Foto: Golan Heights Winery , V Izraeli se připijí לחיים (lechaim) – doslova na život
6,9
נח איש צדיק תמים היה בדורותיו – Noe byl muž spravedlivý, bezúhonný ve svém pokolení.
Komentátor Raši (1040-1105) vysvětluje na základě talmudického traktátu Sanhedrin 108a co to znamená, že Noe byl spravedlivým a bezúhonným ve svém pokolení. Uvádí, že jsou učenci, kteří spatřují v tomto verši pochvalu pro Noema, neboť Noe musel být morálně velmi silný, aby zůstal v tak zkaženém lidském společenství člověkem spravedlivým a bezúhonným. Ať se dělo cokoliv, nenechal se ovlivnit špatným chováním ostatních lidí. Na druhou stranu jsou učenci, kteří v tom spatřují Noemův nedostatek. Pokud by totiž Noe žil v Abrahamově generaci, nikdo by jej za spravedlivého a bezúhonného nepovažoval. Noe se přeci Abrahamovi v bezúhonnosti a spravedlivosti nemůže vůbec vyrovnat.
Pokračovat ve čtení “Paraša NOACH (Gn 6,9-11,32) – šabat roš chodeš (novoluní)” »