeden z podezřelých říká druhému do telefonu: „Přísahám, že budu první, který napadne křižáky v Itálii. Bude-li tomu chtít Alláh, napadnu je ve Vatikánu.“ Další hovor tohoto teroristy byl také policejně zachycen, a v něm podezřelý říká, že chce zaútočit na izraelské velvyslanectví v Římě a proto se spojil s jistým mužem albánského původu, aby mu opatřil pistoli. Vrchní milánský prokurátor Maurizio Romanelli uvedl, že „Řím velmi přitahuje různé teroristické organizace.“ Prokurátor o zatčeném uvedl, že se jedná o specifickou osobu, která chtěla vyvíjet teroristickou činnost na území Itálie.“ Za zmínku si stojí připomenout, že před rokem bylo v Itálii zatčeno 18 osob, které byly podezřelé z příslušnosti k teroristické organizaci Al Kaida a plánovaly útoky ve Vatikánu.

Pokračovat ve čtení “Itálie v hledáčku teroristů Islámského státu” »

papež František v římské synagoze

papež František v římské synagoze

Řím. „Musíme být vděčni za všechno to, co bylo možno uskutečnit v posledních padesáti letech, protože mezi námi vyrostly a prohloubily se vzájemné porozumění, důvěra i přátelství“ – řekl Petrův nástupce během své včerejší odpolední návštěvy v římské synagoze, kde jej přivítal vrchní rabín Riccardo Di Segni a předsedkyně římské židovské obce Ruth Dureghello. Jako třetí papež tak po Janu Pavlu II. a Benediktovi XVI. navštívil František římskou židovskou obec. Uprostřed obtížných situací, jimž je vystaven nynější svět, poukázal papež na význam náboženství pro budování míru a spravedlnosti a opět zdůraznil, že násilí je v naprostém protikladu k jakémukoli náboženství hodnému svého jména, což – jak dodal – platí zejména pro tři monoteistická náboženství. Papeži Františkovi připravila vřelé přijetí zcela zaplněná synagoga. S mnoha přítomnými se římský biskup pozdravil osobně a soukromě pak pohovořil s vrchním rabínem a předsedkyní židovské obce.

Pokračovat ve čtení “Papež v římské synagoze: Bůh s námi má plány spásy (+ video)” »

papež a rabíniVatikán. Papež František dnes přijal delegaci evropských rabínů, v zastoupení jejich Evropské rabínské konference, která sdružuje na sedm set představitelů židovských obcí. Římský biskup ihned v úvodu vyslovil vděčnost za toto setkání, které je první návštěvou jmenované organizace u Petrova nástupce. Dnešní audienci poznamenalo nedělní úmrtí římského rabína Elia Toaffa, který komunitu italského hlavního města vedl plných padesát let (1951-2001) a který v římské synagoze přivítal vůbec prvního papeže – Jana Pavla II. roku 1986. Pohřeb italského rabína se konal dnes v jeho rodném severoitalském Livornu.

Pokračovat ve čtení “Papež před evropskými rabíny odsoudil antisemitismus i protikřesťanské násilí” »

AP2638896_ArticoloVatikán. „Je nepřijatelné zneužívat náboženství k ospravedlňování terorismu, pronásledování, násilí vůči nevinným lidem, profanace posvátných míst a ničení kulturního bohatství“. Touto deklarací se uzavřelo třetí katolicko-muslimské fórum, které se v těchto dnech konalo v Římě pod mottem: „Společně pracovat a sloužit druhým“. Katolickou delegaci vedl kard. Jean-Louis Tauran, předseda Papežské rady pro mezináboženský dialog, zatímco muslimskou stranu prof. Seyyed Hossein Nasr, znalec islámských studií na Washingtonské univerzitě. Ve středu 12. listopadu přijal účastníky mezináboženského fóra papež František a vyzval je, aby pokračovali cestou dialogu.

Pokračovat ve čtení “Muslimsko-katolické fórum: Terorismus nelze ospravedlňovat náboženskými důvody” »

napisZa měsíc a půl budeme slavit svátek Chanuka, který je nejen vzpomínkou na zázrak s olejem v chrámovém svícnu, který popisuje talmudický traktát Šabat 21b, ale je též oslavou hrdinného boje Makabejských, kteří osvobodili Jeruzalém od syrského vojska Antiocha IV. Epifana a jeho nástupce Antiocha V. Koncem roku 164 př.o.l. Hlavní silou osvobozeneckého boje židovského lidu proti Antiochově tyranii byla kněžská rodina Hasmonejských. Z členů této rodiny též časem povstala knížecí a později královská dynastie hasmonejských (makabejských) panovníků. Posledním králem z této dynastie byl judský král Matitjáš Antigonos II., který vládl v letech 40-37 př.o.l. Antigonos usiloval o uznání svého královského titulu Římany, kterého se mu však nedostalo, neboť správcem země byl jimi ustanoven Antipater I., otec budoucího krále Heroda I. Velikého. S tímto stavem se Antigonos nebyl ochoten smířit a všemožně usiloval o vládu nad Judskem, které připadlo po Antipatrově smrti (43 př.o.l.) jeho synu Herodovi. Antigonos se nakonec spojil s Parthy, nepřáteli Říma, a s jejich pomocí dobyl Jeruzalém a jimi byl i dosazen na judský trůn. Herodes pak s pomocí najatých žoldnéřů a dobyl celou Judeu a začal obléhat Jeruzalém. Tu mu přišli na pomoc římské oddíly ze Sýrie a společně s nimi po pěti měsících Jeruzalém dobyl. Antigonos byl zajat a odveden v okovech do Antiochie, kde byl na příkaz Marka Antonia roku 37 př.o.l. popraven. Toho roku se s požehnáním Říma dostává Herodovi královského titulu.

Pokračovat ve čtení “Málo známá hrobka posledního makabejského krále v Jeruzalémě + video” »

800px-Arch_of_Titus_Menorah1-500x300Zítra, 5. srpna ve 20.39 hodin večer začíná půst Devátého avu – תשעה באב. V tento nejsmutnější den židovského kalendáře vzpomínáme vlastně na zboření dvou jeruzalémských Chrámů – prvního, který zbořili Babylóňané roku 586 př.o.l. a druhého zbořeného Římany roku 70 o.l. Zničení prvního Chrámu a baybylónské zajetí byla opravdu tragická období pro tehdejší židovstvo. Nejenže jsme ztratili politickou nezávislost, neboť zaniklo Judské království a Babylóňané změnili jeho území v jednu ze svých provincií, ale většina židovského lidu byla ve dvou vlnách (r. 597 a 586 př.o.l.) odvedena do Babylónie. Zde naši předci sice žili pod kontrolou Babylóňanů, ale měli i určitou vnitřní autonomii. Tam, v zemi cizinců, jim dodával naději na návrat do Erec Jisrael prorok Ezechiel, který se stal duchovním vůdcem judských zajatců, s jejichž první vlnou přišel do Baylónie. Jeho vidění o údolí plném suchých kostí (37.  kapitola) je alegorií na zajetí, v němž je židovský lid podobný suchým kostem, ale i proroctvím o návratu „mrtvého“ lidu do vlasti, do Svaté země, kde bude vzkříšen k novému životu. To se za šedesát let stalo. Roku 539 př.o.l. Babylónie prohrála válku s Peršany a perský král  Kýros II. vydal o rok později edikt, kterým povolil Židům návrat do jejich vlasti, znovuvybudování Jeruzaléma a Chrámu. Roku 515 př.o.l. byl zasvěcen druhý Chrám. Zpočátku, pod vládou Peršanů mělo Judsko širokou autonomii. Tóra byla zákonem Judska a velekněz byl představitelem judských Židů před králem. Široké autonomii se Židé těšili i po obsazení země Alexandrem Makedonským (r. 332 př.o.l.) a za jeho nástupců Ptolemaiovců i prvních Seleukovců až do nástupu Antiocha IV. Epifana. Po vítězném povstání rodiny Hasmonejců (Makabejských) proti Antiochově tyranii,  povstalo časem Hasmonejské království (cca 142-37 př.o.l.). Chrám s kněžími (kohanim) a lévijci tvořil centrum náboženského, kulturního a intelektuálního života národa. Také v pozdním období existence Chrámu (1. stol. o.l.), kdy povstala nová skupina učenců – rabínů – חכמים, רבנים – Chrám, oběti a chrámová bohoslužba hrály nadále v životě našich předků velmi důležitou roli. První protiřímské povstání skončilo roku 70 zničením druhého Chrámu  a začala nedobrovolná diaspora židovského lidu do všech provincií Římského impéria. Ještě o jeden pokus svrhnout římské jho se pokusil Šimon bar Kochba roku 132, ale i toto povstání Římané utopili v krvi. Naděje na znovuvybudování Chrámu byla ještě za vlády císaře Juliana Apostaty, který se stavěl s pochopením k znovuvybudování jeruzalémského Chrámu, ale po jeho smrti r. 363 se i tato poslední naděje rozplynula. Od té doby jsme přijali myšlenku, že teprve s příchodem Mesiáše bude zbudován třetí Chrám. Devátý av je nejen dnem národního smutku provázeným půstem, ale i dnem, který symbolizuje jednotu židovského národa na celém světě.

Pokračovat ve čtení “Devátý av – před 1944 lety byl zničen druhý jeruzalémský Chrám” »

Židovská obec ŘímŘímští židé a křesťané se zítra v 19:45 hodin společně shromáždí se svícemi v rukou kolem Kolosea, aby upozornili na pronásledování křesťanů ve světě. Osvětlení Kolosea bude na památku obětí pronásledování naopak zhasnuto. Shromáždění se koná z iniciativy Židovské obce Řím (Comunità Ebraica di Roma) a křesťanské Komunity Sant’Egidio (Comunità di Sant’Egidio) a pod záštitou starosty Říma Ignazia Mariniho.

Smyslem shromáždění je upozornit na přehlížení a lhostejnost k pronásledování křesťanů, odsoudit násilí a náboženskou nenávist, které jsou skutečným znesvěcením B*žího jména.

Pokračovat ve čtení “Římská židovská a křesťanská komunita na obranu pronásledovaných křesťanů” »

Jan Pavel II. a rabi Elio Toaff v římské synagoze

Jan Pavel II. a rabi Elio Toaff v římské synagoze

Řím. Italští biskupové zaslali gratulaci emeritnímu římskému rabínovi Eliu Toaffovi (אליהו טואף), který 30. dubna 2014 dovršil 99 let. Tento nestor římské židovské obce (v jejímž čele stál v letech 1951 až 2002, pozn. Eretz) výrazně přispěl k rozvoji dialogu mezi katolickou církví a judaismem. Právě on 13. dubna 1986 přivítal v římské synagoze Jana Pavla II., s nímž jej až do smrti tohoto papeže pojilo osobní přátelství.

Pokračovat ve čtení “99 let rabína, který přivítal papeže v synagoze” »

Vatikán. U příležitosti svátku Pesach zaslal papež František „srdečné přání pokoje“ římské židovské obci. V telegramu adresovaném vrchnímu rabínovi Riccardovi Di Segni papež vyjadřuje přání, aby „památka na vysvobození z útisku mocnou Hospodinovou paží“ inspirovala „projevy milosrdenství, smíření a bratrské blízkosti k těm, kdo trpí pod tíhou nového otrokářství“. František se zmiňuje také o své blížící se cestě do Jeruzaléma a prosí o doprovázení „v modlitbách“.

Pokračovat ve čtení “Papež František popřál římské židovské obci k svátku Pesach” »

1560629_10203167275126749_367949600_n-635x357V pátek byly na izraelské velvyslanectví a na adresu římské synagógy poslány balíky které obsahovaly hlavy prasat, jejichž původ byl patrně z jatek. krátce před tím, než byl balík doručen zatelefonoval na velvyslanectví anonym s tím, že doručovaná zásilka obsahuje bombu.  K balíku poslanému  byly přivoláni pyrotechnici a ti zjistili, že se jedná o prasečí hlavu a nikoli bombu, stejně jako tomu bylo v případě balíků zaslaných na  adresu římské synagógy a židovského muzea. Celkem byly odeslány čtyři takové balíky. Dopis, který byl k zásilce přiložen obsahoval různé „informace“ o tom, že Holocaust je výmysl židů a proti Theodoru Herzlovi jako zakladateli moderního sionismu. Současně se v Římě objevily graffiti v nichž je napsáno, že Holocaust je výmysl a Anne Frank je lhářka.
Pokračovat ve čtení “Řím: prasečí hlavy v balícich adresovaných izraelskému velvyslanectví a židovské komunitě” »

luach14. ledna 1601, 11. Ševat 5361, byly v Římě spáleny hebrejské knihy zkonfiskované církví. Jednalo se o nešťastné téma středověku: V roce 1592 papež Klement VIII. odsoudil Talmud a další hebrejské knihy jako „obscénní“, „rouhačské“ a „hanebné“ – a nařídil je zabavit a spálit. O staletí dříve přesvědčil papež Řehoř IX. francouzského krále Ludvíka IX., aby nechal v Paříži spálit okolo 10.000 výtisků – 24 naplněných vozů – Talmudu. V roce 1553 kardinál Peter Caraffa, pozdější papež Pavel IV., nařídil spálit v Papežském státě a po celé Itálii výtisky Talmudu. Navzdory vší snaze uhasit naši víru, světlo Tóry jasně září dodnes.

luach15. ledna 1793, 2. Ševat 5553 se lúza pokusila zapálit židovské ghetto v Římě, ale déšť oheň uhasil. Římští židé pak tento den slavili jako svátek, jako „římský purim“ (Mo’ed di Piombo). Římské ghetto existovalo od roku 1555, kdy papež Pavel IV. bulou Cum nimis absurdum nařídil segregaci židů do zdmi obehnané čtvrti se třemi bránami, které se na noc zamykaly.

Židé byli také podrobeni různým omezením a ponižování včetně zákazu vlastnictví nemovitostí, léčení křesťanů a povinnosti účastnit se o šabatu katolických kázání. Během každoročního římského karnevalu byli nuceni spoře odění židé závodit po hlavní ulici přičemž dav je urážel, házel na ně odpadky a mlátil je, což zpravidla vedlo k úmrtím.

Pokračovat ve čtení “Dnešek v historii – 2. Ševat” »

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Říjen 2017
Po Út St Čt So Ne
« Zář    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Archiv