Izraelské loděnice představily víceúčelovou korvetu SAAR S-80

korveta SAAR S-80; autor: Izraelské loděnice
korveta SAAR S-80; autor: Izraelské loděnice

Izraelské loděnice (Israel Shipyards, מספנות ישראל‎, Mispenot Jisrael) představily novou generaci korvet třídy SAAR S-80 se zvýšenou kapacitou zbraňového kompletu a delším dosahem, které jsou navrženy tak, aby odolaly budoucím hrozbám.

Korveta S-80, která vychází z platformy S-72 RESHEF, se vyznačuje větší všestranností a vyšší nosností, přičemž součástí ofenzivních předností platformy je zvýšená kapacita zbraňového kompletu a širší rozptyl systémů elektronického boje.

Plavidlo je dlouhé 80 metrů a široké 11 metrů s výtlakem 1 000 tun. Je poháněno čtyřmi dieselovými motory, díky nimž dosáhne maximální rychlosti více než 28 uzlů. Korveta S-80 bude vybavena nejmodernějším řídicím systémem, systémem řízení zdravotního stavu a pokročilými schopnostmi systému země-vzduch, jakož i různými bojovými systémy podle požadavků zákazníka.

Díky minimalizaci radarového průřezu (radar cross section, RCS) vyčlení S-80 větší palubní prostor pro další zbraňové systémy.

Podle společnosti může být plavidlo „upraveno pro korvetu nebo jako verze OPV (Offshore Patrol Vessels, pobřežní hlídkové plavidlo) v závislosti na operačních požadavcích“.

korveta SAAR S-80; autor: Izraelské loděnice
korveta SAAR S-80; autor: Izraelské loděnice

S-80 má mít operační dosah 3 500 námořních mil (přes 4 000 kilometrů) při rychlosti 12 uzlů, delší výdrž a současně nižší riziko odhalení, což je ideální pro různé druhy nasazení. Plavidlo může také podporovat nasazení jednotek speciálních sil.

Izraelské loděnice mají v úmyslu učinit z korvety S-80 pro příští desetiletí své vlajkové plavidlo, sloužící potřebám izraelského námořnictva i námořnictev jiných zemí.

„Loď je navržena tak, aby díky utajení, obratnosti a špičkovým schopnostem, které jsou vyžadovány v budoucích bojových scénářích, byla vládkyní moří.,“ tvrdí generální ředitel Eitan Zucker. „Loď S-80 umožní námořnictvu účinně chránit suverenitu své země a její hospodářské vody a vyhrávat námořní bitvy v době války. Má výdrž pro operace na otevřeném moři a také pro kontrolu pobřežní oblasti – to vše při optimálním poměru ceny a výkonu.“

Izraelské námořnictvo využívá běžné hlídkové jednotny, ponorky (Šajetet/Flotila 7), speciální námořní síly (Šajetet 13) a raketové čluny (Šajetet 3). Nedávno obdrželo čtyři nové raketové lodě Sa’ar 6, takže má celkem 15 raketových lodí.

Ačkoli je Izraelské námořnictvo ve srovnání s ostatními částmi Izraelských obranných sil relativně malé, musí chránit největší strategickou hloubku Izraele, která pod nebo nad hladinou činí přibližně 44 000 km2 moře, což je téměř dvojnásobek rozlohy země.

Musí také střežit strategickou infrastrukturu, jako jsou plynové plošiny, a chránit obchodní námořní cesty, jimž do Izraele připlouvá 98 % jeho dovozu, a účastnit se misí daleko od hranic země.

Vzhledem k vysoké závislosti země na moři začalo námořnictvo modernizovat celou svou bojovou flotilu korvetami Sa’ar-6 a novými ponorkami třídy Dolphin. Stávající lodě Sa’ar-5 a Sa’ar-4.5 byly rovněž modernizovány integrací nových radarů a systémů elektronického boje.

Izraelské loděnice jsou jedním z největších závodů na stavbu a opravu lodí ve východním Středomoří. Společnost také provozuje první a jediný soukromý přístav v Izraeli. Zařízení společnosti se nacházejí v přístavu Kišon, který je součástí komplexu přístavu Haifa.