… Vaše osvědčené zpravodajství z Izraele a Blízkého východu




Roš HaŠana

Jerusalem-From-Sky-80V neděli, 2. října v 18.20 hodin zahajujeme slavnostními bohoslužbami  dvoudenní svátek Roš hašana – Nový rok, který letos připadá na 3. a 4. října. Tradice uvádí, že 1. dne měsíce tišrej Hospodin stvořil Adama a Evu. Jeden z komentářů též uvádí, že Hospodin řekl prvnímu člověku, že v den, kdy ho stvořil, jej bude soudit za jeho činy. Proto Roš hašna nazýváme též Dnem soudu. Tradice také hovoří o tom, že o Roš hašana se před Hospodinem otvírají tři knihy. Do první knihy, pro spravedlivé (Sefer la’cadikim), jsou Hospodinem zapsáni a ihned, o Roš hašana také potvrzeni všichni stoprocentní spravedliví (cadikim g’murim).

Pokračovat ve čtení “ROŠ HAŠANA – NOVÝ ROK 5777” »

menoraObyčejně jej držíme ihned po Roš hašana, tedy 3. dne měsíce tišrej. Letos, vzhledem k tomu, že ihned po Roš hašana byl šabat, kdy je (kromě Jom kipuru) zákázáno se postit, přenáší se tento půst na dnešní den, na neděli. Půstem vzpomínáme na Gedaljáše, syna Achíkama, kterého babylónský král Nebukadnesar II. ustanovil správcem Judska poté, kdy zbořil Šalomounův Chrám a odvedl velkou část Židů do zajetí (2. Královská 25,22-26). Tento půst vzpomíná ve svém výčtu postů, které se v budoucnosti stanou svátky také prorok Zacharjáš 8,18-19 jako půst sedmého měsíce. Po zničení prvního Chrámu roku 586 př.o.l. ustanovili Babylóňané nad zbytkem židovského národa v Judsku správce Gedaljáše, který měl k ruce jakousi „vládu omezené autonomie“ se sídlem v Micpě. Samozřejmě, že správce musel spolupracovat s okupační mocností, což některými Židy bylo považováno za zradu a kolaboraci. Jedním z těch, kteří viděli v Gedaljášovi zrádce byl Jišmael, syn Netanjášův, který přišel se svými přívrženci na Gedaljášovo pozvání do jeho paláce v Micpě. V nestřežený okamžik Jišmaelovi lidé Gedaljáše a blízké zavraždili. Gedaljášova vražda měla být trestem za jeho kolaboraci s Babylóňany. Poté atentátníci utekli do Egypta, neboť se právem báli odvety Babylóňanů. Vražda se stala pravděpodobně 3. dne v měsíci tišrej (podle biblického řazení měsíců sedmého měsíce). Časem se však zjistilo, že Gedaljáš a jeho blízcí nebyli žádní renegáti. Naopak, v této těžké situaci se snažili zbytku židovského lidu ponechaného Babylóňany v jeho vlasti pomoci a zastupovali se za něj. Relativně nedlouho po Gedaljášově vraždě bylo rozhodnuto vyhlásit půst na jeho památku. Tuto skutečnost dokazuje zmínka o „půstu sedmého měsíce“ v knize proroka Zacharjáše, který působil v v letech 520-515 př.o.l. Z historického hlediska můžeme jistě hovořit o první politické vraždě, kterou spáchali Židé a jejichž obětí byli též Židé. V této souvislosti vzpomeňme dosud ne zcela objasněnou vraždu ředitele politického odboru Židovské agentury dr. Chajima Arlozorova (1899-1933) v Tel Avivu a vraždu izraelského předsedy vlády Jicchaka Rabina (1922-1995).

1 toraDnes večer, 24. září začíná Nový rok 5775, který jak v Izraeli, tak i v zemích diaspory slavíme dva dny – 1. a 2. dne měsíce tišrej. Tradice však v těchto dvou dnech vidí jeden dlouhý den – יומא אריכתא. Název Roš hašana nenalezneme v Tóře, tam se tento den nazývá Dnem troubení-יום תרועה (na šófar) nebo Svátek památky o troubení-שבתון זיכרון תרועה. Kromě toho také nazýváme tento svátek Dnem paměti-יום הזיכרון, neboť Hospodin si pamatuje všechny naše činy, které jsme vykonali během minulého roku. Hospodin také ve svém milosrdenství pamatuje na věčnou smlouvu, kterou uzavřel s našimi praotci Abrahamem, Izákem a Jákobem, a tím i s jejich potomky, t.j. s celým lidem Izraele.
Pokračovat ve čtení “Několik řádek k Novému roku a k paraše Haazínú” »

ERETZ o.s. Na konci roku vždy bilancujeme a hledíme zpět, ale také dopředu. Právě končící rok 5774 nebyl nikterak jednoduchý pro Izrael ani pro Českou republiku. Objevila se slova připomínající počátek druhé světové války. Zcela nečekaně se vynořilo militantní islámské hnutí, které je i pro militantní islamisty, jak je známe dosud, příliš militantní. Mohlo by se zdát, že nyní po zkušenosti, kterou západ udělal právě s tímto hnutím, jehož jméno se mění  od ISIS po IS přes Daaš, je dostatečně jasný signál  i vzhledem k teroristickým hnutím v Izraeli. Není tomu tak vždy, ale přece jen tu a tam někdo pochopí a snaží se podle toho jednat. V Izraeli doznívá válka, která válkou ani nazvána nebyla, protože boje s teroristickým uskupením válkou nazvat nelze. Nehledě na ztráty a výdaje s tím spojené. Také vláda v Izraeli se začíná lehce otřásat a někteří komentátoři vidí na obzoru  volby. Eretz.cz se snaží přinášet  informace z pohledu, který není mainstreamový, bude upozorňovat na události více-méně opomíjené a hledat pohledy na situaci v Izraeli, na blízkém a středním východě i v České republice, které by mohly uniknout pozornosti. Tento cíl není snadno realizovatelný a i proto jsme rádi, že se pomalu a jistě kolem redakce vytváří kruh přispěvatelů, kteří pro dobro věci poskytují své články, překlady, či informace pro publikování na portálu. Všem jim děkujeme a jejich práce si velmi vážíme. Jistě i čtenáři  jsou obohaceni materiály, které by se k nim jinak nedostaly. Eretz je otevřen rozličným pohledům na problematiku týkající se Izraele, judaismu  a Blízkého východu, a proto i v budoucnosti  uvítáme příspěvky, které mohou pohled obohatit. Nemalý dík patří i sportovní rubrice aktualizované panem Stejskalem. Uvítali jsme také spolupráci s některými institucemi, které velmi vstřícně poskytly materiály pro publikování.
Pokračovat ve čtení “Editorial k novému roku 5775” »

יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואליה אבותינו שנרבה זכיות כרמוןrimon 3

Nechť je vůle Tvá, Hospodine, Bože náš a Bože našich otců, že naše zásluhy se rozrostou jako semena granátového jablka (Machzor Ateret Jisra´el pro Roš Ha-Šana Nakladatelství Bergman Praha 2010).

V průběhu obou večerů na Roš Hašana je součástí slavnostní tabule také granátové jablko. Vážené je natolik, že je symbolem pro nové ovoce sezóny a je mu věnováno jedno požehnání. Když se v židovské rodině zeptáte dětí, kolik je v granátovém jablíčku zrníček, tak vám jistě a bez váhání odpoví “šest set třináct!” Jak to ví? Proč by to mělo být právě tolik? A co je na granátovém jablku tak zvláštní?
Pokračovat ve čtení “613” »

Hasan Rúhání

Hasan Rúhání

Překvapení – a u některých sledujících až nadšení ze změny íránské politiky – vyvolala ve středu 5. září zpráva, kterou měl na Twitteru zveřejnil nový íránský prezident Hasan Rúhání (Hasan Rouhani, ‌حسن روحانی) a v níž popřál vše nejlepší k Roš HaŠana všem Židům, zejména íránským. Popřál také íránský ministr zahraničí Muhamad Džavád Zaríf (Mohammad Javad Zarif, محمد جواد ظریف), který i odsoudit popírání holokaustu.

Pokračovat ve čtení “Popřáli íránský prezident a ministr zahraničí k židovskému Novému roku?” »

Benjamin Netanjahu, projev k Roš HaŠana 5774Předseda izraelské vlády Benjamin Netanjahu ve středu před začátkem svátku Roš HaŠana slíbil „chránit náš lid“ a označil Izrael za „maják stability“, současně varoval, že jaderné ambice Íránu „musí být zastaveny.“ K novému roku Izraelcům popřál také prezident Šimon Peres.

Izraelský premiér ve svém projevu označil Izrael ta „oázu demokracie““ a „maják stability“ a židovskou jednotu označil za „hlavní zdroj naší kolektivní síly.“ Netanjahu také ocenil technologické úspěchy země a ve srovnání se sousedními zeměmi relativní klid, varoval před íránskou jadernou hrozbou a hovořil o ekonomické síle a nutnosti židovské jednoty v Izraeli.

Pokračovat ve čtení “Izraelský premiér v novoročním projevu varoval před jaderným Íránem, prezident popřál lepší rok (+ videa)” »

Riccardo di Segni

Riccardo di Segni

papež František

papež František

Vatikán. Vrchní římský rabín Riccardo Di Segni zveřejnil na internetových stránkách římské židovské obce blahopřejný dopis papeže Františka ke svátkům Roš ha-šana, Jom kipur a Sukot. Svatý otec kromě srdečného přání ujišťuje svou vzpomínkou v modlitbě za to, aby Bůh Otců bohatě požehnal nastupujícímu novému roku a posílil pouť přátelství mezi židy a křesťany.

Pokračovat ve čtení “Papež blahopřál římskému rabínovi k Roš HaŠana, Jom Kipur a Sukot” »

shofar-3Ve středu večer, 4. září zahájíme dvoudenní oslavu židovského Nového roku. Samozřejmě, naše oslava se diametrálně liší od oslav občanského Nového roku 31. prosince – 1. ledna. Jedno mají tyto oslavy společné. Všichni hledíme s nadějí a optimismem do dnů, týdnů a měsíců toho nového nastávajícího roku.

V Tóře se s názvem Nový rok – Roš hašana nesetkáme, ale najdeme tam název Jom teru´á – Den troubení (Nu 29,1) nebo Jom zichron teru’á – Den památky o troubení (Lv 23,24). Troubilo se a dodnes se troubí (kromě šabatu) na beraní rok, na šofar. Tradičně se vysvětluje slovo „šofar“, že pochází z kořene „šín“, „pe“ a „reš“, t. j. „lešaper“ neboli „zlepšit“. Zvuky šofaru mají v nás probudit bohabojnost a odhodlanost skoncovat s hříchy, jichž jsme se celý minulý rok dopouštěli. Název Roš hašana je až mnohem mladší a najdeme jej v první kapitole Mišny, traktát Roš hašana, která začíná tím, že máme čtyři Nové roky. Tento náš Nový rok, který slavíme 1 a 2. dne měsíce tišrej, je na památku šestého dne stvoření, kdy Hospodin stvořil korunu všeho tvorstva – člověka neboli první lidský pár Adama a Evu. Prvního tišrej slavíme vlastně „narozeniny“ veškerého lidstva. Ústní tradice – midraš také říká, že v den, kdy Bůh stvořil první lidi, t.j. 1. tišrej, je bude též soudit za jejich činy, kterých se dopustili v roce minulém. Právě tato skutečnost dala Roš hašana ještě další název, a to Jom ha-din – Den soudu. Právě prvního tišrej Všemohoucí zahajuje s námi soudní proces. Proces vrcholí na konci Jom kipuru – Dne smíření, kdy Hospodin vynáší nad každým z nás spravedlivý rozsudek.

Pokračovat ve čtení “Nový rok – Roš hašana 5774 a k němu poučný příběh” »

modlitby selichot u Západní zdi v Jeruzalémě, 2013

modlitby selichot u Západní zdi v Jeruzalémě, 2013

Tisíce židovských věřících se v sobotu večer shromáždily u Západní zdi (Kotel) v Jeruzalémě při příležitosti začátku týdne židovského Nového roku (Roš HaŠana).

Roš HaŠana je dvoudenní svátek zamyšlení a pokání, stejně jako oslav, a značí začátek desetidenního období pokání před Dnem smíření (Jom Kipur) – nejsvatějším dnem židovského roku.

Během týdne, kdy je Roš HaŠana, aškenázští Židé odříkávají selichot – kajícné modlitby, tradičně přednášené v noci nebo brzo ráno před každodenními modlitbami šacharit. Modlitby selichot se přednášejí každý den až do Jom Kipur.

Pokračovat ve čtení “Modlitby a pokání u Západní zdi (fotoesej)” »

Jeruzalémská ješiva Aish Hatora přinesla na svých stránkách poněkud netradiční příspěvek k přípravě na  židovský Nový rok, který letos připadá 4. září. V ješivě Aish hatora studují převážně mladí studenti z USA, ale i z jiných zemí diaspory a také Izraelci.

Podpora

Chcete-li podpořit provoz Eretz.cz symbolickým darem, můžete tak učinit na účet u Fio Banky č. 2100457904/2010 (v CZK v České republice) nebo na účet 2100457904/8330 (v EUR na Slovensku).


Podpořit nákladný provoz serverů můžete i bitcoinem na adresu 1ERETZfyhKgCcJqkFtBQyueN1vPfNaYWvb


BTC QR
Články podle data
Červen 2017
Po Út St Čt So Ne
« Kvě    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Archiv